Co piąty Polak dba o środowisko i myśli o ekologii – wynika z badania Open Research, które pokazuje też, że społeczna świadomość związana z ekologią rośnie. Także podczas zakupów – według danych podawanych przez DS Smith ponad 46 proc. Polaków zastanawia się, co zrobi z opakowaniem po zakupionym produkcie, a 50 proc. z nich wybiera wyłącznie opakowania, które można później poddać recyklingowi. Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale z biegiem czasu ekologia będzie mieć rosnący wpływ na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie stale rosnące oczekiwania konsumentów w zakresie ochrony środowiska i klimatu.
– Ponad 80 proc. Polaków twierdzi, że
ekologia jest kluczowym zagadnieniem, na które trzeba zwracać uwagę. Ale
pamiętajmy, że to odbywa się na poziomie deklaracji. Kiedy przechodzimy
na poziom konkretnych zachowań, które ludzie wykazują, żeby dbać
o środowisko, to tutaj nie jest już tak kolorowo. Nawet kwestia
segregowania odpadów wcale nie jest aż tak powszechna. Mówiąc krótko,
całkiem spora grupa osób w Polsce deklaruje, że ekologia jest dla nich
ważna, ale jednocześnie w swoim codziennym życiu nie podejmuje działań,
które by to potwierdzały – mówi dr Tomasz Baran, prezes
Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, pracownik naukowy Wydziału
Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Według ubiegłorocznego
raportu Ministerstwa Klimatu i Środowiska aż 81 proc. Polaków raczej
dobrze bądź zdecydowanie dobrze ocenia własną postawę ekologiczną.
Jednak te deklaracje nie zawsze idą w parze z realnymi działaniami na
rzecz środowiska i klimatu. Tylko niecała połowa (47 proc.) wymieniła
całe domowe oświetlenia na energooszczędne żarówki LED, a jeśli
odłączają od gniazdka nieużywane ładowarki, to raczej ze względów
ekonomicznych niż ekologicznych. Polacy znacznie częściej wybierają też
samochód niż inne, bardziej ekologiczne sposoby dojazdu do pracy, a 33
proc. przyznaje, że stara się pilnować ekonawyków nawet na wakacjach,
ale nie zawsze im to wychodzi (raport „Ekologiczne zachowania Polaków”
2022, MKiŚ).
– Życie w ten sposób
potrafi być trudne, ponieważ wymaga wyrzeczeń. Jesteśmy narażeni na
wiele pokus, przede wszystkim na działanie reklam, marketing, ciągle
pojawiają się produkty, których wydaje nam się, że potrzebujemy. Brak
czasu też powoduje, że często próbujemy wybrać najprostsze albo
najtańsze rozwiązania, to wszystko jest wyzwaniem – mówi propagatorka ruchu zero waste Anna Czartoryska-Niemczycka.
Są też jednak pozytywy: zdecydowana większość społeczeństwa przyznaje
się do segregowania śmieci (85 proc.), korzystania z toreb i opakowań
wielokrotnego użytku (85 proc.) oraz oszczędzania energii w domu i w
pracy (78 proc.). Co piąty Polak zachowuje się wzorowo, jeśli chodzi
o dbanie o środowisko i globalne myślenie o ekologii – wynika
z ubiegłorocznego badania Open Research, które pokazuje też, że Polacy
całkiem dobrze orientują się w pojęciach dotyczących ekologii, a
społeczna świadomość związana z tym tematem z biegiem czasu rośnie.
Także podczas zakupów, bo – jak wynika z badania – już 39 proc. Polaków
woli wybierać marki, które dbają o środowisko, średnio co trzeci kupuje
ekologiczne kosmetyki i produkty spożywcze.
– Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na to, czy kupują ekologicznie – mówi Kamila Koźbiał, dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. –
Coraz ważniejsze jest dla nich również to, co dzieje się wokół
produktu, który kupują. Dla przykładu widzimy, że w kanale e-commerce
konsumenci chcą mieć pewność, że kupowane przez nich produkty są
wysyłane w ekologicznych, odpowiednio dopasowanych opakowaniach. Są
świadomi tego, że zbyt duże opakowanie, w którym jest mały produkt,
generuje bardzo duży koszt środowiskowy.
Jak podaje DS
Smith, jeden z największych producentów opakowań, każdego roku w zbyt
dużych opakowaniach do polskich konsumentów dostarczanych jest ponad 40
mln m3 powietrza. Takie pakowanie przesyłek w źle dopasowane
pudełka generuje prawie 2,5 mln dodatkowych kursów samochodów
dostawczych, co przekłada się na ponad 42 tys. t zbędnego CO2. Równie dużym problemem środowiskowym są materiały wykorzystywane do pakowania paczek –
ze względu na ich zbyt duży rozmiar w Polsce marnuje się rocznie blisko
89 tys. t tektury i ok. 333 mln mkw. plastikowej taśmy klejącej.
–
Konsumenci chcą wiedzieć, z czego wykonane są opakowania produktów ,
czy są one papierowe, czy plastikowe, czy można je poddać recyklingowi – mówi Kamila Koźbiał.
Według
danych UKE w 2021 roku do rąk polskich konsumentów trafiały średnio 2
mln przesyłek dziennie. Z badań zleconych przez DS Smith wynika, że 40
proc. z nich zdarza się odbierać paczki, które są zbyt duże w stosunku
do wysłanego produktu, a 43 proc. uważa, że sprzedawcy używają do ich
spakowania zbyt dużej ilości taśmy. Tymczasem dziś konsument oczekuje
czegoś wręcz przeciwnego – blisko połowa (46 proc.) chce otrzymywać
zamawiane produkty w ekologicznych opakowaniach, pochodzących
z recyklingu.
– Mając świadomość, jak duży wpływ na
środowisko mają tego typu praktyki, konsumenci się im sprzeciwiają.
Około 1/3 wyraźnie deklaruje, że jeżeli otrzymuje swoje produkty
spakowane w zbyt dużym opakowaniu, to następnym razem rozważy zakup u
innego dostawcy, a 18 proc. deklaruje, że na pewno nie kupi więcej
w takim sklepie – mówi dyrektor marketingu DS Smith w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Z ubiegłorocznego raportu „Green Generation”, który powstał m.in. przy
współudziale Allegro, wynika, że aż 85 proc. polskich internautów i 77
proc. e-kupujących zauważa podczas zakupów w sieci różne nieekologiczne
praktyki sklepów. Z kolei raport Gemiusa „E-commerce w Polsce 2022”
pokazuje, że dla niemal połowy badanych ważny bądź bardzo ważny jest
wpływ formy dostawy i zwrotu zamówionej przesyłki na środowisko.
–
Presja ze strony konsumentów jest dzisiaj równie skuteczna jak
regulacje prawne czy potrzeba obniżania kosztów funkcjonowania produktu
w całym łańcuchu dostaw – mówi Kamila Koźbiał. – Ma to wpływ na
politykę środowiskową firm. Wiedząc, czego oczekują konsumenci, firmy
dostosowują się do ich wymogów. Widać to szczególnie w przypadku
gigantów rynkowych. Ich działania mają też największy wpływ ze względu
na skalę. Jeżeli wyobrazimy sobie dużą międzynarodową firmę z branży
FMCG, to często jedna mała zmiana – chociażby np. o milimetr mniejsze
opakowanie – generuje oszczędności środowiskowe w całym łańcuchu dostaw.
Ten 1 mm może się przełożyć na np. 20% wzrost ilości
produktu w jednym transporcie, co przelicza się na mniej samochodów do
drodze i obniżenie emisji CO2.
Eksperci wskazują, że tzw. zielony e-commerce to w tej chwili jeden
z najważniejszych trendów w internetowym handlu, ale w najbliższych
latach zrównoważony rozwój i społeczna odpowiedzialność biznesu znacząco
wpłyną na politykę firm niemal z każdej branży. Wymuszą to właśnie
rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące ochrony środowiska i klimatu.
Badanie przeprowadzone przez Unilever pokazało, że już w 2017 roku
ponad 33 proc. konsumentów deklarowało, że wybiera marki, które w ich
opinii działają prospołecznie i proekologicznie, a z upływem czasu ten
odsetek rośnie.
– Oczywiście ekologia jest tematem, który
chętnie bywa wykorzystywany w marketingu firm, bo ładnie jest
powiedzieć, że dana firma jest proekologiczna i dba o środowisko.
Natomiast trzeba mieć też na uwadze, że konsumenci są podejrzliwi wobec
takich deklaracji, zwłaszcza kiedy one padają w kontekście
marketingowym. Pojawiają się zagadnienia takie jak greenwashing, czyli
komunikowanie działań proekologicznych tylko i wyłącznie w celu
wybielenia się – mówi prezes Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna dr Tomasz Baran.
Jak podkreśla, pokazuje to wciąż ogromną rolę i potrzebę edukacji
ekologicznej, która skłania Polaków do działań na rzecz środowiska
i klimatu, a tym samym oddziałuje również na politykę poszczególnych
marek.
– Cieszy mnie to, że edukacja w zakresie ochrony
środowiska – o tym, jaki mamy na nie wpływ, dlaczego trzeba segregować
śmieci albo dlaczego trzeba zakręcać wodę – trafia już do dzieci od
najmłodszych lat. I myślę, że gdy już będą dorosłymi i świadomymi
konsumentami, być może będą podejmowali trochę inne decyzje niż my – mówi Anna Czartoryska-Niemczycka.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Uczniowie ratują żaby w Roztoczańskim Parku Narodowym
Berlińczycy wypowiedzą się w referendum, czy stolica powinna stać się neutralna klimatycznie już w 2030 roku
Polski Kongres Klimatyczny 2023 - podsumowanie
Zbliża się Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków
Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej
Już niedługo nowe obowiązki raportowania dla firm w zakresie ESG
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24350,00 $ | tona | 2,20% | 24 mar |
Cynk | 2899,00 $ | tona | 0,21% | 24 mar |
Aluminium | 2264,00 $ | tona | 0,00% | 24 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |