Firma Iveco ogłosiła, że będzie produkować i sprzedawać pod własną marką elektryczne pojazdy ciężarowe zasilane z akumulatorów oraz ogniw paliwowych. Jest to konsekwencja zakomunikowanego przez Iveco Group w czerwcu przejęcia w pełni i na wyłączność niemieckiej spółki powstałej z byłego joint-venture Nikola Iveco Europe.
Samochody ciężarowe IVECO zasilane z akumulatorów (HD BEV) i ogniw paliwowych (HD FCEV) są wyposażone w elektryczny układ napędowy, którego współprojektantem i producentem jest FPT Industrial, siostrzana marka Iveco w ramach Iveco Group, specjalizująca się w zespołach napędowych, akumulatory firmy Proterra oraz technologię ogniw paliwowych i kluczowe podzespoły Bosch. Pojazdy zostały zaprojektowane od podstaw jako elektryczne, z wykorzystaniem ciężarowej platformy IVECO S‑Way, której modułową konstrukcję zaadaptowano specjalnie na potrzeby zasilania z ogniw paliwowych lub akumulatorów.
Iveco HD BEV ma zasięg do 500 km. Łączna pojemność 9 akumulatorów wynosi 738 kW i można je ładować z mocą do 350 kW. Takie źródło energii pozwala na realizowanie przewozów między centrami logistycznymi, w szerokim zakresie zastosowań regionalnych. Na dłuższych trasach zapas energii można uzupełnić na przykład podczas obowiązkowych postojów dla kierowców. Pierwszym modelem, który na rynek europejski trafi w ostatnim kwartale 2023 r., będzie ciągnik siodłowy w konfiguracji 4x2.
Iveco HD FCEV ma zasięg do 800 km. Dzięki szybkiemu tankowaniu trwającemu niespełna 20 minut samochód doskonale sprawdza się w ciężkim transporcie komercyjnym na dalekich trasach. W zbiornikach pojazdu mieści się 70 kg użytecznego wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Ciężarowy FCEV porównaniu z wersją czysto elektryczną ma większy zasięg, dzięki czemu zmieni reguły gry pod względem zerowej emisji lokalnej w transporcie długodystansowym. Pierwsze egzemplarze IVECO HD FCEV zostaną dostarczone klientom we Francji, Szwajcarii i Niemczech pod koniec 2023 r. — zgodnie z założeniami europejskiego projektu H2Haul współfinansowanego przez Clean Hydrogen Partnership i mającego na celu przyspieszenie wdrażania rozwiązań wodorowych w branży transportowej oraz umożliwienie masowej eksploatacji samochodów ciężarowych zasilanych ogniwami paliwowymi w najbliższych latach.
Obydwa pojazdy są produkowane w należących do Iveco Group wielomarkowych zakładach w Ulm w Niemczech. Pojazdy będą sprzedawane i serwisowane w rozległej sieci dealerskiej IVECO, liczącej 254 punkty w całej Europie.
IVECO HD BEV | IVECO HD FCEV |
Zasięg do 500 km | Zasięg do 800 km |
Czas ładowania (do 80%) 90 min przy 350 W | Tankowanie paliwa ok. 20 min |
Dopuszczalna masa całkowita zestawu do 44 t | 70 kg użytecznego H2, w zbiornikach pod ciśnieniem 700 barów |
e-Axle — moc ciągła 480 kW/645 KM | 400 kW mocy ciągłej; 1800 Nm momentu obrotowego |
Łączna pojemność akumulatorów (9 szt.) 738 kWh | Ładowność do 24,7 t (DMC 44 t) |
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Metropolia analizuje realizację projektu dot. autobusów wodorowych w mniejszym zakresie
YIT oraz ScreenCharge uruchamiają swoją pierwszą wspólną ładowarkę dla samochodów elektrycznych
Volkswagen Financial Services i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych ogłaszają strategiczne partnerstwo
Prezes Eleport wypowiedział się na temat potrzeb związanych z elektromobilną rewolucją
Do końca sierpnia br. w Polsce zarejestrowano 48,5 tys. aut całkowicie elektrycznych
Rozpoczął się Kongres Nowej Mobilności o wyzwaniach rozwoju sektora e-mobility
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 26075,00 $ | tona | 3,01% | 25 wrz |
Cynk | 2503,00 $ | tona | -1,15% | 25 wrz |
Aluminium | 2182,00 $ | tona | -0,77% | 25 wrz |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |