Ponant przedstawia wyjątkowy projekt statku wycieczkowego z żaglami

06.07.2023 15:51 Źródło: Ponant
Strona główna Transport, Elektromobilność Ponant przedstawia wyjątkowy projekt statku wycieczkowego z żaglami

Partnerzy portalu

Ponant przedstawia wyjątkowy projekt statku wycieczkowego z żaglami - ZielonaGospodarka.pl

Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe wycieczkowca nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że wycieczkowiec, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.

Projekt dotyczy statku wycieczkowego o długości 181 metrów, który miałby 100 kabin dla pasażerów i kontynuowałby globalne operacje Ponanta. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1998 roku od trójmasztowego statku wycieczkowego Le Ponant. Dziś obsługują również 10 statków wycieczkowych z silnikiem Diesla i jeden dedykowany lodołamacz ekspedycyjny, napędzany hybrydowymi silnikami LNG-elektrycznymi.

Do 2030 roku nasz przyszły statek ma zerową emisję gazów cieplarnianych podczas żeglugi, manewrowania, w porcie lub na kotwicy. Jej ślad węglowy zostanie zmniejszony przez cały cykl życia. Energia odnawialna dostarczana przez wiatr i słońce będzie łączona z niskoemisyjną energią niekopalną związaną z ogniwami paliwowymi – powiedział dyrektor generalny Ponant Hervé Gastinel.

Projekt znany jako Swap2Zero (Sustainable, Wind-Assisted Propulsion, Zero-Emission Ready) powstał we współpracy z Stirling Design International. Ma na celu połączenie sześciu technologii dekarbonizacji. Dyrektor podkreślił że należący do przedsiębiorstwa zespół badawczo-rozwojowy zgromadził grono ekspertów w dziedzinie budowy statków i wykorzystywania energii odnawialnej, aby opracowali model zasilania, który ma na celu ograniczenie emisji CO2 do zera. „Dzięki Swap2Zero budujemy francuską wizytówkę technologiczną, aby przekonać innych interesariuszy do zaangażowania się w nawigację neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla”, podkreślił.


W związku z przedsięwzięciem stworzono wizualizacje z użyciem grafiki 3D, przedstawiające obecnie rozważane dwa różne systemy żagli. Jeden proponuje użycie sześciu Ayro Oceanwings, podczas gdy drugi używa trzech typu Solid Sail. Celem jest uzyskanie 50% wytwarzanej siły napędowej statku wycieczkowego z energii wiatrowej. Z kolei niskotemperaturowe ogniwo paliwowe działające na ciekły wodór dostarczałoby również mocy napędowej, a wytwarzana woda i ciepło byłyby poddawane recyklingowi. System wychwytywania dwutlenku węgla byłby połączony z wysokotemperaturowym ogniwem paliwowym. Energia elektryczna na pokładzie statku pochodziłaby z ponad 1000 metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych za pomocą organicznego urządzenia słonecznego zintegrowanego z konstrukcjami i żaglami. Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe zapewniałoby energię dla obciążenia hotelowego, a emitowane ciepło byłoby odzyskiwane i wykorzystywane do produkcji ciepłej wody.

Wszystkie systemy na pokładzie statku byłyby zarządzane przez system sterowania i dystrybucji energii zaprojektowany do działania bez użycia generatorów.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.