Parlament Europejski opóźnia decyzję o wprowadzeniu węglowego podatku granicznego - CBAM

Strona główna Prawo, finanse Parlament Europejski opóźnia decyzję o wprowadzeniu węglowego podatku granicznego - CBAM

Partnerzy portalu

Parlament Europejski opóźnia decyzję o wprowadzeniu węglowego podatku granicznego - CBAM - ZielonaGospodarka.pl
Fot. pixabay

W zaskakującym głosowaniu, członkowie Parlamentu Europejskiego odrzucili szereg propozycji ustaw w ramach pakietu Fit for 55, w tym stanowisko Zgromadzenia w sprawie negocjacji dotyczących wprowadzenia Carbon Border Adjustment Mechanism - węglowego podatku granicznego od importowanych towarów i energii elektrycznej.

Rewizja systemu handlu emisjami Unii Europejskiej (EU ETS) została na razie wstrzymana. Parlament Europejski zagłosował przeciwko propozycji włączenia do systemu innych sektorów gospodarki, takich jak budownictwo i żegluga, oraz zwiększenia zakresu systemu do 61 proc. emisji gazów cieplarnianych w UE z obecnych 43 proc.

Mianowicie, pierwotny wniosek zakładał przyjęcie 67 proc. jako stanowiska negocjacyjnego, ale później osiągnięto kompromis w sprawie złagodzenia tej zasady. To z kolei skłoniło socjaldemokratów i zielonych - którzy opowiadają się za bardziej ambitnym celem - oraz skrajną prawicę do wycofania poparcia.

Porażka głównego wniosku pociągnęła za sobą upadek ustawy o CBAM i Społecznym Funduszu Klimatycznym.

Projekt został następnie odesłany do właściwej komisji w celu dalszej dyskusji. Niespodziewany wynik oznaczał również porażkę przepisów dotyczących wprowadzenia mechanizmu wyrównawczego na granicy handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla (Carbon Border Adjustment Mechanism - CBAM), czyli podatku węglowego od importowanych towarów i energii elektrycznej, oraz Społecznego Funduszu Klimatycznego, który wykorzystywałby przychody z systemu EU ETS na pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji.

Kluczowa część przepisów miała doprowadzić do zmniejszenia liczby uprawnień do emisji dwutlenku węgla o 70 mln w 2024 roku i 50 mln w 2026 roku. Pierwotnie Komisja Europejska proponowała wycofanie 117 mln uprawnień do emisji dwutlenku węgla w 2024 roku. Pakiet Fit for 55 ma doprowadzić do zmniejszenia emisji do 2030 roku o 55 proc.

Parlament Europejski przyjął stanowisko negocjacyjne, zgodnie z którym wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze będą musiały mieć zerową emisję najpóźniej do 2035 roku.

CBAM może mieć finansowy wpływ na kraje takie jak Bałkany Zachodnie i Turcja. Program ma wywrzeć na nie presję, by przyspieszyły dekarbonizację, zwłaszcza w sektorze energetycznym, ponieważ dotyczy produkcji energii elektrycznej i energochłonnych gałęzi przemysłu, w tym stali i cementu.

W osobnym głosowaniu plenarnym europosłowie przyjęli stanowisko w sprawie proponowanych przepisów dotyczących zmiany norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. W przyjętym tekście, do negocjacji z krajami członkowskimi, europosłowie poparli działania zaprojektowane przez Komisję Europejską w celu osiągnięcia zeroemisyjnej mobilności na drogach do 2035 roku. Pośrednie cele redukcji emisji na rok 2030 zostaną ustalone na poziomie 55 proc. dla samochodów osobowych i 50 proc. dla lekkich pojazdów dostawczych.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 27192,00 $ tona 0,72% 4 lip
 Cynk 3169,00 $ tona 1,44% 4 lip
 Aluminium 2431,00 $ tona 2,01% 4 lip
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.