Założony w laboratoriach MIT, start-up Form Energy ulepszył 140-letnią technologię baterii, aby zrewolucjonizować magazynowanie energii. Bateria Iron-Air (żelazowo - powietrzna), jest 10 razy tańsza od powszechnych Li-ion - a rozpoczęcie masowej produkcji przewidywane jest na 2024 rok.
Baterie Li-ion mogą być dziś najlepszym rozwiązaniem do przechowywania energii, ale daleko im do doskonałości. Dlatego naukowcy nieustannie opracowują nowe technologie, niektóre z nich są bardziej obiecujące niż inne. Wśród tych mniej popularnych są baterie Me-Air, które po raz pierwszy zostały zaprojektowane w 1878 roku. Jeśli nie znasz tego typu baterii, to ogniwa cynkowo-powietrzne stosowane w aparatach słuchowych są ich odmianą. Obecne baterie metalowo-powietrzne nie nadają się do ponownego ładowania, ponieważ zaczynają dość szybko korodować po rozpoczęciu przepływu powietrza.
Zespół z MIT znalazł sposób na odwrócenie procesu korozji, więc rozpoczęto prace nad projektem baterii żelazno-powietrznej. Tanie i występujące w dużych ilościach żelazo - podowuje że bateria jest i będzie przystępna cenowo. Naukowcy nazwali proces "odwrotnym rdzewieniem", pozwalającym na efektywne przechowywanie i uwalnianie energii. Obecne szacunki wskazują, że akumulatory żelazno-powietrzne mogą kosztować około 20 dolarów za kWh, w porównaniu do nawet 200 dolarów za kWh w przypadku akumulatorów Li-Ion. Tanie i występujące w dużych ilościach żelazo - podowuje że bateria jest i będzie przystępna cenowo.
Charakterystyka akumulatorów żelazno-powietrznych sprawia, że nie nadają
się one do pojazdów elektrycznych, ponieważ żelazo jest cięższe od
litu. Minusem jest powolny cykl - więc można zapomnieć o szybkim
ładowaniu. Jak podaje firma na swojej stronie internetowej, są one
idealne do magazynowania energii na poziomie sieci, zwłaszcza że
doskonale sprawdzają się w przypadku długotrwałego magazynowania
energii.
Niezależność stosu
Pojedynczy moduł jest mniej więcej wielkości zestawu pralko-suszarki side-by-side i zawiera stos około 50 ogniw o wysokości jednego metra. Ogniwa zawierają elektrody Fe i powietrzne oraz elementy, które umożliwiają zajście reakcji elektrochemicznej do magazynowania i rozładowywania energii elektrycznej. Każde z tych ogniw wypełnione jest wodnym, niepalnym elektrolitem, podobnie jak elektrolit używany w bateriach AA.
Moduły bateryjne są zgrupowane razem w obudowach chronionych przed wpływem czynników środowiskowych. Setki takich modłów są zgrupowane w modułowych blokach o mocy megawatów. W zależności od wielkości systemu, dziesiątki do setek takich bloków będą podłączone do sieci. W przypadku skali, w najmniej zagęszczonej konfiguracji, system o mocy jednego megawata zajmuje pół akra. Konfiguracje o większej gęstości pozwoliłyby osiągnąć >3 MW/akr.
Systemy baterii można umieścić w dowolnym miejscu, nawet na obszarach miejskich, tak aby zaspokoić zapotrzebowanie na energię w skali użytkowej. Baterie uzupełniają funkcje baterii litowo-jonowych, co pozwala na optymalne zrównoważenie technologii Iron-Air i baterii litowo-jonowych w celu zapewnienia najtańszego odnawialnego i niezawodnego systemu elektrycznego bez względu na warunki atmosferyczne.
Giganci inwestują
Satrt-up przyciągnął inwestorów zainteresowanych ich technologią, w tym Breakthrough Energy Ventures Billa Gatesa i giganta ArcelorMittal. Jest o krok bliżej do realizacji swoich celów dzięki nowej fabryce, która jest budowana w Zachodniej Wirginii.
Projekt o wartości 760 milionów dolarów zajmie 55 akrów wzdłuż rzeki Ohio w Weirton w Zachodniej Wirginii. Miasto to było jednym z najważniejszych ośrodków związanych z przemysłem stalowym w Ameryce, co może pomóc Form Energy w pozyskiwaniu żelaza potrzebnego do produkcji baterii. Firma otrzymała również stanowe finansowanie o wartości 290 milionów dolarów, aby postawić stopę w Wirginii Zachodniej i stworzyć 750 miejsc pracy, gdy fabryka baterii będzie działać z pełną wydajnością. Przewiduje się, że nastąpi to w 2024 roku, co jest zgodne ze wstępnymi planami ogłoszonymi wiosną ubiegłego roku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Powstanie gigantyczny samolot do transportu łopat turbin wiatrowych
Minister klimatu: energia jądrowa będzie istotnym elementem polskiego miksu energetycznego
Chiński producent łopat do turbin wiatrowych rozwija innowacyjną metodę oceny chropowatości
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |