Budowa bloków gazowo-parowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy do Szczecina dotrą koleją i drogą morską [WIDEO, GALERIA]

Strona główna Energetyka, OZE Budowa bloków gazowo-parowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy do Szczecina dotrą koleją i drogą morską [WIDEO, GALERIA]

Partnerzy portalu

Budowa bloków gazowo-parowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy do Szczecina dotrą koleją i drogą morską [WIDEO, GALERIA] - ZielonaGospodarka.pl
Fot. PGE Gryfino 2050

Trwa śródlądowy i morski transport generatorów i turbin gazowych dla PGE Gryfino 2050. Elementy te będą częścią inwestycji powstającej na terenie spółki PGE Gryfino 2050 sąsiadującą z Elektrownią Dolna Odra. Wartość inwestycji to 4,7 mld zł.

Inwestycja, którą realizuje spółka PGE Gryfino 2050 polega na zbudowaniu dwóch nowoczesnych, wysokosprawnych i niskoemisyjnych bloków gazowo-parowych o łącznej mocy 1400 MWe w Nowym Czarnowie w gminie Gryfino (woj. zachodniopomorskie).

– Budowa nowych bloków jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na moce wytwórcze w systemie energetycznym w tym regionie – mówi Tomasz Pluciński, dyrektor projektu budowy bloków gazowo-parowych dla spółki PGE Gryfino 2050.

– Dzięki inwestycji, nowa elektrownia będzie największą elektrownią gazową w Polsce i jedną z najnowocześniejszą w Europie. Zapewnią to nowoczesne turbiny klasy H o prawności ok. 63%. Nowe bloki będą spełniały rygorystyczne normy środowiskowe dotyczące emisyjności – zapewnia.

Potrzebne do budowy bloków kluczowe elementy zostaną sprowadzone z kilku miejsc na świecie: z Francji (turbina gazowa), z Polski oraz Szwajcarii (turbina parowa), z Wrocławia (generator), z Turcji (transformatory blokowe), z Opola (kondensator), z Hiszpanii (pompa wody zasilającej), a nawet z Wietnamu (moduły kotła).

Część elementów dotrze drogą wodną

Elementy dostarczane są transportem kolejowym, drogowym oraz wodnym na statkach, barkach i pontonach.

–  Każdy transport podlega bardzo szczegółowej weryfikacji, opracowywany jest plan załadunku, przeładunku i wyładunku – opowiada dyrektor.

Wśród kluczowych elementów jest turbina gazowa z francuskiego Belfort, która do Szczecina dotrze transportem śródlądowym w sierpniu. Natomiast turbina parowa dostarczana jest w kilku elementach. To część wysokoprężna (kadłub oraz wirnik), obudowa części niskoprężnej oraz wirnik części niskoprężnej.

– Wirnik części niskoprężnej dostarczono do Dolnej Odry barką ze Szwajcarii – mówi Pluciński dodając, że budowa części niskoprężnej jest w trakcie transportu drogą wodną z Opola do Dolnej Odry. Spodziewamy się jej z końcem maja.

Na generator składają się wirnik oraz stojan. Wirnik generatora dostarczono do Dolnej Odry transportem wodnym ze Szwajcarii. Natomiast stojan generatora o wadze 453,6 ton przebył drogę z Wrocławia do Gdyni koleją poprzez dedykowany wagon typu norka.

– Następnie pontonem - transportem morskim do Szczecina i kolejno przeładowany na barkę i dostarczony do Dolnej Odry transportem rzecznym – wyjaśnia.

PortalGospodarkaMorska.pl dowiedział się również, że transformator blokowy jest trakcie transportu na teren budowy.

– Dotrze on z Turcji transportem morskim do Belgii, następnie przeładowany zostanie na barkę i transportem rzecznym zostaną dostarczone do Dolnej Odry – mówi dyrektor Pluciński.

Dodajmy, że pompy wody zasilającej na teren inwestycji dotarły transportem drogowym z Hiszpanii.

– Moduły kotła HRSG z Wietnamu transportem oceanicznym dostarczono do portu w Szczecinie, a następnie przeładowano na barki i sukcesywnie dostarczano na plac budowy – informuje.

Kondensator dla bloku 9 dostarczono z Opola transportem drogowym, natomiast dla bloku 10 są aktualnie w trakcie transportu rzecznego barkami do Dolnej Odry.

Terminal LNG w Świnoujściu i Baltic Pipe dostarczą paliwo

Elektrownia gazowo-parowa zasilania będzie paliwem dostarczanym z terminala LNG w Świnoujściu oraz z gazociągu Baltic Pipe.

Wartość kontraktu, razem z 12-letnia umową serwisową to ok. 4,7 mld zł netto. Nową elektrownię buduje konsorcjum firm w składzie General Electric i Polimex Mostostal, które wygrały przetarg na zaprojektowanie, dostawy, budowę i montaż oraz uruchomienie i przekazanie bloków do eksploatacji.

Prace na budowie przebiegają zgodnie z harmonogramem przewidującym zakończenia inwestycji w IV kwartale 2023 roku.

– Zaawansowanie prac nad inwestycją przekroczyło już 65 proc. Na budowie pracuje obecnie ok. 950 osób, natomiast w szczytowym okresie będzie pracować nawet 2500 ludzi – zapowiada dyrektor Pluciński.

Na potrzeby budowy elektrowni PGE Gryfino 2050 Sp. z o.o. i realizowanych dostaw wybudowano port barkowy nad rzeką Odrą w rejonie tzw. Zimnego Kanału na terenie Elektrowni Dolna Odra.

Tomasz Pluciński mówi, że port barkowy służy jako platforma rozładunkowa elementów gabarytowych.

– Na jego terenie został zmontowany dźwig kratownicowy Mammoet AK912, który posłuży do rozładunku najcięższych elementów z barki jak moduły ciśnieniowe kotła HRSG, zbiornika wody zasilającej, stojana i wirnika generatora. Ładunek dalej z portu barkowego na plac budowy transportowany jest za pomocą samojezdnej platformy transportowej SPMT – opowiada.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27192,00 $ tona 0,72% 4 lip
 Cynk 3169,00 $ tona 1,44% 4 lip
 Aluminium 2431,00 $ tona 2,01% 4 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.