Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.
Inwestycja, którą realizuje spółka PGE Gryfino
2050 polega na zbudowaniu dwóch nowoczesnych, wysokosprawnych i
niskoemisyjnych bloków gazowo-parowych o łącznej mocy 1400 MWe w Nowym
Czarnowie w gminie Gryfino (woj. zachodniopomorskie).
– Budowa
nowych bloków jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na moce
wytwórcze w systemie energetycznym w tym regionie – mówi Tomasz
Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki
PGE Gryfino 2050.
– Dzięki inwestycji, nowa elektrownia będzie
największą elektrownią gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszą w
Europie. Zapewnią to nowoczesne turbiny klasy H o prawności ok. 63%.
Nowe bloki będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące
emisyjności – zapewnia.
Potrzebne do budowy bloków kluczowe elementy zostaną sprowadzone z kilku miejsc na świecie: z Francji (turbina gazowa), z Polski oraz Szwajcarii (turbina parowa), z Wrocławia (generator), z Turcji (transformatory blokowe), z Opola (kondensator), z Hiszpanii (pompa wody zasilającej), a nawet z Wietnamu (moduły kotła).
Część elementów dotrze drogą wodną
Elementy dostarczane są transportem kolejowym, drogowym oraz wodnym na statkach, barkach i pontonach.
–
Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany
jest plan załadunku, przeładunku i wyładunku – opowiada dyrektor.
Wśród
kluczowych elementów jest turbina gazowa z francuskiego Belfort, która
do Szczecina dotrze transportem śródlądowym w sierpniu. Natomiast
turbina parowa dostarczana jest w kilku elementach. To część
wysokoprężna (kadłub oraz wirnik), obudowa części niskoprężnej oraz
wirnik części niskoprężnej.
– Wirnik części niskoprężnej
dostarczono do Dolnej Odry barką ze Szwajcarii – mówi Pluciński dodając,
że budowa części niskoprężnej jest w trakcie transportu drogą wodną z
Opola do Dolnej Odry. Spodziewamy się jej z końcem maja.
Na
generator składają się wirnik oraz stojan. Wirnik generatora dostarczono
do Dolnej Odry transportem wodnym ze Szwajcarii. Natomiast stojan
generatora o wadze 453,6 ton przebył drogę z Wrocławia do Gdyni koleją
poprzez dedykowany wagon typu norka.
– Następnie pontonem -
transportem morskim do Szczecina i kolejno przeładowany na barkę i
dostarczony do Dolnej Odry transportem rzecznym – wyjaśnia.
PortalGospodarkaMorska.pl dowiedział się również, że transformator blokowy jest trakcie transportu na teren budowy.
–
Dotrze on z Turcji transportem morskim do Belgii, następnie
przeładowany zostanie na barkę i transportem rzecznym zostaną
dostarczone do Dolnej Odry – mówi dyrektor Pluciński.
Dodajmy, że pompy wody zasilającej na teren inwestycji dotarły transportem drogowym z Hiszpanii.
–
Moduły kotła HRSG z Wietnamu transportem oceanicznym dostarczono do
portu w Szczecinie, a następnie przeładowano na barki i sukcesywnie
dostarczano na plac budowy – informuje.
Kondensator dla bloku 9
dostarczono z Opola transportem drogowym, natomiast dla bloku 10 są
aktualnie w trakcie transportu rzecznego barkami do Dolnej Odry.
Terminal LNG w Świnoujściu i Baltic Pipe dostarczą paliwo
Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.
Wartość
kontraktu, razem z 12-letnia umową serwisową to ok. 4,7 mld zł netto.
Nową elektrownię buduje konsorcjum firm w składzie General Electric i
Polimex Mostostal, które wygrały przetarg na zaprojektowanie, dostawy,
budowę i montaż oraz uruchomienie i przekazanie bloków do eksploatacji.
Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem przewidującym zakończenia inwestycji w IV kwartale 2023 roku.
–
Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65 proc. Na budowie
pracuje obecnie ok. 950 osób, natomiast w szczytowym okresie będzie
pracować nawet 2500 ludzi – zapowiada dyrektor Pluciński.
Na
potrzeby budowy elektrowni PGE Gryfino 2050 Sp. z o.o. i realizowanych
dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego
Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra.
Tomasz Pluciński mówi, że port barkowy służy jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych.
– Na jego terenie został zmontowany dźwig kratownicowy Mammoet AK912, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT – opowiada.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |