Rada Ministrów planuje przyjąć w III kwartale br. uchwałę ws. budowy w Porcie Gdynia terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych - wynika z nowego wpisu do Wykazu prac legislacyjnych i programowych.
Zgodnie z wpisem, za projekt jest odpowiedzialny wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W Wykazie nadal znajduje się poprzedni wpis, zgodnie z którym uchwałę w tej samej sprawie przygotuje ministerstwo klimatu, jest za nią odpowiedzialny pełnomocnik rządu ds. OZE Ireneusz Zyska, a termin przyjęcia to II kwartał br.
W nowym wpisie nie ma jednak wskazanych: terminu powstania terminala oraz źródeł finansowania.
Poprzedni projekt miał zakładać, że terminal powstanie w terminie pozwalającym na rozpoczęcie instalowania morskich farm wiatrowych na Bałtyku do końca 2024 r. Wskazano tam też, że koszt pokryty zostanie przy udziale środków europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) w kwocie do 437 mln euro lub innych środków publicznych, oraz środków własnych podmiotu realizującego budowę terminalu.
Zgodnie z nowym wpisem, uchwała ma zakładać przygotowanie w Porcie Gdynia odpowiedniego zaplecza portowego do obsługi morskich farm wiatrowych. „W wyniku realizacji postanowień uchwały RM stworzona zostanie w Porcie Gdynia wymagana dla obsługi morskich farm wiatrowych infrastruktura, a związany z jej aktualnym brakiem problem - zostanie rozwiązany” - stwierdza się we wpisie.
Wybór Gdyni uzasadnia się tym, że gdyński port zlokalizowany jest najbliżej względem przyszłych morskich farm wiatrowych, które planowane są w ramach pierwszego etapu rozwoju polskiego offshore, Dodatkowo już obecnie jest wykorzystywany do przeładunków wielu elementów konstrukcyjnych farm wiatrowych. Według przyjętych założeń, ma być to obiekt o charakterze stricte instalacyjnym dla MFW - podkreśla się.
Według branży offshore, przyjęcie przez rząd odpowiedniej uchwały, prowadzącej do budowy terminala to obecnie najpilniejszy element całego programu offshore.
We wtorek, w czasie dyskusji, towarzyszącej prezentacji raportu „Optymalizacja rozwoju krajowego łańcucha dostaw morskiej energetyki wiatrowej w Polsce” zgodnie oceniali, że Polska stworzyła już podstawy regulacyjne, by deweloperzy mogli zacząć realizować swoje projekty. Jednak - jak podkreślano - ciągle brakuje decyzji rządu, który w drodze uchwały powinien wskazać lokalizację portu instalacyjnego, tak aby uruchomić finansowanie jego budowy.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
„Szczecin powinien być przykładem dla innych miast” – podsumowanie konferencji energetycznej
W Bydgoszczy powstanie biogazowania za około 126 mln zł
Kamień węgielny i kapsuła czasu już w murach fabryki Vestas w Szczecinie
Ponad 547 mln zł zysku EBITDA i prawie 274 mln zł zysku netto. Grupa Polenergia publikuje wyniki za 2023 rok
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |