Saronic Ferries wprowadzi do serwisu prom elektryczny w 2026 r. Armator zlecił opracowanie projektu C-Job Naval Architects. Będzie to pierwszy w pełni elektryczny RoPax w Grecji.
– Wykonujemy krok w kierunku czystszego świata i zakładamy, że nasza działalność operatorska na Wyspach Sarońskich będzie inspiracją dla innych do zainicjowania rozwoju zielonej floty w Grecji – powiedział George Papaioannides, partner w Saronic Ferries.
Saronic Ferries jest największym operatorem promowym na Zatoce Sarońskiej. Jego połącznia obsługuje pięć zaawansowanych wiekowo promów pływających między Pireusem a wyspami Egina, Agistri, Metana i Poros. Serwisy działają przez cały rok, zapewniając transport lokalnym społecznościom dojeżdżającym do pracy, jak i licznym turystom odwiedzającym Grecję w trwającym kilka miesięcy sezonie turystycznym.
– Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani jako partner Saronic Ferries w celu rozwoju ich bezemisyjnego promu i wspierania [wdrażani, red.] zrównoważonej strategii rozwoju – powiedział Nikos Papapanagiotou, dyrektor C-Job Ateny po ogłoszeniu przez Saronic Ferries planów wprowadzania do eksploatacji promu elektrycznego.
– Badamy alternatywne paliwa i źródła energii od prawie dekady i zastosowaliśmy tę wiedzę i inne innowacje w naszych projektach. Dzięki naszemu doświadczeniu i zespołowi badawczo-rozwojowemu jesteśmy w stanie pokazać, jak wybory projektowe wpłyną na operacje i stworzyć optymalny projekt dla każdej sytuacji – wyjaśnia Papapanagiotou w najnowszym komunikacie.
Założeniem wyjściowym projektu jest w pełni elektryczny napęd. Prom jest większy niż większość budowanych obecnie statków elektrycznych – zaznacza w komunikacie prasowym armator. Prom musi spełniać wymagania pogodowe panujące w rejonie Morza Egejskiego i bezpieczeństwo przejścia z Pireusu na wyspy.
Zamawiający określił, że RoPax powinien mieć co najmniej 279 stóp długości i 52 stóp szerokości. Przestrzeń i środki ratunkowe mają zapewnić przewóz do 800 pasażerów. Linia ładunkowa zapewniać ma transport 85 samochodów osobowych lub sześć ciężarówek z miejscem dla 55 samochodów. Armator nie podał oczekiwań co do baterii i siłowni elektrycznej. Założono, że prom będzie ładowany podczas cumowania w Pireusie. Maksymalną prędkość określono na 14,5 węzła. Nowy prom ma również zawierać inne rozwiązania energooszczędne. Operator stawia również na oryginalną aranżację wnętrz.
– Jesteśmy liderem w zachęcaniu potencjalnych interesariuszy do wprowadzania innowacyjnych zmian i postępu, zarówno w zakresie projektowania statków, jak i infrastruktury lądowej i ładowania baterii – powiedział Joseph Lefakis, inny z partnerów w Saronic Ferries.
Biuro projektowe C-Job Naval Architects ma doświadczenie w rozwiązaniach innowacyjnych na statkach. W swoim portfelu ma kilka innowacyjnych projektów, w tym zbiornikowiec do przewozu ciekłego wodoru.
Armator zapowiada, że prom ma obsługiwać połączenie między Pireusem a wyspami Egina i Agistri To pierwszy krok w realizacji strategii Saronic Ferries. Jej celem jest eksploatacja floty bezemisyjnej. Do 2040 r. armator ma zamiar wymienić wszystkie promy. Pierwszy powinien wejść do serwisu w 2026 r. Podstawowym warunkiem jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury w Pireusie – zastrzega armator.
Do wyspy Egina z Pireusu i z powrotem prom płynie łącznie 2 godziny, więc projektanta napędu czeka wyzwanie. Baterie będą musiały zapewnić energię, by statek przez tak długi okres mógł przebyć trasę i bezpiecznie zacumować do punktu ładowania. Produkcja energii na wyspach nie zapewni zapewne szybkiego ładowania promu. Do pozostałych wysp prom płynie od 1,5 godz. do 2 godz.
Warto więc poinformować, że bałtycki hub statków
zeroemisyjnych BSSC, który koordynowany jest przez Crist ma na swoim
koncie doświadczenie w budowie promów elektrycznych, a koordynowany
przez Grupę Technologiczną ASE hub Green Tech w wykorzystaniu magazynów
energii oraz budowie stacji ładowania wodorem. Na razie to doświadczenie
wykorzystują partnerzy z krajów skandynawskich. Może więc czas
zainteresować się rynkiem Morza Egejskiego? Należy dodać, że od ponad
dwóch lata działa w Polsce C-Job Gdańsk.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |