sons
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Most Południowy został zbudowany na zlecenie i pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a więc przez administrację krajową, za środki w dużej części pochodzące z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Most będzie elementem Południowej Obwodnicy Warszawy, której znaczną część oddano do użytku już w 2013 roku. Była to trasa S2 na odcinku od Węzła Konotopa do węzła Lotnisko, a następnie do węzła Puławska. Łącznie w 2013 roku oddano do użytku 15,5 km obwodnicy. W grudniu 2020 roku dodano kolejne 15 km, czyli nowy most wraz z dojazdami aż do węzła Lubelska.
To większe bezpieczeństwo i poprawa ochrony środowiska naturalnego - zachwalał premier Morawiecki nową inwestycję podczas jej otwarcia. Niestety inwestycja na bakier będzie z ochroną klimatu. Całość 15 km odcinka to wielopasmowe, na moście nawet czteropasmowe, odcinki drogi szybkiego ruchu w obydwu kierunkach. Póki jeżdżą po niej samochody spalinowe, lub nawet elektryczne, ale na Polski prąd z węgla, póty nowa droga tak naprawdę zwiększy emisję gazów cieplarnianych w mieście i zje swoją część z budżetu węglowego, który pozostał nam do zapobiegnięcia katastrofie klimatycznej.
Z szacunków wykonanych na podstawie modelu emisji z dróg w Warszawie Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju wynika, że mający niewiele ponad 2km Mostu Curie, wybudowany w 2012 roku, podniósł emisje gazów cieplarnianych z transportu w mieście o około 1%. Awaria mostu Łazienkowskiego w 2015 roku obniżyła emisje gazów cieplarnianych z transportu w Warszawie o 1,5%. A jeśliby do Warszawy nie doszła w 2012 roku autostrada A2 i nie oddano by do użytku dróg rozprowadzających z niej ruch, czyli S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa 1000-lecia oraz S2 od Konotopy do Puławskiej i S79 do Lotniska to emisje byłyby niższe o 540 ton dziennie (197 tys. ton rocznie), czyli nawet o 11% wszystkich emisji z transportu w mieście. Rozsądnym jest podejrzewać, że nowy 15km odcinek drogi szybkiego ruchu znów zwiększy z transportu w mieście emisje o dalsze 10%.
Niezależnie od tego zrealizowaną inwestycję mierzy się także innymi wskaźnikami. GDDKiA chwali się, że na budowę mostu i trasy posłużyło m.in. 8715 ton stali, czy 12 tysięcy kursów betoniarek (480 tys. ton betonu), a pod trasę wycięto 66 ha lasu. To oznacza emisję związaną z produkcją stali w ilości co najmniej 26 tys. ton dwutlenku węgla, z produkcją cementu co najmniej w ilości 321 tys. ton CO2 oraz ograniczeniem pochłaniania dwutlenku węgla przez las w ilości co najmniej 66 ton rocznie. To w sumie już emisja prawie równoważna dwuletniej emisji z ruchu drogowego na tego typu trasie.
Czy to rozwój? Być może, ale raczej nie-zrównoważony i nie-niskoemisyjny.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Mikrolasy Miyawaki - japoński koncept ratunkiem dla polskich miast
Eksperci z PAN: to człowiek poprzez emisję gazów cieplarnianych spowodował globalne ocieplenie
W Warszawie posadzono pierwszy mikrolas
Minister klimatu: narada o lasach zdecyduje o formie przedłużenia leśnego moratorium
Rusza nowy program grantowy dla projektów proekologicznych
Mikołaj Dorożała: objęcie 20 proc. lasów ochroną to kwestia miesięcy, a nie lat
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |