Konsorcjum składające się z firm BeeX i Sulmara oraz Uniwersytetu Strathclyde uzyskało grant Enterprise Singapore - Innovate UK na rozwój autonomicznego pojazdu nowej generacji do kontroli integralności dedykowanego morskim farmom wiatrowym.
Specjalista w dziedzinie robotyki autonomicznej BeeX, specjalista w dziedzinie badań i inspekcji morskich Sulmara oraz eksperci w dziedzinie integralności strukturalnej z Uniwersytetu Strathclyde połączyli siły, aby dostarczyć autonomiczne, niskoemisyjne rozwiązanie do monitorowania integralności farm wiatrowych.
Celem jest rozwiązanie typu Robotics-as-a-Service (RaaS), które może zredukować nakłady niezbędne do przeprowadzenia podstawowych kontroli podwodnych i oceny integralności morskich turbin wiatrowych.
Koszty eksploatacji i utrzymania morskich farm wiatrowych pozostają do chwili obecnej największym kosztem operacyjnym.
Są one w dużej mierze spowodowane wykorzystaniem dynamicznie pozycjonowanych jednostek (DP2) do rozmieszczenia zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu WROV (Working Remotely Operated Vehicle).
Przy wsparciu finansowym BeeX dostarczy autonomiczny pojazd podwodny nowej generacji (HAUV) dedykowany dla morskiej energetyki wiatrowej - pilotowany przez sztuczną inteligencję, tak aby zautomatyzować zadania inspekcyjne i zapewnić powtarzalną, skuteczną inspekcję monopali od dna morskiego aż do powierzchni wody.
Dzięki ubiegłorocznym doświadczeniom BeeX z ich flagowym HAUV, A.IKANBILIS na morskiej farmie wiatrowej Nordsee One w Niemczech - nowy model AUV będzie wzbogacony nie tylko w nowe funkcje, ale także zostanie zwiększona wytrzymałość i moc czujników.
Sulmara określi możliwości pionowej inspekcji i wyposażenie w
czujniki, które będą niezbędne w HAUV-ie nowej generacji, aby sprostać
wymaganiom sektora morskiej energetyki wiatrowej. Firma wraz BeeX
zgodnie z harmonogramem w 2024 roku przeprowadzi próby terenowe i
demonstrację systemu, w celu zintegrowania HAUV-u z bezzałogową
jednostką nawodną.
Zadania inspekcyjne zostaną zoptymalizowane w
oparciu o badania przeprowadzone przez Uniwersytet Strathclyde,
polegające na opracowaniu ram integralności strukturalnej w celu
wygenerowania opartych na ryzyku, odpowiednich dla danego celu zadań
inspekcyjnych, które zostaną wprowadzone do zautomatyzowanego
oprogramowania sterującego HAUV.
Rozwiązanie RaaS może przyczynić
się do spełnienia europejskich zobowiązań osiągnięcia zera netto,
poprzez zmniejszenie wymagań energetycznych i emisji związanych z
działaniami inspekcyjnymi w sektorze morskiej energii wiatrowej.
Źródło: BeeX
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Energa inwestuje w wielkopolskie słońce
Hybrydowe OZE: Enea łączy fotowoltaikę i onshore
95 turbin Siemens Gamesa, w drugim co do wielkości na świecie projekcie offshore zasili ponad milion domów
Polskie Elektrownie Jądrowe: rozmowy z Westinghouse i Bechtel o zacieśnieniu współpracy
Japończycy przejmują wiodącego dewelopera morskiej energetyki wiatrowej z Belgii
Polska rośnie w energię ze słońca - problem stanowią jednak przestarzałe sieci [WIDEO]
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25600,00 $ | tona | 5,13% | 27 mar |
Cynk | 2913,00 $ | tona | 0,48% | 27 mar |
Aluminium | 2297,00 $ | tona | 1,46% | 27 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |