Japońska firma rozwija projekt akumulatorowca, tj. jednostki morskiej wyposażonej w akumulatory, która mogłaby magazynować energię elektryczną i dostarczać ją tam, gdzie byłaby potrzebna.
Prototypowa jednostka "X" ma zostać ukończona w Japonii do 2025 roku, a krajowe i międzynarodowe testy terenowe mają rozpocząć się rok później. Statek ma posiadać napęd elektryczny, jego długość ma wynosić 140 metrów. W jego wnętrzu ma się skrywać 96 kontenerowych akumulatorów o łącznej pojemności 241 MW. Ten statek z napędem elektrycznym będzie miał 140 metrów długości i będzie wyposażony w 96 kontenerowych akumulatorów morskich o łącznej pojemności 241 MW. Wszystkie baterie zostaną wyprodukowane w prefekturze Okayama i mają uzyskać międzynarodowe certyfikaty klasyfikacji statków i obowiązujące normy, takie jak DNV i klasa NK, przechodząc rygorystyczne testy w celu odporności na trudne warunki morskie. Dostawy akumulatorów mają rozpocząć się w połowie 2024 roku.
Według PowerX, dzięki pokładowym systemom akumulatorów, statki do przewozu akumulatorów, tj. "akumulatorowce" będą mogły być wykorzystywane do przechowywania i transportu nadwyżek energii elektrycznej wytwarzanej ze źródeł odnawialnych. Ponadto system instalacji baterii ma być wysoce skalowalny, co pozwala na instalację dodatkowych baterii w celu stworzenia większych elektrycznych statków transportowych, aby spełnić określone wymagania. System obejmuje dedykowane mechanizmy kontroli emisji gazów i gaszenia pożarów w celu zapewnienia bezpieczeństwa. Monitorowanie w czasie rzeczywistym systemu akumulatorów, kontrolerów ładowania i systemów konwersji energii ma dodatkowo zwiększać środki bezpieczeństwa.
Japońska firma poinformowała, że w III kwartale 2023 roku zostanie utworzona nowa spółka o nazwie "Ocean Power Grid Inc.", której celem będzie rozwój działalności w zakresie przesyłu energii morskiej z wykorzystaniem tankowców akumulatorowych. Ponadto PowerX podpisał protokół ustaleń i umowę partnerską z Kyushu Electric Power Co., Ltd. i miastem Jokohama, aby realizować nowatorską koncepcję morskiego przesyłu energii i osiągnięcia portów neutralnymi pod względem emisji CO2, sprzyjając także dekarbonizacji żeglugi. Spółka ta będzie odpowiedzialna za posiadanie, sprzedaż i obsługę akumulatorowców zarówno w Japonii, jak i za granicą. Firma stale poszukuje kolejnych partnerów biznesowych z całego świata dla tej nowej technologii i jej przedsięwzięcia biznesowego.
【ニュースリリース】
— PowerX|パワーエックス (@PowerX_JP) May 25, 2023
パワーエックス、電気運搬船の初号船「X」(船名)の詳細設計を世界初公開!25年に完成を目標とし、26年から国内外で実証実験を予定。再エネがもたらす新たな海上送電ネットワークを実現します。
「X」は船長 140… pic.twitter.com/pdXHkEFftI
Introducing the world’s first Battery Tanker, a new technology to transport electricity across oceans. Planned to sail by 2026. pic.twitter.com/oqtkhInIcE
— 伊藤正裕 PowerX CEO (@masahiro_ito) May 25, 2023
Wykorzystanie statków do przewozu energii ma rozwiązać szereg problemów w związku z magazynowaniem nadmiarów energii. PowerX proponuje tu również przekształcenie zlikwidowanych lub nieczynnych elektrowni w pobliżu portów, jako punkty ładowania i rozładowania dla tankowców akumulatorowych, w których energia jest przesyłana do użytkowników za pośrednictwem połączeń sieciowych na lądzie, umożliwiając dalsze efektywne wykorzystanie energii odnawialnej.
Inne koncepcje sugerują, na przykładzie Japonii, udział akumulatorowców w transporcie energii z prefektur o wysokim potencjale zaopatrywania w energię odnawialną do tych mających ograniczone zdolności i/lub wymagających większych zapotrzebowań. Dotyczy to również przesyłu między wyspami. Biorąc pod uwagę możliwości magazynowania energii w ogniwach litowo-jonowych, cysterna akumulatorowa jest także optymalnym rozwiązaniem do przesyłu energii morskiej na krótkie odległości z lądu na ląd, uzupełniając istniejące, międzyregionalne linie przesyłowe sieci elektrycznej.W ten sposób akumulatorowce zapewnią stworzenie nowej formy przesyłu energii drogą morską, wykorzystując możliwości związane z magazynowaniem, realizacją dostaw oraz promując przejście na zielone paliwa zapewniające energię odnawialną.
Obecność statku, obok magazynowania i dostarczania energii, ma także przysłużyć się rozwiązywaniu problemów awarii i uszkodzeń sieci elektrycznej, co z racji na regularne trzęsienia ziemi w Japonii wydaje się konieczne. W sytuacji uszkodzeń morskich kabli energetycznych, bądź wysokich kosztów ich instalacji, akumulatorowce będą mogły służyć przekazywaniu dostaw z morskich farm wiatrowyc, notabene tworzonych na obszarach dotąd trudnych ze względu na problem z zapewnieniem dostaw energii dotychczasowymi metodami. Zdaniem firmy ykorzystanie morskiego przesyłu energii za pośrednictwem tankowców akumulatorowych może sprostać różnym wyzwaniom związanym z morską energią wiatrową, nie tylko w Japonii, ale także przyczynić się do powszechnego przyjęcia energii odnawialnej na całym świecie.
Wśród największych wyzwań dla projektu stoi wysoki koszt technologii i fakt, że pozostaje ona bardziej na papierze. Niemniej wraz z budową pierwszej, prototypowej jednostki dostawczej, mają rozpocząć się intensywne testy, podczas których zostaną sprawdzone proponowane rozwiązania i sugestie. Wykorzystując zdobytą wiedzę, a także licząc na spadek cen tworzenia akumulatorów oraz zwiększenia ich pojemności, PowerX liczy na rozpoczęcie seryjnej budowy jednostek morskich, rozwijających pomysły z prototypu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Państwowa Straż Pożarna odebrała pięć samochodów operacyjnych o napędzie elektrycznym
Wyjątkowe zamówienie dla Hanwha Ocean. Stocznia zbuduje największe na świecie statki do transportu amoniaku
Olejarz traktuje prądem. Koncerny paliwowe rozwijają punkty ładowania pojazdów elektrycznych
Emisja gazów cieplarnianych mogłaby spaść o 30%... gdyby nie SUV-y
Rękawica została rzucona. Czy Toyota dogoni Teslę?
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |