Polska liderem UE w eksporcie autobusów elektrycznych

05.02.2021 13:16 Źródło: Polski Instytut Ekonimiczny
Strona główna Transport, Elektromobilność Polska liderem UE w eksporcie autobusów elektrycznych

Partnerzy portalu

Polska liderem UE w eksporcie autobusów elektrycznych - ZielonaGospodarka.pl
fot. solarisbus.com

Polska od kilku lat specjalizuje się w produkcji, eksporcie autobusów elektrycznych i konsekwentnie rozwija ten sektor. Mamy aż 46 procent rynku w UE a nasza pozycja wzrosła z 10 proc. w 2017 r podaje w swoim raporcie Polski Instytut Ekonomiczny.

Według danych GUS, w okresie I-XI 2020 r. polscy producenci dostarczyli do zagranicznych odbiorców autobusy elektryczne o wartości 213,4 mln EUR, co oznacza wzrost o 50,7 proc. licząc rok do roku i oznacza 46 procentowy udział w rynku. W pierwszych 11 miesiącach 2020 r. największy udział w polskim eksporcie autobusów elektrycznych miały Niemcy i Włochy – odpowiednio 36,9 proc. oraz 35,2 proc. W porównaniu z ana- logicznym okresem 2019 r. wartość eksportu do tych państw zwiększyła się ponad czterokrotnie. Odbiorcami autobusów były także Norwegia, Rumunia, Luksemburg, Francja i Szwecja - informuje Polski Instytut Ekonomiczny.

W Polsce autobusy produkują trzy przedsiębiorstwa: Solaris w Bolechowie koło Poznania (Solaris Urbino Electric), Volvo we Wrocławiu (Volvo 7900 Electric) i od niedawna MAN Truck & Bus w Starachowicach (MAN Lion’s City E), którego pierwsze pojazdy pasażerskie zjechały z linii produkcyjnej w październiku 2020 r. Największym producentem jest Solaris, który dotychczas pozyskał zamówienia na ponad 1000 pojazdów elektrycznych (tyle ogółem wyprodukował i sprzedał autobusów wg stanu na połowę listopada ub.r.) [1]. Podczas ostatniej  międzynarodowej konferencji Global e-Mobility Forum w listopadzie ub.r. Solaris otrzymał tytuł Global e-Mobility Leader 2020.

Według danych GUS, w okresie I-XI 2020 r. polscy producenci dostarczyli do zagranicznych odbiorców autobusy elektryczne o wartości 213,4 mln EUR, co oznacza wzrost o 50,7 proc. licząc rok do roku i oznacza 46 procentowy udział w rynku. W pierwszych 11 miesiącach 2020 r. największy udział w polskim eksporcie autobusów elektrycznych miały Niemcy i Włochy – odpowiednio 36,9 proc. oraz 35,2 proc. W porównaniu z ana- logicznym okresem 2019 r. wartość eksportu do tych państw zwiększyła się ponad czterokrotnie. Odbiorcami autobusów były także Norwegia, Rumunia, Luksemburg, Francja i Szwecja.

Tym samym, Polska stała się największym eksporterem auto- busów elektrycznych w UE, wyprzedzając Belgię (odpowiadała ona za 36 proc. unijne- go eksportu). Dużo mniejsze znaczenie miały Czechy (7 proc.), Niemcy (4 proc.) oraz Holandia (niespełna 2 proc.).

Pandemia COVID-19 pokazała, że elektromobilność to nie chwilowy trend a rynek pojazdów zasilanych alternatywnymi źródłami okazał się bardziej odporny kryzys niż rynek pojazdów spalinowych.

Sprzedaż samochodów elektrycznych na większości rynków nie tylko nie zmalała, w przeciwieństwie do samochodów konwencjonalnych, ale nadal rosła, a niejednokrotnie nawet znacząco przyspieszyła - informuje Polski Instytut Ekonomiczny.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.