Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku

Patrycja Rapacka

21.07.2021 14:47 Źródło: Własne
Strona główna Energetyka Odnawialna, Eko Energia, OZE Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku
Norwedzy zbudują pierwsze terminale do bunkrowania amoniaku - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Azane Fuel Solutions

Duet norweskich dwóch firm - ECONNECT Energy i Amon Maritime - chce wspólnie rozwijać technologie, produkty i usług w zakresie infrastruktury bunkrowania statków transportujących amoniak. Plany dwóch firm mają ścisły związek z rozwojem gospodarki wodorowej, ale i transformacją sektora żeglugi. 

Dwie firmy powołały spółkę joint venture Azane Fuel Solutions, która pomoże wypełnić lukę w łańcuchu wartości rynku amoniaku poprzez budowę terminali umożliwiających bunkrowanie statków. Norwedzy chcą rozwijać przede wszystkim elastyczną infrastrukturę do bunkrowania amoniaku. Terminale będą w stanie przyjmować amoniak ze statków i ciężarówek w stanie schłodzonym lub pod ciśnieniem. 

- Azane Fuel Solutions pomoże zrealizować naszą ambicję przyśpieszenia zielonej transformacji w kierunku rozwiązań żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla -  skomentował Morten Christophersen, dyrektor generalny ECONNECT Energy.

W planie budowa terminala morskiego i lądowego

Planowane są dwie opcje budowy infrastruktury bunkrowania amoniaku - lądowa i pływająca. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla portów przemysłowych i baz zaopatrzeniowych, umożliwiając bezpośrednie bunkrowanie statków wzdłuż nabrzeża. Większe wersje systemu mogą również funkcjonować jako terminale magazynowe, obsługując flotę statków bunkrujących. 

Drugi terminal ma być z założenia pływający, elastyczny i mobilny, co ułatwi bunkrowanie amoniaku na wcześniej fazie rozwoju infrastruktury w danym kraju. Pływający terminal bunkrowy zachowa swoją elastyczność i będzie przydatny również do bunkrowania statków na kotwicowisku.

Początkowo, Azane Fuel Solutions będzie oferować swoje produkty i usługi na całym świecie i postrzega rynek północnoeuropejski jako rynek, który prawdopodobnie najwcześniej wdroży paliwa amoniakalne. 

Pierwszy projekt jest już w trakcie realizacji. Wspólnie z partnerami projektu, obejmującymi cały łańcuch wartości od produkcji amoniaku do jego zużycia jako paliwa na statkach, projekt ten zademonstruje sieć bunkrowania amoniaku dla statków, umożliwiając efektywną kosztowo i bezpieczną dystrybucję, przechowywanie, transfer i wykorzystanie amoniaku jako paliwa bezemisyjnego. Projekt ma być pierwszym na świecie pilotażowym przedsięwzięciem bunkrowania amoniaku .

Amoniak zyskuje coraz większą popularność i wyłania się jako prawdopodobny lider w czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim. Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2050 roku będzie on odpowiadał za około 45 proc. globalnego zapotrzebowania na energię w żegludze.

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35101,00 $ tona 1,01% 23 lip
 Cynk 2944,00 $ tona 0,82% 23 lip
 Aluminium 2492,00 $ tona 1,76% 23 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.