sons
Tuż przed świętami Bożego Narodzenia oddano do użytku Most Południowy w Warszawie. To największa w ostatnich latach inwestycja w Warszawie, która zwiększy emisję gazów cieplarnianych.
Most Południowy został zbudowany na zlecenie i pod nadzorem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a więc przez administrację krajową, za środki w dużej części pochodzące z funduszy unijnych – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Most będzie elementem Południowej Obwodnicy Warszawy, której znaczną część oddano do użytku już w 2013 roku. Była to trasa S2 na odcinku od Węzła Konotopa do węzła Lotnisko, a następnie do węzła Puławska. Łącznie w 2013 roku oddano do użytku 15,5 km obwodnicy. W grudniu 2020 roku dodano kolejne 15 km, czyli nowy most wraz z dojazdami aż do węzła Lubelska.
To większe bezpieczeństwo i poprawa ochrony środowiska naturalnego - zachwalał premier Morawiecki nową inwestycję podczas jej otwarcia. Niestety inwestycja na bakier będzie z ochroną klimatu. Całość 15 km odcinka to wielopasmowe, na moście nawet czteropasmowe, odcinki drogi szybkiego ruchu w obydwu kierunkach. Póki jeżdżą po niej samochody spalinowe, lub nawet elektryczne, ale na Polski prąd z węgla, póty nowa droga tak naprawdę zwiększy emisję gazów cieplarnianych w mieście i zje swoją część z budżetu węglowego, który pozostał nam do zapobiegnięcia katastrofie klimatycznej.
Z szacunków wykonanych na podstawie modelu emisji z dróg w Warszawie Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju wynika, że mający niewiele ponad 2km Mostu Curie, wybudowany w 2012 roku, podniósł emisje gazów cieplarnianych z transportu w mieście o około 1%. Awaria mostu Łazienkowskiego w 2015 roku obniżyła emisje gazów cieplarnianych z transportu w Warszawie o 1,5%. A jeśliby do Warszawy nie doszła w 2012 roku autostrada A2 i nie oddano by do użytku dróg rozprowadzających z niej ruch, czyli S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa 1000-lecia oraz S2 od Konotopy do Puławskiej i S79 do Lotniska to emisje byłyby niższe o 540 ton dziennie (197 tys. ton rocznie), czyli nawet o 11% wszystkich emisji z transportu w mieście. Rozsądnym jest podejrzewać, że nowy 15km odcinek drogi szybkiego ruchu znów zwiększy z transportu w mieście emisje o dalsze 10%.
Niezależnie od tego zrealizowaną inwestycję mierzy się także innymi wskaźnikami. GDDKiA chwali się, że na budowę mostu i trasy posłużyło m.in. 8715 ton stali, czy 12 tysięcy kursów betoniarek (480 tys. ton betonu), a pod trasę wycięto 66 ha lasu. To oznacza emisję związaną z produkcją stali w ilości co najmniej 26 tys. ton dwutlenku węgla, z produkcją cementu co najmniej w ilości 321 tys. ton CO2 oraz ograniczeniem pochłaniania dwutlenku węgla przez las w ilości co najmniej 66 ton rocznie. To w sumie już emisja prawie równoważna dwuletniej emisji z ruchu drogowego na tego typu trasie.
Czy to rozwój? Być może, ale raczej nie-zrównoważony i nie-niskoemisyjny.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
WMO: gdy powróci El Nino, mogą paść globalne rekordy temperatur
Trwa poszerzanie plaży w Brzeźnie; zniknie hałda piasku po wcześniejszych pracach
Zielona transformacja do 2050 roku może wygenerować dla światowej gospodarki ponad 10 bilionów dolarów
Butelki termiczne ze stali nierdzewnej sposobem na uniknięcie spożycia mikrocząsteczek plastiku
Regulacje prawne UE dotyczące procedur OOŚ
Naukowcy zbadali, czy gleba małopolskich parków krajobrazowych jest wolna od WWA
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 24525,00 $ | tona | 1,03% | 24 maj |
Cynk | 2305,00 $ | tona | -2,41% | 24 maj |
Aluminium | 2233,00 $ | tona | 1,45% | 24 maj |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |