Innowacja w zakresie monitorowania integralności MFW zmniejszy koszty i emisję CO2

zk

18.02.2023 10:33
Strona główna Energetyka, OZE Innowacja w zakresie monitorowania integralności MFW zmniejszy koszty i emisję CO2

Partnerzy portalu

Innowacja w zakresie monitorowania integralności MFW zmniejszy koszty i emisję CO2 - ZielonaGospodarka.pl
Fot. wizualizacj inspekcji monopali autonomicznym HAUV/BeeX

Konsorcjum składające się z firm BeeX i Sulmara oraz Uniwersytetu Strathclyde uzyskało grant Enterprise Singapore - Innovate UK na rozwój autonomicznego pojazdu nowej generacji do kontroli integralności dedykowanego morskim farmom wiatrowym.

Specjalista w dziedzinie robotyki autonomicznej BeeX, specjalista w dziedzinie badań i inspekcji morskich Sulmara oraz eksperci w dziedzinie integralności strukturalnej z Uniwersytetu Strathclyde połączyli siły, aby dostarczyć autonomiczne, niskoemisyjne rozwiązanie do monitorowania integralności farm wiatrowych.

Celem jest rozwiązanie typu Robotics-as-a-Service (RaaS), które może zredukować nakłady niezbędne do przeprowadzenia podstawowych kontroli podwodnych i oceny integralności morskich turbin wiatrowych.

Koszty eksploatacji i utrzymania morskich farm wiatrowych pozostają do chwili obecnej największym kosztem operacyjnym.

Są one w dużej mierze spowodowane wykorzystaniem dynamicznie pozycjonowanych jednostek (DP2) do rozmieszczenia zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych typu WROV (Working Remotely Operated Vehicle).

Przy wsparciu finansowym BeeX dostarczy autonomiczny pojazd podwodny nowej generacji (HAUV) dedykowany dla morskiej energetyki wiatrowej - pilotowany przez sztuczną inteligencję, tak aby zautomatyzować zadania inspekcyjne i zapewnić powtarzalną, skuteczną inspekcję monopali od dna morskiego aż do powierzchni wody.

Dzięki ubiegłorocznym doświadczeniom BeeX z ich flagowym HAUV, A.IKANBILIS na morskiej farmie wiatrowej Nordsee One w Niemczech - nowy model AUV będzie wzbogacony nie tylko w nowe funkcje, ale także zostanie zwiększona wytrzymałość i moc czujników.

Sulmara określi możliwości pionowej inspekcji i wyposażenie w czujniki, które będą niezbędne w HAUV-ie nowej generacji, aby sprostać wymaganiom sektora morskiej energetyki wiatrowej. Firma wraz BeeX zgodnie z harmonogramem w 2024 roku przeprowadzi próby terenowe i demonstrację systemu, w celu zintegrowania HAUV-u z bezzałogową jednostką nawodną.

Zadania inspekcyjne zostaną zoptymalizowane w oparciu o badania przeprowadzone przez Uniwersytet Strathclyde, polegające na opracowaniu ram integralności strukturalnej w celu wygenerowania opartych na ryzyku, odpowiednich dla danego celu zadań inspekcyjnych, które zostaną wprowadzone do zautomatyzowanego oprogramowania sterującego HAUV.

Rozwiązanie RaaS może przyczynić się do spełnienia europejskich zobowiązań osiągnięcia zera netto, poprzez zmniejszenie wymagań energetycznych i emisji związanych z działaniami inspekcyjnymi w sektorze morskiej energii wiatrowej.


Źródło: BeeX



Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.