Metanol kluczem do dekarbonizacji żeglugi?

Strona główna Transport, Elektromobilność Metanol kluczem do dekarbonizacji żeglugi?

Partnerzy portalu

Metanol kluczem do dekarbonizacji żeglugi? - ZielonaGospodarka.pl

Nowy raport dotyczący redukcji emisji z globalnego sektora morskiego zweryfikował korzyści płynące z zastosowania metanolu jako paliwa, podkreślając go jako kluczowe rozwiązanie dla dekarbonizacji sektora.

Raport, opublikowany przez firmę Longspur Research, świadczącą usługi w zakresie czystej energii, analizuje potencjalne rozwiązania w zakresie dekarbonizacji rynku żeglugowego. Według raportu zalety metanolu, takie jak dostępność, gęstość energii i co najważniejsze, zdolność do znacznego obniżenia emisji, natychmiast stawiają go w centrum uwagi sektora.

Dane mówią, że żegluga generuje ponad miliard ton emisji dwutlenku węgla (CO2) i zanieczyszczeń powietrza, takich jak tlenki siarki (SOx), podtlenki azotu (NOx) i cząstki stałe, a metanol dzięki swoim właściwościom jest w stanie ograniczyć te emisje o ponad 60 proc. Co więcej, metanol produkowany z gazu ziemnego zapewnia początkowo 10-15 proc. ograniczenia emisji CO2, która wzrasta do ponad 90 proc. w przypadku przejścia na zieloną formę tego paliwa.

Z tych powodów w raporcie uznano go za "najlepsze obecnie dostępne rozwiązanie". Po pierwsze, jest on dostępny „od ręki”, ale co ważniejsze został sprawdzony pod względem technologicznym, więc może być wybierany podczas budowy nowych jednostek lub może być montowany w istniejących flotach.

Bezpieczeństwo metanolu zostało potwierdzone w listopadzie 2020 roku poprzez zatwierdzenie przez IMO wytycznych dotyczących stosowania metanolu jako bezpiecznego paliwa okrętowego.

Wielcy gracze branży torują drogę

W miarę jak IMO i UE zwiększają wymagania i przyspieszają cele dekarbonizacji, przemysł żeglugowy jest popychany w kierunku zerowej emisji netto do 2050 roku.

W ostatnim czasie sektor morski był świadkiem, jak niektóre z największych światowych firm żeglugowych poparły ten typ paliwa - metanol jako - wiodącą alternatywę. Na początek duński gigant Maersk zwiększył swoje zamówienie z ośmiu do dwunastu kontenerowców o pojemności 16.000 TEU napędzanych metanolem. Maersk potwierdził również, że nowo zamówione cztery kontenerowce zostaną dostarczone w 2025 roku, po dostawie ośmiu podobnych jednostek zamówionych 24 sierpnia 2021 roku.

Idąc dalej, Rolls-Royce również ujawnił plany wprowadzenia nowych standardów w silnikach na metanol. W szczególności jednostka biznesowa firmy Power Systems pracuje obecnie nad silnikami mtu do użytku z metanolem. Nowe, wysokoobrotowe silniki czterosuwowe, oparte na technologii mtu, mają być jak najszybciej dostępne do użytku w statkach handlowych i jachtach.

Podobnie szwajcarskie przedsiębiorstwo energetyczne Proman już w październiku 2021 roku połączyło siły ze szwedzkim przedsiębiorstwem żeglugowym Stena, aby opracować rozwiązanie w zakresie modernizacji i dostaw, które umożliwi statkom zasilanie metanolem. Jak poinformowano, nowe rozwiązanie będzie wykorzystywane do zasilania zarówno statków Steny, jak i statków innych firm i ma przyczynić się do obniżenia emisji CO2.

Ponadto niemiecki producent silników MAN poczynił znaczne inwestycje w technologię metanolową. W listopadzie 2021 roku firma ujawniła swoje plany pracy nad modernizacją silników czterosuwowych do pracy na ekologicznych paliwach przyszłości, w tym metanolu i amoniaku.

– W 2022 roku będziemy oferować silniki, które są przeznaczone do późniejszej konwersji – w razie potrzeby – do pracy na metanolu. Od 2024 roku udostępnimy rozwiązania umożliwiające stosowanie metanolu w silnikach czterosuwowych – podała firma w informacji prasowej.

Pod koniec 2021 roku konsorcjum morskie Methanol as an Energy Step Towards Zero-Emission Dutch Shipping (MENENS) otrzymało grant w wysokości 24 mln euro na przeprowadzenie badań nad przyspieszeniem wykorzystania metanolu jako paliwa niskoemisyjnego w przemyśle żeglugowym.

Sponsorowany przez Holenderską Agencję Przedsiębiorczości projekt badawczy ma na celu opracowanie technologii czystej energii o wysokim stopniu elastyczności i szerokim zastosowaniu w przemyśle żeglugowym, od budowy jachtów po statki robocze offshore i pogłębiarki o dużej mocy.


Fot. Depositphotos
Źródło: Longspur Research; lisbon-group.com; iro.nl; methanol.org; IMO; Maersk

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 34700,00 $ tona 2,44% 20 maj
 Cynk 3754,00 $ tona 2,93% 20 maj
 Aluminium 2930,00 $ tona 3,72% 20 maj
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.