Ministerstwo Klimatu i Środowiska wystosowało komunikat, w którym podsumowuje działania resortu w ciągu ostatnich dwóch lat, pod przewodnictwem minister Anny Moskwy. Publikujemy komunikat w całości.
"Powołana 26 października 2021 r. na stanowisko ministra klimatu i środowiska, Anna Moskwa zapowiedziała, że bezpieczeństwo energetyczne Polski i polskich rodzin będą dla niej priorytetem. Przedstawiamy podsumowanie działań Ministerstwa Klimatu i Środowiska pod przewodnictwem minister Anny Moskwy.Derusyfikacja
polskiej energetyki. Konsekwentna realizacja strategii dywersyfikacji
źródeł i odchodzenia od rosyjskich węglowodorów – rosyjskiego węgla,
ropy i gazu – w celu wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Wojna w Ukrainie i posługiwanie się przez Rosję dostawami surowców jako
elementem szantażu tylko potwierdziła działania polskiego rządu na rzecz
uniezależnienia Polski od wschodniego źródła dostaw.
Obrona
Turowa – symbolu suwerenności energetycznej Polski i odwagi polskiego
rządu. Zawarcie porozumienia z Republiką Czeską podpisanego 3 lutego
2022 r.
Wypowiedzenie porozumienia z Rosją ws. Jamału,
dotyczącego budowy systemów gazociągów do tranzytu gazu przez terytorium
RP i nieopłacalnych dla strony polskiej dostaw rosyjskiego gazu. Dzięki
tym działaniom Rosjanie nie mają już wpływu na polski odcinek Jamału,
którego operatorem jest Gaz-System.
Ukończenie kluczowego dla
bezpieczeństwa energetycznego Polski projektu inwestycyjnego Baltic
Pipe. Gazociąg otworzony we wrześniu 2022 r. posłużył dywersyfikacji
źródeł dostaw gazu do Polski i Danii oraz innych państw regionu Morza
Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej. Zapewnił też Polsce
bezpośredni dostęp do złóż gazu zlokalizowanych na Szelfie Norweskim.
Ukończenie nowych, dwukierunkowych połączeń gazowych z Danią, Litwą i
Słowacją. To sprawia, że Polska może zarówno otrzymywać, jak i przesyłać
gaz ziemny za granicę. Zaplanowanie nowe połączenia z Czechami.
Zakończenie
pierwszej fazy rozbudowy terminala LNG w Świnoujściu. Gazoportu o
strategicznym znaczeniu dla polskiej gospodarki i bezpieczeństwa
energetycznego Polaków. Drugi etap zakończy się na przełomie 2023/2024
r.
Przyjęcie „Założeń do aktualizacji Polityki energetycznej
Polski do 2040 r.” uwzględniających konsekwentną dywersyfikację
technologiczną, dywersyfikację kierunków dostaw paliw importowanych oraz
poprawę efektywności energetycznej w celu wzmocnienia bezpieczeństwa
energetycznego państwa.
Przyjęcie przez rząd historycznego
dokumentu kreślącego przejrzystą wizję Polityki Surowcowej Państwa do
2050 r. Strategię budowy sprawnego i efektywnego systemu zarządzania i
gospodarowania wszystkimi rodzajami kopalin i surowców mineralnych
posiadanymi przez Polskę.
Uruchomienie w 2022 r. Rządowej
Tarczy – Energetycznej i Solidarnościowej, co pozwoliło ochronić polskie
rodziny przed skutkami kryzysu energetycznego wywołanego agresją Rosji
na Ukrainę poprzez m.in. zamrożenie ceny gazu i energii elektrycznej dla
gospodarstw domowych oraz podmiotów wrażliwych. Rządowe wsparcie dla
Polaków wyniosło 100 mld zł.
Ochrona małych i średnich
przedsiębiorców, jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów
realizujących ważne zadania z zakresu użyteczności publicznej, takich
jak przedszkola, szkoły czy szpitale.
Obok zamrożenia cen gazu
oraz opłat dystrybucji paliw gazowych, które dotyczy wszystkich
gospodarstw domowych bez względu na uzyskiwane dochody, dla najbardziej
wrażliwych odbiorców, którzy wykorzystują gaz do ogrzewania domów,
zagwarantowanie dodatkowego wsparcia w postaci refundacji poniesionych
kosztów podatku VAT, związanego z dostawą paliw gazowych.
Zmiany
w programie Czyste Powietrze, które przyśpieszyły wdrażanie programu w
całej Polsce. Podniesienie poziomu dofinansowania oraz wprowadzenie
prefinansowania inwestycji dla najbiedniejszych. Dzięki temu liczba
wniosków w 2023 jest o 14 proc.* większa niż w roku poprzednim. Do tej
pory z programu skorzystało 728 tysiące polskich rodzin, realizujących
eko-inwestycje za ponad 20 mld zł.
* przyrost dotyczy porównania całego roku 2022 do okresu styczeń-październik 2023 r.
- W analogicznym porównaniu okresu styczeń - październik 2022 do okresu styczeń –październik 2023 przyrost wyniósł 33 proc.
W
odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie społeczne uzupełnienie oferty
programu „Czyste Powietrze” o program „Ciepłe Mieszkanie”, który jest
skierowany do właścicieli domów wielorodzinnych i mieszkańców lokali
komunalnych.
Uruchomienie programu odbetonowania aglomeracji
do 50 tys. mieszkańców z budżetem 140 mln zł. W ramach programu miasta
będą mogły otrzymać nawet 2 mln zł na tworzenie m.in. nawierzchni
wodoprzepuszczalnych, parków i ogrodów oraz na budowę zbiorników
retencyjnych.
Wprowadzenie przepisów i programów dotacyjnych
wspierających rozwój magazynów energii w Polsce. W programie Mój Prąd na
zakup magazynów energii zdecydowało się 9 898 osób łącznie w dwóch
naborach MP4 i MP5.
Uruchomienie czwartej i piątej edycji
programu „Mój Prąd”. W ramach programu beneficjenci mogą otrzymać
bezzwrotną dotację nawet w wysokości do 58 tys. zł z uwagi na
rozszerzenie zakresu rzeczowego programu o kolejne elementy, tj. pompy
ciepła, magazyny energii i kolektory słoneczne. Dotąd w ramach 5 edycji
(od 2019 r.) na dofinansowanie przeznaczono 3 mld złotych na ponad 577
tys. wniosków.
Wprowadzenie przepisów i programów dotacyjnych wspierających rozwój magazynów energii w Polsce.
Wciąż
też trwa nabór do kolejnej edycji programu „Moja Woda” – inicjatywy
mającej na celu łagodzenie skutków suszy w Polsce. Z uwagi na duże
rosnące zainteresowanie programem w sierpniu 2023 r. zwiększono jego
budżet o kolejne 100 mln zł, co sprawia, że łącznie w 2023 r. na program
przeznaczono rekordowe 230 mln zł.
Rozwój infrastruktury
ładowania samochodów elektrycznych i stacji tankowania wodoru i
przeznaczenie 1,87 mld złotych na inwestycje w tym zakresie.
Uruchomienie
programu Energia dla wsi na rozwój odnawialnych źródeł energii i
biogazowni na terenach wiejskich. Dotychczas złożono w naborze 165
wniosków na budowę 81 biogazowni, 2 mikroelektrowni wodnych, 2 na budowę
PV.
Rekordowe wsparcie dla ochotniczych straży pożarnych na
zakup sprzętu i niezbędnego wyposażenia. W roku 2022 dofinansowanie do
zakupu 533 wozów ratowniczo – gaśniczych, a w roku 2023 aż 665 nowych
wozów. Dodatkowo zakup 2 śmigłowców Black Hawk dla Państwowej Straży
Pożarnej.
Opracowanie i przyjęcie przez
rząd Polskiej Strategii Wodorowej do roku 2030 z perspektywą do roku
2040 (PSW). Strategia podkreśla cele dotyczące wdrożenia technologii
wodorowych w energetyce i ciepłownictwie, wykorzystania wodoru jako
paliwa alternatywnego w transporcie, wsparcia dekarbonizacji przemysłu,
produkcji wodoru w nowych instalacjach, sprawnego i bezpiecznego
przesyłu, dystrybucji i magazynowania wodoru oraz stworzenia stabilnego
otoczenia regulacyjnego.
Powołanie ośmiu dolin wodorowych w
całej Polsce. Tym samym cel powołania pięciu dolin wodorowych do 2030 r.
zapisany w Polskiej Strategii Wodorowej do 2030 r. z perspektywą do
roku 2040 został zrealizowany. 14 października 2021 r. 138
przedstawicieli podmiotów z sektorów administracji rządowej,
przedsiębiorców, nauki oraz jednostek otoczenia biznesu podpisało
Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce.
Polska jako pierwsze państwo w Unii Europejskiej zawarła tego typu
porozumienie.
Podpisanie porozumień
o współpracy na rzecz rozwoju sektora fotowoltaiki, bigazu i biometanu.
Konsekwentne wspieranie rozwoju OZE w Polsce. W samym 2022 r.
odnotowaliśmy bezprecedensowy wzrost mocy zainstalowanej w źródłach
odnawialnych o ok. 5,7 GW. W ciągu 7 miesięcy 2023 r. wzrost OZE
przekroczył 3 GW.
W ostatnich dwóch latach podniesiono do
historycznych poziomów cenę referencyjną dla biogazu, biogazu
rolniczego, składowiskowego, ściekowego: w 2022 r. nawet o ok. 25 proc.,
którą rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska w 2023 r.
zwiększono o kolejne 11,9 proc..
Po raz pierwszy w historii
stworzono regulacje dla rynku biometanu (nowelizacja uOZE z 17 sierpnia
2023 r.) i ustanowiono system wsparcia dla biometanu - zostało
opublikowane rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie
ceny referencyjnej biometanu, która umożliwi rozruch rodzącego się rynku
biometanu w Polsce i pomoże zmniejszać obciążenia operacyjne rodzącego
się rynku.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z resortem
rozwoju i technologii wypracowało rewolucyjną reformę systemu planowania
przestrzennego wprowadzoną poprzez zmianę ustawy o planowaniu i
zagospodarowaniu przestrzennym uchwaloną 7 lipca 2023 r. W ramach tego
procesu uproszczono m.in. procedury dotyczące lokalizacji nowych
inwestycji w odnawialne źródła energii.
Wprowadzenie regulacji
upraszczających przygotowanie i realizację inwestycji w zakresie
biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowania, które przewidują
szereg ułatwień w procesie inwestycyjnym tych instalacji (w zakresie
przyłączeń, decyzji o pozwoleniu na budowę) oraz zasad wytwarzania
biometanu z biogazu rolniczego oraz wprowadzające zmiany w zakresie
funkcjonowania spółdzielni energetycznych.
Uruchomienie programu wsparcia dla biogazu realizowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej:
-
"Energia dla wsi". Całkowity budżet programu to aż 1 mld złotych. O
dofinansowanie w ramach programu mogą ubiegać się od stycznia 2023 r.
zarówno rolnicy, jak i spółdzielnie energetyczne – te dopiero powstające
oraz te już istniejące, a także ich członkowie. Przewidziane wsparcie
dotyczy takich inwestycji jak: biogazownie, elektrownie wodne,
instalacje fotowoltaiczne, turbiny wiatrowe oraz zintegrowane z tymi
źródłami magazyny energii.
- "Rozwój kogeneracji w oparciu o
biogaz komunalny”. Całkowity budżet programu to aż 1,5 mld zł. Celem
programu jest promowanie wytwarzania energii w warunkach wysokosprawnej
kogeneracji przy wykorzystaniu biogazu komunalnego.
Inwestowanie
w edukację społeczeństwa w zakresie korzyści wynikających z
wykorzystania paliwa biogazowego. NFOŚiGW dofinansował kwotą ponad 1,9
mln zł kampanię ,, Wartość biogazu w energetyce”. Projekt jest
realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska oraz WFOŚiGW w Białymstoku
i Lublinie.
W zakresie zadań Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa:
-
rozszerzenie zasad i warunków wykonywania działalności gospodarczej w
zakresie biogazu rolniczego o możliwość wytwarzania biometanu z biogazu
rolniczego,
- rozszerzenie zakresu podmiotowy rejestru wytwórców biogazu rolniczego o wytwórców biometanu z biogazu rolniczego,
- doprecyzowanie definicji i przedmiotu działalności spółdzielni energetycznych,
- doprecyzowanie warunków współpracy spółdzielni energetycznej ze sprzedawcą energii,
- wprowadzenie ułatwień w zakresie zasad rozliczeń oraz sprawozdawczości spółdzielni energetycznych.
Wprowadzenie
regulacji umożliwiających rozwój lądowej energetyki wiatrowej. Nowe
przepisy zapewnią też właściwy poziom kontroli nad procesem przez władze
gminne i społeczność lokalną, a także odpowiedni poziom bezpieczeństwa
eksploatacji elektrowni wiatrowych przy pełnej informacji o planowanej
inwestycji dla mieszkańców gmin, w których będą lokalizowane.
Polityka
energetyczna Polski do 2040 r. rządu przewidziała, że moc zainstalowana
w morskiej energetyce wiatrowej osiągnie w 2030 r. wartość ok 5,9 GW,
natomiast w roku 2040 r. – osiągnie wartość do ok 11 GW. W perspektywie
do 2030 r. morskie farmy wiatrowe będą odpowiadać za 13 proc.
generowanej w Polsce energii elektrycznej, a w 2040 r. za 19 proc.
Pierwsze morskie farmy wiatrowe, w polskiej wyłącznej strefie
ekonomicznej na Bałtyku, zaczną produkować energię w 2026 r.
Projekty
morskich farm wiatrowych będą rozwijane w polskiej wyłącznej strefie
ekonomicznej Morza Bałtyckiego na obszarze wyznaczonym w planie
zagospodarowania obszarów morskich w rejonie Ławicy Słupskiej, Ławicy
Środkowej i Ławicy Odrzanej. Ponad 60 proc. inwestycji w sektor morskiej
energetyki wiatrowej (tylko w I fazie rozwoju) w perspektywie 2030 r.
zrealizują Spółki Skarbu Państwa - przede wszystkim Grupa PGE i Grupa
PKN ORLEN.
Na przełomie 2024 i 2025 r. w porcie Świnoujście
rozpocznie pracę pierwszy w Polsce i jeden z najnowocześniejszych w
Europie terminali instalacyjnych dla morskich farm wiatrowych. Umowę na
dzierżawę portowych terenów podpisano jesienią 2022 r. Zgodnie z
harmonogramem budowa terminalu ruszy jeszcze w 2023 r. Zdolność
operacyjną terminal osiągnie na przełomie 2024 i 2025 r.
Ustawą
z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii
oraz niektórych innych ustaw zwiększono liczbę i wolumen mocy w aukcjach
dla morskich farm wiatrowych. Z zakładanych wcześniej 5 GW (po 2,5 GW w
2025 roku i 2027 roku) planujemy aukcje aż na 12 GW:
- 4 GW w 2025 roku,
- 4 GW w 2027 roku,
- 2 GW w 2029 roku,
- 2 GW w 2031 roku.
PROJEKTY MORSKICH FARM WIATROWYCH POSIADAJĄCE PSZW (pozwolenie lokalizacyjne):I faza systemu wsparcia:
- MFW Bałtyk II sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 720 MW;
- MFW Bałtyk III sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 720 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 1498 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica-3 sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 1045,5 MW;
- Baltic Power sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 1197 MW (moc zainstalowana 1200 MW);
- Baltic Trade and Invest sp. z o.o. (RWE) – wsparcie przyznane dla mocy 350 MW;
- BC-Wind Polska sp. z o.o. – wsparcie przyznane dla mocy 369,5 MW (moc zainstalowana 500 MW).
II faza systemu wsparcia:
- Elektrownia Wiatrowa Baltica-1 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 896 MW;
- MFW Bałtyk I S.A. – o mocy zainstalowanej 1560 MW;
- PGE Baltica 4 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 990 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica 9 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 975 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica 2 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 210 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica 1 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 1 185 MW;
- Elektrownia Wiatrowa Baltica 5 sp. z o.o. – o mocy zainstalowanej 555 MW.
- Energa MFW 1 sp. z o.o. - Obszar 14.E.1 – o mocy zainstalowanej 812 MW;
- Energa MFW 2 sp. z o.o. - Obszar 14.E.2 – o mocy zainstalowanej 896 MW;
- Orlen Neptun III sp. z o.o. - Obszar 14.E.3 – o mocy zainstalowanej 1204 MW;
- Orlen Neptun IV sp. z o.o. - Obszar 14.E.4 – o mocy zainstalowanej 1204 MW (zaskarżone);
- Orlen Neptun VIII sp. z o.o. - Obszar 46.E.1 – o mocy zainstalowanej 966 MW (zaskarżone).
Dofinansowanie
30 inwestycji na wykonanie przez samorządy otworu poszukiwawczo -
rozpoznawczego wód termalnych w całej Polsce. Jednocześnie przygotowanie
Mapy drogowej rozwoju geotermii w Polsce.
Ustanowienie ram
prawnych umożliwiających współdzielenie przyłącza energetycznego przez
więcej niż jedną instalację OZE, czyli tzw. cable pooling.
Regulacje
cable pooling pozwolą na daleko idącą optymalizację niezbędnych
inwestycji z wykorzystaniem istniejących mocy przyłączeniowych.
Potencjał nowych mocy w cable pooling oceniany jest na 5-9 GW.
Podmioty,
które zawrą określone ustawą porozumienie będą mogły współdzielić moc
przyłączeniową w jednym miejscu przyłączenia do sieci i samodzielnie
zawierać kontrakty na sprzedaż wyprodukowanej energii na rynku hurtowym.
Dla wszystkich instalacji odnawialnego źródła energii w jednym miejscu
przyłączenia wydane zostaną jedne warunki przyłączenia, zawarta zostanie
jedna umowa o przyłączenie do sieci oraz jedna umowa przesyłania lub
dystrybucji energii elektrycznej. Operator sieci dystrybucyjnej lub
przesyłowej określi sposób zabezpieczenia zdolności technicznych do
nieprzekraczania mocy przyłączeniowej. Dołączenie kolejnej instalacji
OZE do instalacji już istniejącej nie spowoduje utraty prawa do pomocy
publicznej dla instalacji istniejącej.
W Polsce zrealizowano
już pierwsze projekty w oparciu o cable-pooling. We wrześniu br. spółka
EDP Renewables poinformowała o podłączeniu do sieci istniejącej farmy
wiatrowej Pawłowo o mocy 80 MW oraz nowo wybudowanej farmy PV w Konarach
(woj. wielkopolskie) przy wykorzystaniu jednego przyłącza.
Ministerstwo
Klimatu i Środowiska 28 lipca 2023 r. o przeprocedowało zmiany w
Ustawie Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw, w ramach
których wypracowano nowe rozwiązania ustawowe dla funkcjonowania linii
bezpośredniej. To rozwiązanie skierowane głównie do odbiorców, przede
wszystkim do sektora energochłonnego, który chce korzystać z OZE.
Obecne
Prawo energetyczne zawiera jedne z najbardziej liberalnych w Unii
Europejskiej przepisy dotyczące linii bezpośredniej. Obecny kształt
przepisów stanowi kompromis pomiędzy oczekiwaniami przemysłu, w
szczególności przemysłu energochłonnego, a koniecznością zapewnienia
bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej do wszystkich odbiorców.
Przepisy
dot. linii bezpośredniej są uzupełnieniem zmian legislacyjnych,
służących dalszemu rozwojowi OZE w polskim miksie energetycznym. Zmiany
te wprowadzono z zachowaniem prymatu bezpiecznego funkcjonowania systemu
elektroenergetycznego.
Stworzenie solidnych fundamentów pod budowę w Polsce pierwszej elektrowni jądrowej.
-
22 września 2023 r. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała
decyzję środowiskową dla elektrowni jądrowej na Pomorzu. Decyzja została
przygotowana i poprzedzona m.in. analizą ponad 19 tys. stron
dokumentacji oraz uzgodnieniami transgranicznymi z 14 państwami.
-
Wydanie przez GDOŚ decyzji środowiskowej poprzedzone było złożeniem
przez spółkę PEJ pod koniec marca 2022 r. raportu o oddziaływaniu na
środowisko (Raport OOŚ). ,To pierwsze tego typu kompleksowe opracowanie w
Polsce sporządzone dla elektrowni jądrowej.
- Projekt decyzji
był opiniowany przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Pomorskiego
Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, Dyrektora Regionalnego
Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku Państwowego Gospodarstwa Wodnego
Wody Polskie, Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki oraz Ministra
Klimatu i Środowiska.
- 27 września 2023 r. spółka Polskie
Elektrownie Jądrowe (PEJ) i konsorcjum Westinghouse – Bechtel podpisały
umowę na zaprojektowanie (ang. Engineering Services Contract) pierwszej
elektrowni jądrowej w Polsce.
- W związku z decyzją polskiego
rządu o budowie pierwszej polskiej elektrowni jądrowej w oparciu
amerykańską technologię reaktorów AP1000, a także w kontekście
strategicznego partnerstwa w obszarze energii pomiędzy Polską i Stanami
Zjednoczonymi – zostanie utworzone w Polsce Regionalne Centrum
Szkoleniowego Czystych Technologii Energetycznych, które będzie wspierać
rozwój kadr i kompetencji w oparciu o amerykańsko-polską współpracę w
zakresie rozwoju i wdrażania zaawansowanych technologii jądrowych.
-
11 lipca 2023 r. minister klimatu i środowiska, na wniosek Spółki
Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ), wydał decyzję zasadniczą, która
formalnie potwierdziła, że inwestycja w pierwszą elektrownię jądrową w
Polsce jest zgodna z interesem publicznym i realizowaną przez państwo
energetyczną.
- W lipcu 2023 r. minister klimatu i środowiska
wydał także decyzję zasadniczą w sprawie budowy małej elektrowni
jądrowej przez KGHM.
Uszczelnienie
systemu gospodarki odpadami. Przyjęcie ustawy o zmianie niektórych
ustaw w celu przeciwdziałania przestępczości środowiskowej. Podwyższenie
kar m.in. za nielegalne składowanie, usuwanie, przetwarzanie, odzysk,
unieszkodliwianie i transport odpadów, a także kar za przywożenie z
zagranicy lub wywożenie za granicę odpadów niebezpiecznych – bez
wymaganego zgłoszenia lub zezwolenia, albo wbrew jego warunkom.
Zgodnie
z tymi zmianami, w przypadku skazania sprawcy za umyślne przestępstwo
przeciwko środowisku, sąd obligatoryjnie orzeka nawiązkę w wysokości od
10 000 do 10 000 000 złotych na rzecz Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Gdy przestępstwo zostanie
popełnione nieumyślnie, nawiązka w ww. wysokości jest orzekana
fakultatywnie. Przed 1 września 2022 r. nie była określona dolna i górna
wysokość nawiązki i jednocześnie w każdym przypadku miała charakter
fakultatywny.
Objęcie od 22 lutego 2022 r. Systemem
Elektronicznej Notyfikacji Transportów (SENT) przywozu do Polski oraz
przewozu przez terytorium Polski odpadów.
Dodanie nowej funkcjonalności w rządowej aplikacji mObywatel do zgłaszania nieprawidłowości."
kom/ mick/
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Czy Polska zawalczy o miliardy na transformację?
Trwa konkurs dla mediów „Platynowe Megawaty” 2023. Weź udział i dołącz do grona laureatów
40 mld zł z KPO dla samorządów w ramach „Pożyczki wspierającej zieloną transformację miast”
Portugalia: rekordowy udział energii słonecznej w zużywanym w kraju prądzie
W Gliwicach głoszono przetarg na farmę solarną i magazyn ciepła
Qemetica Glass zainwestuje 70 mln zł w ekologię
Ropa brent | $ | baryłka | ||
Cyna | $ | tona | ||
Cynk | $ | tona | ||
Aluminium | $ | tona | ||
Pallad | $ | uncja | ||
Platyna | $ | uncja | ||
Srebro | $ | uncja | ||
Złoto | $ | uncja |