Seatech prezentuje zeroemisyjny katamaran przeznaczony do prac portowych

24.07.2023 05:08 Źródło: Seatech
Strona główna Transport, Elektromobilność Seatech prezentuje zeroemisyjny katamaran przeznaczony do prac portowych

Partnerzy portalu

Seatech prezentuje zeroemisyjny katamaran przeznaczony do prac portowych - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Seatech

Projekt realizowany przez polsko-tajwańskie konsorcjum ma być zeroemisyjną jednostką do zbierania odpadów w portach i na obszarach przybrzeżnych.

Co stanowi w tym przedsięwzięciu wyzwanie to fakt, że budowany statek to katamaran, zaliczany do specyficznych konstrukcji z racji bycia dwukadłubowcem, które wymagają innego podejścia niż klasyczne jednostki jednokadłubowe.  Seatech Engineering podkreśla w tym przypadku doświadczenie i specjalizację w projektowaniu katamaranów, czego przykładem jest statek badawczy Oceanograf, mający 50 metrów długości. Zdaniem firmy katamarany mogą być podstawą dla również wielu innych typów statków.

Najnowszym projektem o budowie dwukadłubowej jest SE-926 "ZeroWastePorts", który w zamierzeniu ma być jednostką elektryczną, nie powodującą dostawania się CO2 do atmosfery, a więc pozostając przyjazną środowisku. Z racji na jej sugerowaną rolę w zbieraniu śmieci ma być więc faktycznie podwójnie ekologiczną jednostką. Statek będzie przystosowany do działania zarówno na wodach otwartych, jak i na akwenach ograniczonych, trudnych z nawigacyjnego punktu widzenia, takich jak wnętrza portów, mariny, śródlądowe drogi wodne.



W skład konsorcjum, które odpowiada za projekt wchodzą ze strony polskiej biuro projektowe Seatech Engineering Sp. z o.o. wraz z Politechniką Gdańską, natomiast ze strony tajwańskiej - National Taiwan University wraz z Ship and Ocean Industries R&D Center. Konsorcjum działa w ramach programu finansowania 9th Polish-Taiwanese/Taiwanese-Polish Joint Research Call, w którym Polska jest wspierana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Firma Seatech Engineering Sp. z o.o. została założona w 2003 roku jako przedsiębiorstwo projektujące statki z główną siedzibą w Gdańsku i filią w Szczecinie. Podstawowa działalność koncentruje się na projektach średniej wielkości jednostek pływających o wysokiej wartości dodanej, obejmujących wszystkie dyscypliny szeroko rozumianej architektury morskiej: statki naukowe, statki rybackie, promy, statki do bunkrowania LNG, łodzie marynarki wojennej i patrolowe czy statki żeglugi śródlądowej. Oprócz opracowywania własnych projektów, współpracuje ze stoczniami podczas procesów produkcji nowych obiektów, a także wspiera stocznie remontowe w całym procesie modernizacji, tj. od studiów wykonalności i skanowania 3D po dokumentację warsztatową i nadzór pokładowy.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.