W zaskakującym głosowaniu, członkowie Parlamentu Europejskiego odrzucili szereg propozycji ustaw w ramach pakietu Fit for 55, w tym stanowisko Zgromadzenia w sprawie negocjacji dotyczących wprowadzenia Carbon Border Adjustment Mechanism - węglowego podatku granicznego od importowanych towarów i energii elektrycznej.
Rewizja systemu handlu emisjami Unii Europejskiej (EU ETS) została na razie wstrzymana. Parlament Europejski zagłosował przeciwko propozycji włączenia do systemu innych sektorów gospodarki, takich jak budownictwo i żegluga, oraz zwiększenia zakresu systemu do 61 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE z obecnych 43 proc.
Mianowicie, pierwotny wniosek zakładał przyjęcie 67 proc. jako stanowiska negocjacyjnego, ale później osiągnięto kompromis w sprawie złagodzenia tej zasady. To z kolei skłoniło socjaldemokratów i zielonych - którzy opowiadają się za bardziej ambitnym celem - oraz skrajną prawicę do wycofania poparcia.
Porażka głównego wniosku pociągnęła za sobą upadek ustawy o CBAM i Społecznym Funduszu Klimatycznym.
Projekt został następnie odesłany do właściwej komisji w celu dalszej dyskusji. Niespodziewany wynik oznaczał również porażkę przepisów dotyczących wprowadzenia mechanizmu wyrównawczego na granicy handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), czyli podatku węglowego od importowanych towarów i energii elektrycznej, oraz Społecznego Funduszu Klimatycznego, który wykorzystywałby przychody z systemu EU ETS na pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji.
Kluczowa część przepisów miała doprowadzić do zmniejszenia liczby uprawnień do emisji dwutlenku węgla o 70 mln w 2024 roku i 50 mln w 2026 roku. Pierwotnie Komisja Europejska proponowała wycofanie 117 mln uprawnień do emisji dwutlenku węgla w 2024 roku. Pakiet Fit for 55 ma doprowadzić do zmniejszenia emisji do 2030 roku o 55 proc.
Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne, zgodnie z którym wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze będą musiały mieć zerową emisję najpóźniej do 2035 roku.
CBAM może mieć finansowy wpływ na kraje takie jak Bałkany Zachodnie i Turcja. Program ma wywrzeć na nie presję, by przyspieszyły dekarbonizację, zwłaszcza w sektorze energetycznym, ponieważ dotyczy produkcji energii elektrycznej i energochłonnych gałęzi przemysłu, w tym stali i cementu.
W osobnym głosowaniu plenarnym europosłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. W przyjętym tekście, do negocjacji z krajami członkowskimi, europosłowie poparli działania zaprojektowane przez Komisję Europejską w celu osiągnięcia zeroemisyjnej mobilności na drogach do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na rok 2030 zostaną ustalone na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla lekkich pojazdów dostawczych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków
Linia bezpośrednie w świetle dyrektywy 2019/944 i polskiego prawa energetycznego
Ministrowie energii państw G20 nie osiągnęli porozumienia w sprawie redukcji zużycia paliw kopalnych
Ekstremalna pogoda powoduje coraz większe straty majątkowe [WIDEO]
Rząd zapowiada kontynuację programu odkwaszania gleb
UKNF: brak zawieszenia obrotu akcjami EC Będzin jest uzasadnioną decyzją
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |