Francuska firma Ponant przedstawiła dwie koncepcje projektowe wycieczkowca nowej generacji, którego celem jest ograniczenie emisji CO2 i ewolucja żeglugi w kierunku neutralności klimatycznej. Przedsiębiorstwo podało, że prowadzi rozmowy z wybranymi stoczniami. Oczekuje, że wycieczkowiec, który połączy w sobie sześć innowacyjnych technologii dekarbonizacji, będzie gotowy do 2030 roku.
Projekt dotyczy statku wycieczkowego o długości 181 metrów, który miałby 100 kabin dla pasażerów i kontynuowałby globalne operacje Ponanta. Firma rozpoczęła swoją działalność w 1998 roku od trójmasztowego statku wycieczkowego Le Ponant. Dziś obsługują również 10 statków wycieczkowych z silnikiem Diesla i jeden dedykowany lodołamacz ekspedycyjny, napędzany hybrydowymi silnikami LNG-elektrycznymi.
– Do 2030 roku nasz przyszły statek ma zerową emisję gazów cieplarnianych podczas żeglugi, manewrowania, w porcie lub na kotwicy. Jej ślad węglowy zostanie zmniejszony przez cały cykl życia. Energia odnawialna dostarczana przez wiatr i słońce będzie łączona z niskoemisyjną energią niekopalną związaną z ogniwami paliwowymi – powiedział dyrektor generalny Ponant Hervé Gastinel.
Projekt znany jako Swap2Zero (Sustainable, Wind-Assisted Propulsion, Zero-Emission Ready) powstał we współpracy z Stirling Design International. Ma na celu połączenie sześciu technologii dekarbonizacji. Dyrektor podkreślił że należący do przedsiębiorstwa zespół badawczo-rozwojowy zgromadził grono ekspertów w dziedzinie budowy statków i wykorzystywania energii odnawialnej, aby opracowali model zasilania, który ma na celu ograniczenie emisji CO2 do zera. „Dzięki Swap2Zero budujemy francuską wizytówkę technologiczną, aby przekonać innych interesariuszy do zaangażowania się w nawigację neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla”, podkreślił.
W związku z przedsięwzięciem stworzono wizualizacje z użyciem grafiki 3D, przedstawiające obecnie rozważane dwa różne systemy żagli. Jeden proponuje użycie sześciu Ayro Oceanwings, podczas gdy drugi używa trzech typu Solid Sail. Celem jest uzyskanie 50% wytwarzanej siły napędowej statku wycieczkowego z energii wiatrowej. Z kolei niskotemperaturowe ogniwo paliwowe działające na ciekły wodór dostarczałoby również mocy napędowej, a wytwarzana woda i ciepło byłyby poddawane recyklingowi. System wychwytywania dwutlenku węgla byłby połączony z wysokotemperaturowym ogniwem paliwowym. Energia elektryczna na pokładzie statku pochodziłaby z ponad 1000 metrów kwadratowych paneli fotowoltaicznych za pomocą organicznego urządzenia słonecznego zintegrowanego z konstrukcjami i żaglami. Wysokotemperaturowe ogniwo paliwowe zapewniałoby energię dla obciążenia hotelowego, a emitowane ciepło byłoby odzyskiwane i wykorzystywane do produkcji ciepłej wody.
Wszystkie systemy na pokładzie statku byłyby zarządzane przez system sterowania i dystrybucji energii zaprojektowany do działania bez użycia generatorów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wodorowy SOV wypływa na szerokie wody. Może wypchnąć polskie SOV na mieliznę
Zeroemisyjne autobusy Yutong wyjadą na ulice Ostrowca Świętokrzyskiego
Świdnica podpisała umowę na dostawę elektrycznych autobusów
W Jarosławiu pojawił się zeroemisyjny autobus
Zielona transformacja przemysłu jachtowego. PG partnerem międzynarodowego projektu
Projekt: miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły kupować wyłącznie zeroemisyjny transport
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |