Zamienniki drogich metali szlachetnych do wykorzystania w produkcji czystej energii elektrycznej opisali naukowcy z trzech polskich instytucji naukowo-badawczych. Materiały do katalizy są inspirowane naturalnymi metaloproteinami.
"W wielu procesach chemicznych stosuje się obecnie drogie katalizatory na bazie platynowców. A przecież natura potrafi katalizować podobne procesy chemiczne przy użyciu powszechnie występujących metali nieszlachetnych takich jak żelazo czy mangan" - wyjaśniają dr inż. Wojciech Kiciński, dr inż. Sławomir Dyjak i Mateusz Gratzke z Wojskowej Akademii Technicznej oraz dr inż. Wojciech Tokarz z Instytutu Chemii Przemysłowej Sieci Badawczej Łukasiewicz i dr hab. Artur Błachowski z Akademii Górniczo-Hutniczej – współautorzy artykułu w czasopiśmie "Fuel".
Zbadali oni możliwości syntezy materiałów, mogą zastąpić drogie metale szlachetne stosowane w katalizie procesów syntezy paliw i ich zużycia do produkcji energii elektrycznej.
Pierwszy autor artykułu, dr inż. Wojciech Kiciński, w rozmowie z PAP podaje przykład materiału węglowego, domieszkowanego azotem i żelazem. Materiał wykazuje właściwości podobne do naturalnie występujących enzymów i protein pełniących ważne funkcje życiowe w procesie biologicznego spalania paliwa.
"Materiały takie stanowią konkurencję dla platyny i palladu, stosowanych w urządzeniach służących do generowania energii elektrycznej z energii chemicznej zawartej w paliwie np. wodorowym. Ostatecznie mogą znaleźć zastosowanie w komponentach samochodów elektrycznych zasilanych wodorem" - przewiduje naukowiec.
Praca została wykonana w ramach grantu OPUS-19 pt.: „Porowate materiały węglowe z mononuklearnymi centrami koordynacyjnymi typu Fe-N4: uniwersalne (elektro)katalizatory reakcji elektroprotycznych” finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Pływające elektrownie zapewnią prąd Ukrainie?
Czołowe firmy z branży elektromobilności, nowych technologii i Legnicka Strefa tworzą Zachodni Klaster Elektromobilności [GALERIA]
Chiny znoszą ograniczenia COVID, a zapotrzebowanie na paliwo lotnicze podwaja się
Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał
3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną
Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce?
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 28637,00 $ | tona | -2,01% | 3 lut |
Cynk | 3360,00 $ | tona | 0,33% | 3 lut |
Aluminium | 2559,00 $ | tona | -0,51% | 3 lut |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |