W zaskakującym głosowaniu, członkowie Parlamentu Europejskiego odrzucili szereg propozycji ustaw w ramach pakietu Fit for 55, w tym stanowisko Zgromadzenia w sprawie negocjacji dotyczących wprowadzenia Carbon Border Adjustment Mechanism - węglowego podatku granicznego od importowanych towarów i energii elektrycznej.
Rewizja systemu handlu emisjami Unii Europejskiej (EU ETS) została na razie wstrzymana. Parlament Europejski zagłosował przeciwko propozycji włączenia do systemu innych sektorów gospodarki, takich jak budownictwo i żegluga, oraz zwiększenia zakresu systemu do 61 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE z obecnych 43 proc.
Mianowicie, pierwotny wniosek zakładał przyjęcie 67 proc. jako stanowiska negocjacyjnego, ale później osiągnięto kompromis w sprawie złagodzenia tej zasady. To z kolei skłoniło socjaldemokratów i zielonych - którzy opowiadają się za bardziej ambitnym celem - oraz skrajną prawicę do wycofania poparcia.
Porażka głównego wniosku pociągnęła za sobą upadek ustawy o CBAM i Społecznym Funduszu Klimatycznym.
Projekt został następnie odesłany do właściwej komisji w celu dalszej dyskusji. Niespodziewany wynik oznaczał również porażkę przepisów dotyczących wprowadzenia mechanizmu wyrównawczego na granicy handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), czyli podatku węglowego od importowanych towarów i energii elektrycznej, oraz Społecznego Funduszu Klimatycznego, który wykorzystywałby przychody z systemu EU ETS na pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji.
Kluczowa część przepisów miała doprowadzić do zmniejszenia liczby uprawnień do emisji dwutlenku węgla o 70 mln w 2024 roku i 50 mln w 2026 roku. Pierwotnie Komisja Europejska proponowała wycofanie 117 mln uprawnień do emisji dwutlenku węgla w 2024 roku. Pakiet Fit for 55 ma doprowadzić do zmniejszenia emisji do 2030 roku o 55 proc.
Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne, zgodnie z którym wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze będą musiały mieć zerową emisję najpóźniej do 2035 roku.
CBAM może mieć finansowy wpływ na kraje takie jak Bałkany Zachodnie i Turcja. Program ma wywrzeć na nie presję, by przyspieszyły dekarbonizację, zwłaszcza w sektorze energetycznym, ponieważ dotyczy produkcji energii elektrycznej i energochłonnych gałęzi przemysłu, w tym stali i cementu.
W osobnym głosowaniu plenarnym europosłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. W przyjętym tekście, do negocjacji z krajami członkowskimi, europosłowie poparli działania zaprojektowane przez Komisję Europejską w celu osiągnięcia zeroemisyjnej mobilności na drogach do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na rok 2030 zostaną ustalone na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla lekkich pojazdów dostawczych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Sprytna (przetargowa) pułapka elektromobilności! [WYWIAD]
Sejm. Bez poprawek w II czytaniu projektu ws. certyfikatów dla offshore
Europejski system handlu emisjami, który obejmuje ponad 10 tys. elektrowni i fabryk, czeka reforma
Hynfra: Polskie ambicje w zakresie OZE to za mało!
DLA Piper: zagrożona dekarbonizacja - Polska potrzebuje zmian legislacyjnych
PGE zabiega w Parlamencie Europejskim o korzystne zapisy reformy dot. ETS
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 27192,00 $ | tona | 0,72% | 4 lip |
Cynk | 3169,00 $ | tona | 1,44% | 4 lip |
Aluminium | 2431,00 $ | tona | 2,01% | 4 lip |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |