Ponad 30-proc. wzrost sprzedaży sprężonego gazu CNG do napędu pojazdów oraz 18-proc. wzrost sprzedaży LNG zanotowała w 2020 r. spółka PGNiG Obrót Detaliczny.
Jak poinformowało w poniedziałek PGNiG OD, rosnąca liczba pojazdów napędzanych sprężonym gazem przełożyła się na wzrost sprzedaży CNG na stacjach PGNiG Obrót Detaliczny o 31 proc. w 2020 r.
Spółka przypomniała, że w ciągu zeszłego roku na ulice polskich miast wyjechało 165 autobusów gazowych, co oznacza, że ich łączna liczba wynosi obecnie blisko 800.
Według prezesa PGNIG OD Henryka Muchy, „ekologiczne i konkurencyjne w cenie paliwo CNG to aktualnie najbardziej optymalna oferta dla transportu miejskiego w Polsce, zwłaszcza gdy przewoźnicy obserwują spadek dochodów głównie w związku z pandemią”. Inwestycja w pojazdy napędzane gazem to stabilność kosztowa w całym okresie użytkowania – podkreśla Mucha.
PGNiG Obrót Detaliczny dysponuje 17 stacjami tankowania CNG, a plany na 2021 r, zakładają inwestycje w 23 nowe stacje.
Zdaniem prezesa PGNiG Pawła Majewskiego, wykorzystanie gazu w obszarze transportu publicznego umożliwia szybką redukcję szkodliwych emisji. Przekłada się to na poprawę jakości powietrza w Polsce przy jednoczesnym obniżeniu kosztów użytkowania floty – ocenia Majewski.
W 2020 r. PGNiG OD sprzedało o 18 proc. więcej LNG niż w 2019 r. Jak przypomniała spółka, pod koniec 2020 roku spółka uruchomiła stację regazyfikacji przy zakładzie LG Electronics w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia i na mocy umowy z LG przez 5 lat dostarczy do tej instalacji blisko 19 tysięcy ton LNG.
„Umowa z LG to największy w historii Polski kontrakt na dostawy LNG dla przemysłu (.). Wolumen dostaw jest ponad dwukrotnie wyższy niż w przypadku naszej poprzedniej największej umowy. Między innymi dzięki niemu w 2020 r. zwiększyliśmy sprzedaż skroplonego gazu ziemnego o 18 proc.” - podkreślił wiceprezes PGNiG OD Marcin Szczudło, odpowiedzialny za obszary CNG i LNG.
Jak dodał Szczudło, daje się zaobserwować wzmożone zainteresowanie paliwem LNG w segmencie dalekobieżnego transportu kołowego. „Polskie firmy transportowe to znacząca siła w skali Europy, dlatego cieszy nas fakt, że odważnie stawiają na skroplony gaz ziemny, który gwarantuje konkretne korzyści ekologiczne. Ponadto rozwijamy komercyjną ofertę bunkrowania LNG statków, którą uruchomiliśmy w 2019 r.” – zaznaczył Szczudło.
Jak przypomniała spółka, w 2020 r. została dopuszczone do prowadzenia operacji bunkrowania w portach podległych Urzędowi Morskiemu w Szczecinie, co oznacza, że może prowadzić takie operacje w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie, Świnoujściu i w Policach.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |