Największe elementy do budowy polskiej elektrowni jądrowej będą transportowane drogą morską

Strona główna Energetyka, OZE Największe elementy do budowy polskiej elektrowni jądrowej będą transportowane drogą morską

Partnerzy portalu

Największe elementy do budowy polskiej elektrowni jądrowej będą transportowane drogą morską - ZielonaGospodarka.pl

Realizowana przez Urząd Morski w Gdyni konstrukcja morska będzie jedną z kluczowych inwestycji, która umożliwi sprawny transport i rozładunek wielkogabarytowych elementów budowanej na Pomorzu elektrowni jądrowej.

Budowa elektrowni jądrowej to jedno z głównych wyzwań, jakie stoją przed polskim sektorem energetycznym w ciągu najbliższych kilkunastu lat. Ta wielka inwestycja wymaga jednak wzniesienia infrastruktury towarzyszącej, która powstanie w pierwszej kolejności. Nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska MOLF służąca do rozładunku elementów do budowy elektrowni, które przypłyną drogą morską, to trzy zasadnicze inwestycje, które trzeba  ukończyć, aby elektrownia mogła powstać.

Dzięki konstrukcji największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Budowa konstrukcji usprawni też dostawy materiałów budowlanych, a następnie bezpieczną eksploatację obiektu jądrowego w preferowanej lokalizacji na Pomorzu.

Mapa poglądowa z rozmieszczeniem infrastruktury towarzyszącej, il. ppej.pl

— UM  w Gdyni posiada bogate doświadczenie i kompetencje w zakresie budowy i utrzymania konstrukcji morskich, w tym obiektów infrastruktury portowej i dostępowej. W przypadku budowy elektrowni jądrowej w województwie pomorskim, efektem naszej pracy będzie konstrukcja morska umożliwiająca rozładunek w pobliżu budowy elektrowni. Do tej konstrukcji morskiej będą cumowały statki z elementami wyposażenia elektrowni jądrowej. To rozwiązanie będzie tańsze niż budowa fabryki na zapleczu elektrowni. Cieszymy się, że potencjał administracji morskiej został zaangażowany do kolejnej inwestycji, strategicznej z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. Sama budowla, po wybudowaniu elektrowni, nie zostanie rozebrana, wzbogaci infrastrukturę hydrotechniczną na tym odcinku naszego wybrzeża — powiedział Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Pomorskie gminy, w których powstają strategiczne inwestycje energetyczne lub przez które przebiegają trasy dostaw materiałów dla tych inwestycji, otrzymają także możliwość uzyskania wsparcia finansowego z dodatkowego rządowego programu wieloletniego, nad którym trwają obecnie prace. Jego najważniejsze założenia to poprawa infrastruktury drogowej w otoczeniu realizowanych inwestycji oraz usług związanych z edukacją i służbą zdrowia. Szczegóły oraz dokładny zakres terytorialny przedsięwzięcia będzie uzgadniany przez stronę rządową w porozumieniu z pomorskimi samorządami oraz inwestorami odpowiedzialnymi za poszczególne inwestycje strategiczne.

W czerwcu 2023 r. rząd uchwalił program wieloletni, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. W ramach środków z programu powstanie nowa linia kolejowa, nowa droga krajowa oraz konstrukcja morska do rozładunku (MOLF). Na realizację tych inwestycji łącznie przewidziano ponad 4,7 mld zł. Porozumienie określające zasady współpracy przy budowie MOLF podpisały 19 lipca 2023 roku Polskie Elektrownie Jądrowe oraz Urząd Morski w Gdyni.

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.