L’Oréal, IKEA, Photo Energy jednym głosem: Musimy przyspieszyć rozwój OZE

gm

14.05.2022 14:32 Źródło: PSEW
Strona główna Energetyka, OZE L’Oréal, IKEA, Photo Energy jednym głosem: Musimy przyspieszyć rozwój OZE

Partnerzy portalu

L’Oréal, IKEA, Photo Energy jednym głosem: Musimy przyspieszyć rozwój OZE - ZielonaGospodarka.pl
Fot. PSEW

Przechodzenie firm na zieloną energię to jeden z głównych trendów biznesowych. W nowoczesnej energetyce najważniejszą część odpowiedzi na wyzwania transformacji stanowią odnawialne źródła energii. Jednak niedostateczna podaż OZE to dziś główny problem zrównoważonego biznesu. Jest to zmarnowana szansa na nowe miejsca pracy, czy zagraniczne inwestycje. W tym momencie firmy kupujące jak i producenci energii odnawialnej mówią jednym głosem: musimy przyspieszyć rozwój OZE, likwidując skomplikowane, długoterminowe i często niejasne procesy pozwoleń na nowe projekty, tak aby uwolnić potencjał OZE, zapewnić konkurencyjność i nowe inwestycje – to główne wnioski ze spotkania RE-Source Poland Hub z cyklu „Zielona energia dla biznesu”.


Fundacja RE-Source Poland Hub rozpoczęła cykl spotkań pokazujących przedsiębiorstwa działające w Polsce, które są liderami zielonej transformacji. W czasie pierwszego wydarzenia z serii „Zielona energia dla biznesu”, swoje doświadczenia zaprezentowała firma L’Oréal, której największa fabryka jest zlokalizowana pod Warszawą, IKEA, której około 20 procent światowej produkcji powstaje w Polsce, a także Photon Energy - lider rozwoju fotowoltaiki na wielu rynkach europejskich.


W spotkaniu udział wzięła Małgosia Bartosik, wiceprezeska WindEurope i koordynatorka europejskiej platformy RE-Source promującej odnawialną energię dla przedsiębiorców w modelu cPPA (korporacyjnych umów zakupu energii). Małgosia Bartosik podkreśliła, że zielona transformacja to nie tylko ogólnoeuropejski trend - „W tym momencie to kluczowy element naszego bezpieczeństwa klimatycznego, energetycznego, ale też szeroko pojętego bezpieczeństwa narodowego. Nie zapominajmy, że podwaliny dzisiejszej UE, to powstała w 1952 roku Wspólnota Węgla i Stali. Tak jak 70 lat temu ta wspólnota energetyczna oparta na węglu pozwoliła na integrację europejską i pokój w Europie, tak teraz OZE może odegrać rolę Energy of freedom.”


Celem debaty było pokazanie planów oraz motywacji liderów zielonej transformacji. Ewa Urbaniak, dyrektorka fabryki L’Oréal Warsaw Plant wyjaśniła – „Jako lider branży beauty, tworzymy piękno, które rozumiemy także, jako czyste środowisko. Dlatego sukcesywnie ograniczamy nasz wpływ środowiskowy i zgodnie ze zobowiązaniami przyjętymi w programie „L'Oréal for the Future” do 2025 roku nasza fabryka powinna być zeroemisyjna, dzięki poprawie efektywności energetycznej i korzystaniu w 100% z energii odnawialnej. Obecnie kupujemy certyfikowaną energię wiatrową i z elektrowni wodnych, ale poszukujemy alternatywy dla gazu, wykorzystywanego do wytwarzania pary niezbędnej w procesie produkcyjnym. Dlatego przygotowujemy się do realizacji inwestycji, która pozwoli na pozyskiwanie w przyszłości energii z biomasy.” O równie ambitnych planach mówił Maciej Krzyczkowski, Communication Leader z IKEA Industry AB. Szwedzka firma realizuje plan osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030. Co istotne cel dotyczy także firm będących dostawcami IKEA. Firma w ramach strategicznych działań przewiduje wsparcie podmiotów z którymi współpracuje, by pomóc im przejść na energię z OZE.


Wydarzenie było okazją do dyskusji jak odblokować potencjał OZE w Polsce. Maciej Górski, szef na Polskę Photon Energy zauważył, że dynamiczny rozwój rynku umów typu cPPA w Polsce świadczy o coraz większej dojrzałości sektora odnawialnych źródeł energii w naszym kraju. Jak dodał: Z punktu widzenia firm inwestujących w instalacje PV, jest to zdecydowanie pozytywny trend i ma wielowymiarowy wpływ na możliwości rozwoju. Z jednej strony umowy PPA otwierają nowe możliwości dla pozyskania finansowania dłużnego dla dużych projektów PV i stanowią brakujące ogniwo pomiędzy systemem aukcyjnym i modelem rynkowym sprzedaży wytworzonej energii elektrycznej. Z drugiej strony jako Photon Energy obserwujemy rosnące zainteresowanie ze strony klientów biznesowych planujących instalacje fotowoltaiczne na terenie swoich firm (zakładów produkcyjnych czy obiektów magazynowych) współpracą na zasadach długoterminowej dzierżawy instalacji PV, co umożliwia nam rozwój nowych modeli biznesowych.”


Na konsekwencje zbyt wolnego rozwoju OZE wskazała Małgosia Bartosik: „Niewystarczająca ilość projektów i niedostateczna podaż zielonej energii w państwach, w których firmy te chciałby zainwestować to główny problem. Jest to zmarnowana szansa na nowe miejsca pracy, zagraniczne inwestycje, tylko dlatego, ze firma nie może pozwolić sobie na zakup zielonej energii, która zapewni im nie tylko korzyści wizerunkowe, ale przede wszystkim finansowe.


W tym momencie firmy kupujące jak i producenci energii odnawialnej mówią jednym głosem: musimy przyspieszyć rozwój OZE, likwidując skomplikowane, długoterminowe i często niejasne proces pozwoleń na nowe projekty, tak aby uwolnić potencjał OZE, zapewnić konkurencyjność i nowe inwestycje.”


Korporacyjne umowy sprzedaży energii (cPPA) napędzają zieloną transformację firm


Rynek to jeden z najdynamiczniej rozwijających się modeli sprzedaży energii odnawialnej w Europie. Europejski rynek cPPA w 2021 roku zwiększył się o 55% w stosunku do poprzedniego. W 2020 roku skumulowana wielkość wszystkich podpisanych do tego roku umów wynosiła 12 GW, a pod koniec 2021 roku osiągnęła 18.5 GW. Około 2/3 z tej wielkości to energia wiatrowa. Polska jest jednym z 14 państw w Europie w których funkcjonują umowy cPPA. Wśród liderów są Hiszpania (4.2 GW), Szwecja (2.8 GW) czy Norwegia (2.1 GW). Boom na korporacyjne umowy sprzedaży zielonej energii zaczyna być obecny również w Polsce.


- Polskie umowy o łącznym wolumenie ponad 400 MW dotyczą w ponad połowie energii z wiatru, a reszta to energia słoneczna. W Polsce, w ślad za innymi krajami UE rozpoczął się trend przechodzenia firm na zieloną energię. Coraz częściej jest to jedno z głównych działań strategicznych, które komunikują swoim akcjonariuszom, partnerom biznesowym i klientom - wskazuje Szymon Kowalski, wiceprezes fundacji RE-Source Poland, zajmującej się upowszechnianiem modelu cPPA.


Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 20200,00 $ tona -0,49% 6 paź
 Cynk 3095,00 $ tona 2,25% 6 paź
 Aluminium 2354,00 $ tona 2,88% 6 paź
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.