Nestlé Waters wraz z Alstom i ENGIE prekrursorem wodorowego transportu kolejowego w Europie

zk

24.11.2022 09:24
Strona główna Transport, Elektromobilność Nestlé Waters wraz z Alstom i ENGIE prekrursorem wodorowego transportu kolejowego w Europie

Partnerzy portalu

Nestlé Waters wraz z  Alstom i ENGIE prekrursorem wodorowego transportu kolejowego w Europie  - ZielonaGospodarka.pl
Fot. projekt wodorowej lokomotywy towarowej/ALSTOM
Nestlé Waters będzie pierwszym koncernem w Europie, który skorzysta z rozwiązania w postaci wodorowych ogniw paliwowych, opracowanego przez Alstom i ENGIE, przeznaczonego dla transportu kolejowego.

Celem jest uruchomienie od 2025 roku pierwszego pociągu towarowego napędzanego wodorem z zakładu w Wogezach, dzięki systemowi wagonów z generatorem wodoru opracowanemu przez Alstom i zasilanego zielonym wodorem przez ENGIE. Docelowo projekt ten powinien umożliwić Nestlé Waters zmniejszenie [1] emisji o 10 000 ton CO2 rocznie.

Zgodnie ze swoim harmonogram dekarbonizacji łańcucha dostaw, Nestlé Waters będzie pierwszą firmą w Europie, która skorzysta z rozwiązania w zakresie wodorowych ogniw paliwowych dla transportu kolejowego, obejmującego dostawy wodoru ze źródeł odnawialnych, opracowanego przez Alstom i ENGIE.

Szacuje się, że projekt ten pozwoli na zmniejszenie [1] emisji o 10 000 ton CO2 rocznie, co w długofalowej perspektywie, oznacza redukcję aż o 90 proc. obecnych emisji. Jest to równowartość rocznej emisji ponad 30 000 podróży samochodem, w obie strony z Paryża do Nicei [2].

Jest to istotna innowacja, ponieważ nowe rozwiązanie oparte o zielony wodór zostanie opracowane na podstawie systemu ogniw paliwowych o dużej mocy - dzięki temu możliwe będzie zasilanie lokomotywy w obszarach niezelektryfikowanych. Rozwiązanie to będzie mogło służyć do transportu towarów na duże odległości, w skali krajowej jak i europejskiej.

- Naszą ambicją jest przyspieszenie przyjęcia wodoru przez branżę kolejową oraz opracowanie innowacyjnych rozwiązań na rzecz ekologizacji transportu, w tym kolejowego transportu towarowego. Dlatego z niecierpliwością czekamy na pierwszy przejazd lokomotywy towarowej napędzanej odnawialnym wodorem w 2025 roku - powiedział Mark Granger, dyrektor ds. strategii w Alstom.

Od 2025 roku pociąg towarowy - zasilany energią elektryczną z sieci kolejowej oraz wodorem w obszarach niezelektryfikowanych będzie miał na celu stopniowe zapewnienie transportu produktów Nestlé Waters pomiędzy fabryką zlokalizowaną w Wogezach a jej centrami dystrybucji we Francji (tj. Vittel/Arles 600 km i Vittel/Montreuil-Bellay 760 km). Rozwiązanie będzie składało się z wagonu zawierającego system ogniw paliwowych o dużej mocy zasilanych zielonym wodorem oraz lokomotywy liniowo-elektrycznej. Wagon generujący będzie mógł zasilać lokomotywę w energię elektryczną bez konieczności wykorzystywania sieci trakcyjnej.

- W Nestlé Waters preferujemy transport kolejowy, gdy tylko jest to możliwe. Stale poszukujemy wydajnych rozwiązań, aby zmniejszyć wpływ naszego łańcucha dostaw na emisję dwutlenku węgla - powiedziała Sophie Dubois, dyrektor generalny Nestlé Waters we Francji.

- Jesteśmy bardzo dumni z tego projektu, ponieważ stanowi on znaczącą inwestycję naszego zespołu inżynierskiego w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań będących odpowiedzią na wyzwania związane z klimatem i środowiskiem. Ta współpraca z Alstom i ENGIE przyspieszy rozwój zdekarbonizowanego i wolnego od CO2 łańcucha dostaw - podsumowała Dubois.

Innowacyjny system dekarbonizacji opracowany przez Alstom i ENGIE

Nestlé Waters będzie pierwszą firmą, która skorzysta z rozwiązania opracowanego przez Alstom i ENGIE w zakresie wodorowych ogniw paliwowych dla kolejowego transportu towarowego, który  obejmuje dostawy wodoru z OZE. Rozwiązanie to ma na celu zastąpienie lokomotyw zasilanych wysoko emisyjnymi paliwami, używanych obecnie w większości Europy.

System wodorowych ogniw paliwowych o dużej mocy opracowany przez Alstom będzie zasilał lokomotywy elektryczne na obszarach niezelektryfikowanych i oferował w 100 procentach elektryczne i zeroemisyjne rozwiązanie dla sektora transportu towarowego.

To innowacyjne rozwiązanie umożliwi realizację wszystkich kursów towarowych przy użyciu tej samej lokomotywy elektrycznej, zasilanej z sieci trakcyjnej na zelektryfikowanych liniach oraz z wagonu z generatorem wodoru na obszarach niezelektryfikowanych.

Pod względem wydajności rozwiązanie zapewni całą moc lokomotywy elektrycznej zasilanej z sieci trakcyjnej oraz wystarczającą moc dzięki energii wodorowej na odcinkach niezelektryfikowanych.

ENGIE dostarczy odnawialny wodór dla tego rozwiązania poprzez wdrożenie innowacyjnego łańcucha dostaw.

- Alstom był pionierem w dziedzinie wodorowych pociągów, opracowując pierwszy model eksploatowany komercyjnie  - powiedział Marc Granger, dyrektor ds. strategii Alstom.

- Naszą ambicją jest przyspieszenie przyjęcia wodoru w branży kolejowej oraz opracowanie innowacyjnych rozwiązań (...). Dlatego z niecierpliwością czekamy na pierwszy kurs lokomotywy towarowej napędzanej zielonym H2, który jest planowany na  2025 rok. Idąc dalej, to rozwiązanie, które jest bardziej przyjazne dla środowiska i generuje mniej hałasu niż diesel, pozwoli na rozwój udziału modalnego transportu kolejowego, oferując kompleksowe rozwiązanie elektryczne, będące prawdziwą alternatywą dla transportu towarowego - mówił Sébastien Arbola, wiceprezes wykonawczy ENGIE odpowiedzialny za działalność w zakresie wytwarzania energii cieplnej, wodoru i dostaw energii.

- Po ogłoszeniu naszego partnerstwa z Alstom w zakresie dostaw wodoru do tego nowego europejskiego rozwiązania dekarbonizacyjnego sektora kolejowego, Nestlé Waters staje się pierwszym głównym kontrahentem naszej oferty i pierwszym przyszłym użytkownikiem naszego rozwiązania. Jest to kluczowy krok dla rozwoju tego projektu. Wodór odgrywa zasadniczą rolę w ograniczeniu emisji i transformacji przemysłu, a ENGIE jest w pełni zaangażowane w ten proces - podsumował Arbola.

[1], [2] Compared to the current solution (diesel locomotive)
[3] Que représente (réellement) une tonne d’équivalent CO2 ? - Carbo (hellocarbo.com)
[4] Life cycle analysis study, 2018-2021, Cabinet RDC
[5] Chiffres clés du transport - édition 2019 (developpement-durable.gouv.fr)


Źródło: własne, Alstom

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.