Firma Solaris dostarczyła 10 autobusów wodorowych do dwóch niemieckich klientów z regionu Górnej Bawarii. 5 pojazdów Urbino 12 hydrogen zostało dostarczonych do przewoźnika Busreisen Ettenhuber GmbH, a kolejne 5 do Martin Geldhauser GmbH & Co. KG.
Busreisen Ettenhuber GmbH oraz Martin Geldhauser GmbH & Co KG., dwie prywatne, rodzinne firmy przewoźników autobusowych z Bawarii, w kwietniu ubiegłego roku zamówiły łącznie 10 Solarisów Urbino 12 hydrogen. Wszystkie pojazdy są już u klientów. Te supernowoczesne autobusy wzbogacą bezemisyjny transport publiczny w rejonach Monachium i Ebersberg.
W porozumieniu z okręgami Monachium i Ebersberg oraz monachijskim zarządem transportu (MVV) ustalono, że pojazdy będą używane na różnych trasach, tak, aby w ramach projektu pilotażowego zebrać jak najszersze doświadczenia w zakresie długości tras, warunków pogodowych, wykorzystania zdolności przewozowych i wielu innych zmiennych. Ma to służyć stałemu optymalizowaniu operacji przewozowych.
Pojazdy dla Geldhauser i Ettenhuber mają bliźniaczą specyfikację. Napędzane są osią ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. W każdym autobusie zamontowano ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór jest magazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 litrów. Dzięki zastosowanej technologii autobusy mogą pokonać na pojedynczym tankowaniu minimum 350 km. Wodorowe Solarisy wyposażone są w stosunkowo niewielką baterię trakcyjną Solaris High Power, której zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną.
Aby jeszcze bardziej wspierać bezpieczną jazdę, wodorowce dla przewoźników z Górnej Bawarii zostały wyposażone w MobilEye Shield+. To system umożliwiający monitorowanie obszarów, które znajdują się w tzw. martwej strefie. W sytuacji, gdy w tym obszarze znajdzie się pieszy lub rowerzysta, system ostrzeże kierowcę, zarówno poprzez sygnały akustyczne, jak i świetlne. Przewoźnicy zdecydowali się również na wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci nowoczesnego systemu eSConnect. Program pomaga optymalizować działanie floty, zwiększając dostępność pojazdów, ograniczając czas przestoju autobusów i unikając niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.
Autobusy zostaną wprowadzone do regularnej eksploatacji jesienią tego roku, kiedy dostępne będą stacje tankowania wodoru, powstające obecnie w zajezdniach Geldhauser i Ettenhuber. Stacje będą zaopatrywane w zielony wodór, produkowany wyłącznie z energii odnawialnej w Pfeffenhausen koło Landshut.
Współpraca firmy Solaris z każdym z przewoźników sięga 2004 roku. W tym czasie producent dostarczył do przewoźnika Ettenhuber ponad 130, a do operatora Geldhauser 60 autobusów. Teraz rodzinnie prowadzone firmy rozpoczynają nowy etap, związany z wdrażaniem technologii wodorowej. W Europie nieustannie rośnie zainteresowanie tym bezemisyjnym rozwiązaniem. Firma Solaris jest europejskim liderem w segmencie autobusów wodorowych. Dostawy i zawarte umowy objęły łącznie już 350 autobusów wodorowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy użytkownicy aut w Polsce są gotowi na samochody elektryczne? Wyniki badania HERTZ Polska
Solaris Urbino 18 hydrogen zawalczy o tytuł Bus of the Year
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie zakończyły testy zeroemisyjnego autobusu Yutong U12
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |