Wodór jest najobficiej występującą substancją we wszechświecie, ale
nowe recenzowane badanie sugeruje, że używanie go do napędzania statków
może powodować więcej problemów klimatycznych niż rozwiązuje.
Jaki
jest główny problem z wykorzystaniem wodoru jako zielonej alternatywy
dla oleju napędowego? Według nowego, recenzowanego badania, wodór jest
pozyskiwany głównie z gazu ziemnego, procesu, który pochłania ogromne
ilości energii i emituje duże ilości dwutlenku węgla. Produkcja gazu
ziemnego emituje również metan, silny gaz cieplarniany.
Jednym z
rozwiązań tego problemu jest wydobywanie „niebieskiego wodoru” z CO2,
jednak twierdzenia, że jest on bezemisyjny, są mylące. Według nowych
badań emisje z niebieskiego wodoru nadal przyczyniają się do zmian
klimatycznych, po uwzględnieniu całego łańcucha dostaw.
-
Nazywanie tego paliwem o zerowej emisji jest całkowicie błędne –
powiedział New York Times, główny autor badania, Robert W. Howarth. -
Odkryliśmy, że nie jest to nawet paliwo o niskiej emisji.
Howarth
spodziewa się, że w przewidywalnej przyszłości większość paliwa
wodorowego będzie wytwarzana z gazu ziemnego w procesie znanym jako
reforming parowy. Jest to zanieczyszczający i energochłonny proces
przekształcania metanu w wodór i dwutlenek węgla.
Najlepszym
argumentem za wodorem jest wynalezienie nowych technologii w celu
usprawnienia procesu wytwarzania wodoru. W takim przypadku wodór
pochodzący z paliwa może nadal działać jako paliwo przejściowe.
Najgorszym scenariuszem dla żeglugi jest to, że nigdy nie znajdzie się
prawdziwie ekologicznej technologii produkcji wodoru, a nowe statki
napędzane wodorem, które są budowane dzisiaj, jutro nie będą mogły
wchodzić do portów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził projekt zwiększenia możliwości przesyłu gazu w kierunku Ukrainy
Westinghouse osiąga ważny kamień milowy, rozpoczynając eksploatację komercyjną bloku nr 4 w elektrowni Vogtle
Od 1 maja zakaz użytkowania tzw. kopciuchów w Małopolsce
20 lat Polski w UE z perspektywy transformacji sektora energetycznego
Niemiecki dziennik: Polska przyspiesza przejście na atom aspirując do bycia liderem w Europie
Komisja Europejska: polski plan osiągnięcia celów klimatycznych za mało ambitny
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |