Według przecieków medialnych z początku maja, Unia Europejska planuje zwiększyć udział Odnawialnych Źródeł Energii w całkowitym zużyciu energii do poziomu 38-40 proc. do 2030 roku. Dotyczy to także transportu, w którym nowy cel OZE ma wynieść 26 proc.
Propozycja nowelizacji unijnej dyrektywy o odnawialnych źródłach energii (RED II) ma pojawić się w połowie lipca 2021 roku. Obecna dyrektywa została ostatnio zaktualizowana w 2018 roku i wyznacza cel 32 proc. udział OZE w miksie energetycznym UE do 2030 roku. Nowy dokument obejmuje 312 stron i jak na razie sporządzona jest jego robocza wersja, do której dotarły media.
Oczekuje się, że w dniu 14 lipca KE przedstawi szereg środków ograniczających emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Obejmują one zmiany przepisów obejmujących sektory objęte unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji (ETS) oraz inne sektory jak transport, budownictwo i rolnictwo. KE przedstawi również propozycje dotyczące mechanizmu granicznego podatku węglowego (CBAM) oraz zmiany dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej.
Cel OZE dla sektora transportu zostanie zwiększony 14 do 26 proc. do 2030 roku. Cel pośredni dotyczący udziału zaawansowanych biopaliw w transporcie wzrośnie z 3,5 do 5,5 proc.
Ambitne cele dla państw UE
Jak zauważa agencja Argus, osiągnięcie tak ambitnych celów w transporcie wymagałoby od państw członkowskich UE określenia obowiązków dla dostawców paliw, w tym wymogów dotyczących paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO), czyli paliw produkowanych z wykorzystaniem np. odnawialnych źródeł energii elektrycznej. Dostawy paliw mogą również stanąć wobec obowiązku zmniejszenia intensywności emisji - bez celów pośrednich. Istotna jest również zmiana istniejących norm technicznych dotyczących paliw w celu ułatwienia wprowadzenia na rynek oleju napędowego B10.
Projekt tworzy znaki zapytania nad przyszłością dyrektywy z 23 kwietnia 2009 roku Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2009/30/WE, zwaną dyrektywą FQD, która oprócz standardów jakości paliw wyznacza cel zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych z paliw transportowych o 6 proc., ale zawiera „przestarzały” zestaw kryteriów dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz obciążenia administracyjne.
Opcja zwiększenia udziału OZE w transporcie do 26 proc. z istotnym udziałem mieszanek paliw i specjalnym obowiązkiem dostaw „zielonych” paliw lotniczych wyraźnie usuwa w cień cel wyznaczony przez FQD dotyczący redukcji emisji o 6 proc.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Magazynowanie energii z fotowoltaiki pozwoli uniknąć jej marnotrawienia
H2POLAND and NetZero Forum – dekarbonizacja i technologie wodorowe na europejskiej agendzie
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Gaz-System: kierunki rozwoju to biometan, wodór i CO2
Respect Energy i Eurowatt podpisały umowę PPA
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |