Samorządowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Gliwice zaprezentowało w poniedziałek osiem nowych autobusów elektrycznych - zamówionych przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Zakup ogółem 32 takich wozów dla GZM wspierają unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II.
Chodzi o pojazdy dofinansowane w projekcie "Jedziemy na prąd – zakup autobusów elektrycznych" prowadzonym w Programie Zielony Transport Publiczny Gepard II. Umowa o wartości 107,8 mln zł z wykonawcą, firmą Solaris Bus and Coach, została podpisana w styczniu ub. roku.
Ogółem przetarg objął 27 pojazdów 12-metrowych oraz pięć wozów 18-metrowych, a także 16 mobilnych ładowarek i budowę 11 stacjonarnych. Pojazdy, po osiem, mają zostać rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM. Trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu. We wszystkich udziały ma GZM.
W poniedziałek w bazie gliwickiego PKM pokazano osiem przekazanych tam pojazdów: siedem o długości 12 m i jeden 18-metrowy. "Poprzez inwestycje w niskoemisyjne pojazdy, Metropolia podnosi jakość transportu na całym swoim obszarze" - mówił odpowiedzialny m.in. za transport członek zarządu GZM Grzegorz Kwitek.
Zapowiedział, że w ramach Programu Zielony Transport Publiczny do
metropolitalnych PKM-ów mają trafić kolejne niskoemisyjne autobusy.
Przetargi mają być ogłaszane w przyszłym roku.
Przedstawiciele
GZM, odpowiadając na pytania sygnalizowali we wtorek m.in., że zgodnie z
wymogami zamówienia układ ogrzewania w nowych wozach jest hybrydowy:
oznacza to, że elektryczne, wodne, wysokowydajne ogrzewanie jest
wspomagane dodatkowo agregatem grzewczym, zasilanym paliwem płynnym
(olejem napędowym) ze zbiornika paliwa o pojemności 50 litrów.
Nowe
autobusy są oznaczone jako "Transport GZM", który docelowo skupi
wszystkie formy mobilności realizowane przez Metropolię. Oznaczenie
"Transport GZM" ma sukcesywnie pojawiać się na wszystkich elementach
infrastruktury transportu publicznego organizowanego przez GZM, a
docelowo połączy i ujednolici wizerunek wielu podmiotów budujących
system komunikacji w regionie.
Z kupionych w projekcie 16
mobilnych ładowarek będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W
sześciu miastach zostanie ponadto rozmieszczonych 11 ładowarek
stacjonarnych – w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie,
Sosnowcu oraz w Gliwicach.
Umowy na dotacje z Narodowego Funduszu
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Regionalnego Programu
Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020 w ramach programu Gepard
II przedstawiciele przewoźników i organizatorów transportu z terenu woj.
śląskiego, którzy przeprowadzą w programie projekty szacowane na
łącznie 138,3 mln zł, podpisali wiosną 2021 r.
GZM otrzymała w
programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz regionalnego
programu operacyjnego. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie
Trolejbusowe (TLT) należące do Tychów będących częścią Metropolii. TLT
zamówiły sześć pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z
trolejbusem; z dotacją ok. 20 mln zł.
Metropolia otrzymała też
dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem
(plus 10 w prawie opcji) w koordynowanym przez NFOŚiGW programie Zielony
Transport Publiczny. GZM - wobec otrzymanych w innym przetargu cen
paliwa wodorowego - zrezygnowała jednak z zakupu autobusów wodorowych.
W
ostatnich tygodniach władze Metropolii sygnalizowały starania, aby
środki z pojazdów wodorowych przesunąć na zakupy kolejnych pojazdów
elektrycznych. To one miały by być zamawiane w przyszłym roku.
Mateusz Babak
mtb/ mick/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Odra 2024: międzyresortowy zespół ds. Odry analizuje możliwości renaturyzacji rzeki
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć
Polska we mgle: Jak odnaleźć drogę do zielonej przyszłości?
MAEA potwierdziła awarię w Południowoukraińskiej Elektrowni Jądrowej
Elektroodpady – czasem firma sama nie wie, że powinna się z nich rozliczać
KLM przetestuje loty na wodór
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |