Nowe badania wskazują, że świadczenie tych usług za darmo doprowadziłoby do zmniejszenia emisji z domów o 13,4 proc. i emisji z paliw o 23,8 proc.
Przychody z podatku węglowego powinny być przeznaczone na finansowanie darmowej zielonej energii elektrycznej i czystego transportu publicznego, aby zmniejszyć emisje z tych obszarów.
Takie doniesienia pochodzą z najnowszego raportu i badań przeprowadzonych przez Uniwersytet w Leeds, gdzie wykazano, że świadczenie tych usług za darmo mogłoby zmniejszyć emisje energii w domach o 13,4 proc., a emisje paliw silnikowych o 23,8 proc.
Podkreślono, że chociaż gospodarstwa domowe o niskich dochodach w mniejszym stopniu przyczyniają się do zmian klimatycznych niż gospodarstwa o wyższych dochodach, płacą one taką samą stawkę podatku węglowego od energii i paliw.
– Rygorystyczne polityki klimatyczne, w tym podatki węglowe od energii domowej i paliw silnikowych, prawdopodobnie będą częścią strategii rządowych mających na celu osiągnięcie celów klimatycznych, ale nakładają one większe obciążenia na gospodarstwa domowe o niskich dochodach niż na bogate gospodarstwa domowe – komentuje główny autor raportu dr Milena Buchs.
Recyrkulacja węglowych podatków
Naukowcy zasugerowali, że wykorzystanie dochodów z tych podatków do ograniczenia emisji, w zakresie paliw i transportu byłoby o wiele bardziej użyteczne niż zwykła redystrybucja wśród ludności.
Takie działania nie tylko zmniejszyłyby stres finansowy, jaki płacenie tych podatków powoduje w gospodarstwach domowych o niższych dochodach, ale również zachęciłoby więcej osób z różnych środowisk do przyjęcia czystszych środków - jako że kluczowym czynnikiem stojącym na przeszkodzie każdemu, kto korzysta z czystej energii i technologii, jest ich cena.
Badanie wykazało, że zwrot gotówki poprzez ulgi podatkowe, w przeciwieństwie do wykorzystania jej do sfinansowania darmowego ekologicznego transportu lub tańszej energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, nie doprowadzi do takiego samego ograniczenia emisji.
– Rządy muszą pilnie uczynić politykę klimatyczną bardziej sprawiedliwą. Zapewnienie ludziom ekologicznych opcji życiowych, takich jak darmowa ekologiczna energia elektryczna i darmowy transport publiczny, jest obiecujące, ponieważ ma charakter redystrybucyjny, pozwala zmniejszyć emisje – podsumowuje Buchs.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Orlen wykorzystuje energię odnawialną przy wydobyciu gazu ze złoża Sleipner
Plany redukcji emisji przerosły szkocki rząd
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |