Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe wycieczkowca nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że wycieczkowiec, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
Projekt dotyczy statku wycieczkowego o długości 181 metrów, który miałby 100 kabin dla pasażerów i kontynuowałby globalne operacje Ponanta. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1998 roku od trójmasztowego statku wycieczkowego Le Ponant. Dziś obsługują również 10 statków wycieczkowych z silnikiem Diesla i jeden dedykowany lodołamacz ekspedycyjny, napędzany hybrydowymi silnikami LNG-elektrycznymi.
– Do 2030 roku nasz przyszły statek ma zerową emisję gazów cieplarnianych podczas żeglugi, manewrowania, w porcie lub na kotwicy. Jej ślad węglowy zostanie zmniejszony przez cały cykl życia. Energia odnawialna dostarczana przez wiatr i słońce będzie łączona z niskoemisyjną energią niekopalną związaną z ogniwami paliwowymi – powiedział dyrektor generalny Ponant Hervé Gastinel.
Projekt znany jako Swap2Zero (Sustainable, Wind-Assisted Propulsion, Zero-Emission Ready) powstał we współpracy z Stirling Design International. Ma na celu połączenie sześciu technologii dekarbonizacji. Dyrektor podkreślił że należący do przedsiębiorstwa zespół badawczo-rozwojowy zgromadził grono ekspertów w dziedzinie budowy statków i wykorzystywania energii odnawialnej, aby opracowali model zasilania, który ma na celu ograniczenie emisji CO2 do zera. „Dzięki Swap2Zero budujemy francuską wizytówkę technologiczną, aby przekonać innych interesariuszy do zaangażowania się w nawigację neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla”, podkreślił.
W związku z przedsięwzięciem stworzono wizualizacje z użyciem grafiki 3D, przedstawiające obecnie rozważane dwa różne systemy żagli. Jeden proponuje użycie sześciu Ayro Oceanwings, podczas gdy drugi używa trzech typu Solid Sail. Celem jest uzyskanie 50% wytwarzanej siły napędowej statku wycieczkowego z energii wiatrowej. Z kolei niskotemperaturowe ogniwo paliwowe działające na ciekły wodór dostarczałoby również mocy napędowej, a wytwarzana woda i ciepło byłyby poddawane recyklingowi. System wychwytywania dwutlenku węgla byłby połączony z wysokotemperaturowym ogniwem paliwowym. Energia elektryczna na pokładzie statku pochodziłaby z ponad 1000 metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych za pomocą organicznego urządzenia słonecznego zintegrowanego z konstrukcjami i żaglami. Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe zapewniałoby energię dla obciążenia hotelowego, a emitowane ciepło byłoby odzyskiwane i wykorzystywane do produkcji ciepłej wody.
Wszystkie systemy na pokładzie statku byłyby zarządzane przez system sterowania i dystrybucji energii zaprojektowany do działania bez użycia generatorów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Do gdańskiej floty autobusowej dołączyły cztery pojazdy zasilane wodorem
Google i DHL Express łączą siły na rzecz zrównoważonego transportu
Na południu Polski Tauron ma blisko 200 stacji ładowania samochodów
Alfa Laval pionierem zrównoważonego transportu morskiego
Elektryczne skutery i mikrosamochody — nowe formy zrównoważonej mobilności dla seniorów w duchu troski o planetę
Pesa prowadzi ostatnie testy lokomotywy dwunapędowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |