Google napędzi energia z morskiej farmy wiatrowej

03.12.2021 13:29 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka, OZE Google napędzi energia z morskiej farmy wiatrowej

Partnerzy portalu

Google napędzi energia z morskiej farmy wiatrowej  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. orsted.com

Duński koncern energetyczny Ørsted poinformował, że podpisał 12-letnią korporacyjną umowę na zakupu energii (CPPA) z Google, na mocy której gigant internetowy zakontraktował 50 MW z planowanej morskiej farmy wiatrowej Borkum Riffgrund 3. Instalacja powstanie na Morzu Północnym, a jej planowa moc to 900 MW. 

Instalacja Borkum Riffgrund 3 rozpocznie komercyjną produkcję energii w 2025 roku. Ponieważ projekt został realizowany bez dotacji rządowych, umowa CPPA z Google zapewni przychody dla Ørsted. Zainteresowanie długoterminowymi kontraktami na zakup energii z farmy morskiej przybliża Duńczyków do podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej, która jest spodziewana pod koniec 2021 roku.

Rasmus Errboe, przedstawiciel Ørsted na Europę, powiedział, że firma chwali Google za ich wiodącą rolę w walce ze zmianami klimatycznymi poprzez inwestowanie w dodatkowe źródła energii.

– Jesteśmy dumni, że możemy przyczynić się do realizacji ambitnych celów klimatycznych Google. Ørsted nieustannie udowadnia, że możemy wspierać korporacje z różnych sektorów i technologii w zakresie czystych rozwiązań energetycznych. CPPA pokazuje, że morska energetyka wiatrowa odgrywa krytyczną rolę w umożliwieniu całodobowego, bezemisyjnego rozwiązania energetycznego w Europie – powiedział Errboe. 

Google chce dekarbonizować chmury

Umowa na zakup bezemisyjnej energii przyczyni się do realizacji zobowiązania Google'a w zakresie redukcji emisji CO2 do powietrza. Koncern chce, aby wszystkie jego centra danych, regiony chmurowe i kampusy były zasilane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, energią bez emisji CO2. 

Google jest pionierem koncepcji „24/7 carbon free energy”, w której co godzinę każdej zużytej kWh energii odpowiada produkcja energii elektrycznej bez emisji CO2. Ørsted podziela wizję Google'a dotyczącą umożliwienia produkcji energii bezemisyjnej 24/7. Obie firmy są członkami-założycielami 24/7 Carbon-Free Energy Compact, ruchu koordynowanego przez Sustainable Energy for All i Organizację Narodów Zjednoczonych. 

– Jesteśmy zachwyceni, że możemy współpracować z Ørsted przy tym projekcie, który pomoże Google osiągnąć 24/7 produkcji bezemisyjnej energii 24/7 w Niemczech. Podzielamy zaangażowanie Ørsted na rzecz przyszłości wolnej od emisji dwutlenku węgla i jesteśmy optymistami co do ważnej roli, jaką morska energetyka wiatrowa może odegrać w umożliwieniu innym podmiotom przyłączenia się do ruchu 24/7 bez emisji dwutlenku węgla – powiedziała Amanda Peterson Corio, szefowa rozwoju energetycznego centrów danych Google.

Ørsted jest światowym liderem w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej i przez trzy ostatnie lata był klasyfikowany jako najbardziej zrównoważona firma energetyczna na świecie (Corporate Knights 2021, CDP Climate Change). Ørsted ma cel i plan, aby stać się koncernem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla w produkcji energii do 2025 roku, i osiągnąć pełną dekarbonizację łańcucha wartości do 2040 roku, co zostało niedawno zatwierdzone przez naukowców jako zgodne z ograniczeniem globalnego wzrostu temperatury do 1,5 °C. Ørsted jest pierwszą firmą energetyczną na świecie, która otrzymała takie potwierdzenie.

Koncerny liczą na PPA

Umowa korporacyjna na zakup energii elektrycznej (CPPA) jest długoterminową umową, na mocy której producent energii elektrycznej zobowiązuje się do bezpośredniej sprzedaży, a przedsiębiorstwo zobowiązuje się do bezpośredniego zakupu energii elektrycznej na określonych warunkach przez określony okres czasu. 

CPPA pojawiły się w USA w latach 2000, a pierwszą znaczącą umowę CPPA podpisała firma Google w 2010 roku. Od tego czasu segment CPPA rozwija się globalnie, a największym rynkiem CPPA są obecnie Stany Zjednoczone, na które przypada ponad 70 proc. globalnego wolumenu umów CPPA podpisanych w 2019 roku.

Początkowo umowy CPPA obejmowały długie okresu zakupów (20–25 lat) w celu spełnienia wymagań bankowości i wsparcia instytucji finansowych. Wraz ze spadkiem nakładów inwestycyjnych oraz poprawą technologii i wolumenów, CPPA skróciły się do okresu 10-15 lat. Przełożyło się na zmianę struktury klientów. Na rynek CPPA weszły nowe podmioty, w tym duże przedsiębiorstwa przemysłowe, sklepy detaliczne (bardziej skoncentrowane na energii słonecznej z instalacjami dachowymi) oraz uniwersytety i szpitale. Wynika to z oszczędności kosztów i rosnącej gotowości do realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Głównymi nabywcami są zazwyczaj firmy technologiczne i właściciele centrów danych, takie jak Google, Amazon, Facebook i Apple („GAFA”), energochłonne grupy przemysłowe, takie jak huty aluminium itd., ale także coraz częściej firmy telekomunikacyjne oraz BtC. 

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.