Duet norweskich dwóch firm - ECONNECT Energy i Amon Maritime - chce wspólnie rozwijać technologie, produkty i usług w zakresie infrastruktury bunkrowania statków transportujących amoniak. Plany dwóch firm mają ścisły związek z rozwojem gospodarki wodorowej, ale i transformacją sektora żeglugi.
Dwie firmy powołały spółkę joint venture Azane Fuel Solutions, która pomoże wypełnić lukę w łańcuchu wartości rynku amoniaku poprzez budowę terminali umożliwiających bunkrowanie statków. Norwedzy chcą rozwijać przede wszystkim elastyczną infrastrukturę do bunkrowania amoniaku. Terminale będą w stanie przyjmować amoniak ze statków i ciężarówek w stanie schłodzonym lub pod ciśnieniem.
- Azane Fuel Solutions pomoże zrealizować naszą ambicję przyśpieszenia zielonej transformacji w kierunku rozwiązań żeglugowych o zerowej emisji dwutlenku węgla - skomentował Morten Christophersen, dyrektor generalny ECONNECT Energy.
W planie budowa terminala morskiego i lądowego
Planowane są dwie opcje budowy infrastruktury bunkrowania amoniaku - lądowa i pływająca. Pierwsza z nich przeznaczona jest dla portów przemysłowych i baz zaopatrzeniowych, umożliwiając bezpośrednie bunkrowanie statków wzdłuż nabrzeża. Większe wersje systemu mogą również funkcjonować jako terminale magazynowe, obsługując flotę statków bunkrujących.
Drugi terminal ma być z założenia pływający, elastyczny i mobilny, co ułatwi bunkrowanie amoniaku na wcześniej fazie rozwoju infrastruktury w danym kraju. Pływający terminal bunkrowy zachowa swoją elastyczność i będzie przydatny również do bunkrowania statków na kotwicowisku.
Początkowo, Azane Fuel Solutions będzie oferować swoje produkty i usługi na całym świecie i postrzega rynek północnoeuropejski jako rynek, który prawdopodobnie najwcześniej wdroży paliwa amoniakalne.
Pierwszy projekt jest już w trakcie realizacji. Wspólnie z partnerami projektu, obejmującymi cały łańcuch wartości od produkcji amoniaku do jego zużycia jako paliwa na statkach, projekt ten zademonstruje sieć bunkrowania amoniaku dla statków, umożliwiając efektywną kosztowo i bezpieczną dystrybucję, przechowywanie, transfer i wykorzystanie amoniaku jako paliwa bezemisyjnego. Projekt ma być pierwszym na świecie pilotażowym przedsięwzięciem bunkrowania amoniaku .
Amoniak zyskuje coraz większą popularność i wyłania się jako prawdopodobny lider w czwartej rewolucji napędowej w przemyśle morskim. Zgodnie z przewidywaniami Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2050 roku będzie on odpowiadał za około 45 proc. globalnego zapotrzebowania na energię w żegludze.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |