Lepszy transport miejski dzięki otwartym danym - rzeczywisty czas przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów w planerach podróży

zk

12.08.2021 12:41 Źródło: PAP
Strona główna Transport, Elektromobilność Lepszy transport miejski dzięki otwartym danym - rzeczywisty czas przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów w planerach podróży

Partnerzy portalu

Lepszy transport miejski dzięki otwartym danym - rzeczywisty czas przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów w planerach podróży - ZielonaGospodarka.pl
Fot. vooom.pl

Już od pewnego czasu, dzięki Systemowi Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, możliwe było sprawdzanie rzeczywistego czasu przyjazdu autobusów, trolejbusów i tramwajów na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, zarówno na montowanych sukcesywnie tablicach na przystankach, jak i w internecie. Od teraz dzięki współpracy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i firmy Vooom będzie to także możliwe w bardzo wielu aplikacjach oferujących planowanie podróży komunikacją miejską - np. Google Maps.

W oparciu o udostępniane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię otwarte dane firma Vooom bezpłatnie opracowała ogólnodostępny serwis na bieżąco prezentujący, w formacie GTFS-RT, informacje o rzeczywistych czasach odjazdów autobusów, trolejbusów i tramwajów. Twórcy aplikacji mogą swobodnie korzystać z udostępnionego serwisu, aby zaoferować swoim użytkownikom jeszcze lepsze planowanie podróży. „Ta współpraca pokazuje, jak duży potencjał tkwi w otwieraniu danych przez Metropolię. Dzięki udostępnieniu danych na naszej platformie Otwarte Dane GZM, a także współpracy nawiązanej z firmą Vooom, możemy zaoferować mieszkańcom wartość dodaną. To istotny krok w rozwoju idei otwierania danych w Metropolii” - mówi Paweł Krzyżak, zastępca dyrektora Departamentu Projektów i Inwestycji GZM.

General Transit Feed Specification (GTFS) jest otwartym formatem zapisu informacji o rozkładach jazdy i lokalizacji przystanków w formie plików tekstowych. W ramach tego rozwiązania dostępne jest także rozszerzenie funkcjonalności o informacje dotyczące aktualnego opóźnienia pojazdów i konkretnych kursów - GTFS-RT. „Obliczanie opóźnienia pojazdu względem rozkładu jazdy możliwe jest dzięki zamontowanym w autobusach odbiornikom GPS, które regularnie, co kilkanaście sekund, przekazują pozycję pojazdu do centralnego systemu. Porównanie pozycji pojazdu z rozkładem jazdy pozwala na udostępnianie aktualizacji rozkładu jazdy w postaci serwisu GTFS-RT, z którego mogą korzystać wszyscy chętni. Rozpoczęliśmy już rozmowy m.in. z Google, które planuje w najbliższych tygodniach włączenie tych danych do aplikacji Google Maps” - wyjaśnia Hubert Morawski, kierownik projektu z ramienia GZM.

Transport publiczny jest kluczowym elementem nowoczesnej miejskiej mobilności. Bez dobrze działającego planera niemożliwe byłoby efektywne łączenie różnych środków transportu i wygodne korzystanie z nich na obszarach o wysokim zurbanizowaniu. „Wierzymy, że kluczowa rola w kształtowaniu polityki transportowej w miastach zawsze będzie należeć do samorządu, dlatego bardzo chętnie współpracujemy m.in. z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią - mówi wiceprezes Vooom, Łukasz Anwajler. - Chociaż planer Vooom, jako jedyny na rynku, już od dłuższego czasu uwzględnia rzeczywiste czasy odjazdu na obszarze Metropolii, to w ramach naszej strategicznej współpracy z GZM zdecydowaliśmy się bezpłatnie udostępnić tę technologię także innym podmiotom działającym na tym rynku. Wierzymy w to, że rozwój całego rynku będzie służył wszystkim podmiotom, które na nim działają”.

Metropolia dostrzega potencjał cyfryzacji i będzie kontynuowała prace związane z ideą smart city. Projekt GZM Data Store, który zakłada udostępnienie na specjalnym portalu danych zgromadzonych przez gminy, jest w trakcie realizacji. Ponadto przewidziane jest zintegrowanie danych transportowych w Google, dla których nie było dotychczas systemowego zarządzania. W planie jest m.in. uporządkowanie informacji przystankowych oraz ich lokalizacji, a także renumeracja stanowisk, poprawa linków do rozkładów jazdy i innych, bardziej szczegółowych parametrów. Dzięki temu korzystanie z transportu publicznego będzie łatwiejsze i bardziej przyjazne dla mieszkańców GZM.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Szybka Ścieżka / Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.