Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.
Inwestycja, którą realizuje spółka PGE Gryfino
2050 polega na zbudowaniu dwóch nowoczesnych, wysokosprawnych i
niskoemisyjnych bloków gazowo-parowych o łącznej mocy 1400 MWe w Nowym
Czarnowie w gminie Gryfino (woj. zachodniopomorskie).
– Budowa
nowych bloków jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na moce
wytwórcze w systemie energetycznym w tym regionie – mówi Tomasz
Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki
PGE Gryfino 2050.
– Dzięki inwestycji, nowa elektrownia będzie
największą elektrownią gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszą w
Europie. Zapewnią to nowoczesne turbiny klasy H o prawności ok. 63%.
Nowe bloki będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące
emisyjności – zapewnia.
Potrzebne do budowy bloków kluczowe elementy zostaną sprowadzone z kilku miejsc na świecie: z Francji (turbina gazowa), z Polski oraz Szwajcarii (turbina parowa), z Wrocławia (generator), z Turcji (transformatory blokowe), z Opola (kondensator), z Hiszpanii (pompa wody zasilającej), a nawet z Wietnamu (moduły kotła).
Część elementów dotrze drogą wodną
Elementy dostarczane są transportem kolejowym, drogowym oraz wodnym na statkach, barkach i pontonach.
–
Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany
jest plan załadunku, przeładunku i wyładunku – opowiada dyrektor.
Wśród
kluczowych elementów jest turbina gazowa z francuskiego Belfort, która
do Szczecina dotrze transportem śródlądowym w sierpniu. Natomiast
turbina parowa dostarczana jest w kilku elementach. To część
wysokoprężna (kadłub oraz wirnik), obudowa części niskoprężnej oraz
wirnik części niskoprężnej.
– Wirnik części niskoprężnej
dostarczono do Dolnej Odry barką ze Szwajcarii – mówi Pluciński dodając,
że budowa części niskoprężnej jest w trakcie transportu drogą wodną z
Opola do Dolnej Odry. Spodziewamy się jej z końcem maja.
Na
generator składają się wirnik oraz stojan. Wirnik generatora dostarczono
do Dolnej Odry transportem wodnym ze Szwajcarii. Natomiast stojan
generatora o wadze 453,6 ton przebył drogę z Wrocławia do Gdyni koleją
poprzez dedykowany wagon typu norka.
– Następnie pontonem -
transportem morskim do Szczecina i kolejno przeładowany na barkę i
dostarczony do Dolnej Odry transportem rzecznym – wyjaśnia.
PortalGospodarkaMorska.pl dowiedział się również, że transformator blokowy jest trakcie transportu na teren budowy.
–
Dotrze on z Turcji transportem morskim do Belgii, następnie
przeładowany zostanie na barkę i transportem rzecznym zostaną
dostarczone do Dolnej Odry – mówi dyrektor Pluciński.
Dodajmy, że pompy wody zasilającej na teren inwestycji dotarły transportem drogowym z Hiszpanii.
–
Moduły kotła HRSG z Wietnamu transportem oceanicznym dostarczono do
portu w Szczecinie, a następnie przeładowano na barki i sukcesywnie
dostarczano na plac budowy – informuje.
Kondensator dla bloku 9
dostarczono z Opola transportem drogowym, natomiast dla bloku 10 są
aktualnie w trakcie transportu rzecznego barkami do Dolnej Odry.
Terminal LNG w Świnoujściu i Baltic Pipe dostarczą paliwo
Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.
Wartość
kontraktu, razem z 12-letnia umową serwisową to ok. 4,7 mld zł netto.
Nową elektrownię buduje konsorcjum firm w składzie General Electric i
Polimex Mostostal, które wygrały przetarg na zaprojektowanie, dostawy,
budowę i montaż oraz uruchomienie i przekazanie bloków do eksploatacji.
Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem przewidującym zakończenia inwestycji w IV kwartale 2023 roku.
–
Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65 proc. Na budowie
pracuje obecnie ok. 950 osób, natomiast w szczytowym okresie będzie
pracować nawet 2500 ludzi – zapowiada dyrektor Pluciński.
Na
potrzeby budowy elektrowni PGE Gryfino 2050 Sp. z o.o. i realizowanych
dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego
Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra.
Tomasz Pluciński mówi, że port barkowy służy jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych.
– Na jego terenie został zmontowany dźwig kratownicowy Mammoet AK912, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT – opowiada.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć
Polska we mgle: Jak odnaleźć drogę do zielonej przyszłości?
MAEA potwierdziła awarię w Południowoukraińskiej Elektrowni Jądrowej
KLM przetestuje loty na wodór
Ruszyła pierwsza stacja tankowania wodoru pod marką NESO w Gdańsku
Dlaczego fotowoltaikę warto instalować teraz? Policzmy to!
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |