Technologia druku przyrostowego coraz chętniej wykorzystywana jest przez firmy modowe, m.in. do tworzenia prototypów. Nowe technologie mogą nie tylko usprawnić produkcję, ale też uczynić ją bardziej zrównoważoną, podobnie jak dystrybucję ubrań. To szczególnie istotne, bo dziś przemysł odzieżowy jest jednym z największych „szkodników” dla środowiska.
Problem jednak w tym, że unowocześnienia wymaga wiele obszarów tej branży, więc za tym musi iść gotowość inwestycyjna, a także zmiany legislacyjne, które tę gotowość niejako wymuszą.
– Nowe technologie można wdrażać na każdym etapie produkcji. Od prototypowania, które możemy robić w technologiach 3D, przez blockchain, którym możemy śledzić, w jaki sposób porusza się nasze ubranie w całym łańcuchu produkcji i dostaw, przez tzw. predictive analytics, czyli algorytmy, które pozwalają nam przewidzieć, jakie będzie zapotrzebowanie. Dzięki tego typu technologiom jesteśmy w stanie sprawić, żeby branża modowa była bardziej zrównoważona – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Katarzyna Gola, założycielka GeekGoesChic.
Drukarek 3D używa w procesie prototypowania m.in. hiszpańska marka obuwnicza Camper. Do każdej kolekcji powstają w tej technologii prototypy i modele koncepcyjne. Wcześniej były one tworzone przez firmę zewnętrzną, co generowało dodatkowe koszty. Druk 3D może być przydatny również w pracy projektantów modowych. Drukowane modele umożliwiają ocenę wykonalności projektów. Z kolei Louis Vuitton na drukarkach trójwymiarowych tworzy narzędzia używane w procesie produkcji. Wytwarzanie przyrostowe jest też wykorzystywane do opracowywania zrównoważonych modeli produkcji. Hiszpańska marka ZER używa drukarek 3D do projektowania wzorów i drukuje tylko tyle materiału, ile potrzeba.
– Musimy się zastanowić, w jaki sposób wdrożyć nowe technologie w całym łańcuchu produkcji i dostaw, tak aby te ubrania nie jeździły tyle po świecie, aby było mniej prototypowania, aby transport ubrań między fabryką a klientem końcowym był jak najkrótszy. Dużą rolę mogą odegrać np. algorytmy, którymi możemy zoptymalizować cały proces, ale też nie tylko na tym etapie produkcji, czyli zanim produkt trafia do sklepu, tylko też na etapie sprzedaży – podkreśla Katarzyna Gola.
Jednym z przykładów optymalizacji może być wykorzystanie algorytmów do
minimalizacji poziomu zwrotów towarów. Generują one pięciokrotnie więcej
dwutlenku węgla niż zakup. Jednak zdaniem ekspertki, choć firmy branży
modowej są zainteresowane wdrażaniem modelu zrównoważonego, to muszą się
liczyć z dużymi nakładami inwestycyjnymi.
– Co ważne, to nie
jest tak, że jakaś jedna technologia może wprowadzić rewolucję. Musimy
wprowadzić wiele technologii na różnym etapie tego łańcucha produkcji i
dostaw, żeby to miało sens – tłumaczy założycielka GeekGoesChic. –
Wymagane są budżety, edukacja, cele biznesowe, które będą współgrały z
tymi celami sustainable. Jeżeli chodzi o implementację, to jesteśmy na
etapie prototypów, ciekawych projektów, o których fajnie jest powiedzieć
do mediów, natomiast jeszcze jest mało takich rozwiązań, które
rzeczywiście byłyby holistyczne i wprowadzały jakąś dużą zmianę.
Tymczasem
znane sieci odzieżowe przystąpiły do wspólnych działań na rzecz
wprowadzenia w przemyśle tekstylnym modelu gospodarki o obiegu
zamkniętym. Inicjatywa Make Fashion Circular, którą zawiązały marki
takie jak m.in. Burberry, Gap, H&M, Nike i Stella McCartney, polega
na stosowaniu materiałów biodegradowalnych, a także włączaniu rozwiązań
wspierających recykling materiałów. W sklepach sieci H&M można na
przykład otrzymać kupon zniżkowy w zamian za oddanie starych ubrań.
Przedstawiciele branży wskazują, że aby przemysł modowy rzeczywiście
stał się zrównoważony i korzystał z nowych technologii, potrzebne są
regulacje.
– W zasadzie wszystkie technologie, z których
korzystają marki modowe, to są stare technologie, mówimy o nich nowe
technologie, ale nowy jest tylko sposób ich wykorzystywania, więc
narzędzia są dostępne. To, czego wymaga świat w tym momencie, opiera się
na biznesie i prawie. Jeżeli będziemy wymagać prawem, żeby te marki
były bardziej zrównoważone, to na pewno one staną się bardziej
zrównoważone. Jeżeli to się będzie opłacało biznesowi, to na pewno też
ten proces się przyspieszy, więc stawiałabym na biznes i prawo, dalej na
technologię – dodaje Katarzyna Gola.
Według Europejskiej Komisji
Gospodarczej przemysł odzieżowy odpowiada za 20 proc. światowych
odpadów wodnych i 10 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla. 85 proc.
wyprodukowanych tekstyliów trafia na wysypiska śmieci.
O tym, jak
czynić modę bardziej zrównoważoną – zarówno na etapie projektowania,
produkcji, dystrybucji, jak i użytkowania, a także przetwarzania –
eksperci branżowi rozmawiali podczas jednego z Thursday Gathering. To
coczwartkowe eventy organizowane przez Fundację Venture Café Warsaw,
których luźna formuła sprzyja wymianie wiedzy i doświadczeń o
najważniejszych globalnych i lokalnych trendach rynkowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus - ale kto ma większy ślad węglowy?
Uczniowie ratują żaby w Roztoczańskim Parku Narodowym
Berlińczycy wypowiedzą się w referendum, czy stolica powinna stać się neutralna klimatycznie już w 2030 roku
Polski Kongres Klimatyczny 2023 - podsumowanie
Zbliża się Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków
Przełomowy traktat wzmocni wysiłki na rzecz ochrony różnorodności biologicznej
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 26047,00 $ | tona | 1,75% | 28 mar |
Cynk | 2936,00 $ | tona | 0,79% | 28 mar |
Aluminium | 2314,00 $ | tona | 0,74% | 28 mar |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |