POWER CONNECT EXPO_2024_strona główna

Port w Göteborgu będzie pierwszym w Europie hubem ekologicznych paliw

Strona główna Energetyka, OZE Port w Göteborgu będzie pierwszym w Europie hubem ekologicznych paliw

Partnerzy portalu

Port w Göteborgu będzie pierwszym w Europie hubem ekologicznych paliw - ZielonaGospodarka.pl
Port w Göteborgu / Fot. prasowe

Władze portu w Göteborgu rozpoczęły współpracę z firmami Stena Line, DFDS, Ørsted i Liquid Wind w celu utworzenia pierwszego w Europie hubu paliw zielonych (e-fuels). Plany w zakresie produkcji e-metanolu zostaną zrealizowane już 2025 roku. 

Strony zamierzają stworzyć łańcuch wartości i dostaw e-metanolu w Göteborgu do 2025 roku.

- Jest to doskonały przykład firm zaangażowanych w dekarbonizację branży żeglugowej, które łączą swoje zielone strategie w celu osiągnięcia wspólnego celu - powiedział Elvir Dzanic, prezes zarządu portu w Göteborgu.

Szwedzki minister energii i rozwoju cyfrowego Khashayar Farmanbar z zadowoleniem przyjął inicjatywę jako ważny kamień milowy dla żeglugi neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla (CO2). Podczas spotkania wyraził zrozumienie dla potrzeby wsparcia i wprowadzenia ekologicznych paliw dla żeglugi oraz ambicję znalezienia sposobów na finansowe wsparcie zielonej transformacji.

Planowany zakład produkcji e-metanolu Liquid Wind i Ørsted - FlagshipONE - jest na późnym etapie rozwoju, a inwestorzy przygotowują się do podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej. Będzie to największy na świecie zakład produkujący e-paliwa - 50 000 ton metanolu rocznie. W styczniu tego roku Ørsted i Liquid Wind AB osiągnęły porozumienie, na mocy którego duński potentat nabył 45 proc. udziałów w projekcie.

FlagshipONE będzie wyposażony w elektrolizer o mocy około 70 MW. E-metanol będzie produkowany z wykorzystaniem zielonego wodoru i biogenicznego CO2. Elektroliza produkująca wodór będzie zasilana w energię z lądowych farm wiatrowych, a biogenny CO2 będzie wychwytywany z elektrociepłowni Hörneborgsverket w Örnsköldsvik w Szwecji, gdzie projekt FlagshipONE również będzie zlokalizowany.

Ørsted i Liquid Wind AB spodziewają się oddać FlagshipONE do użytku w 2024 roku, pod warunkiem podjęcia ostatecznej decyzji inwestycyjnej, co może nastąpić jeszcze w tym roku. 

W kwietniu tego roku zarząd Portu w Göteborgu opublikował ogólne przepisy operacyjne dotyczące metanolu w zakresie bunkrowania statków. 

Źródło: Port w Göteborgu/Orsted


Tagi:
port

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent $ baryłka  
 Cyna $ tona
 Cynk $ tona
 Aluminium $ tona
 Pallad $ uncja  
 Platyna $ uncja  
 Srebro $ uncja  
 Złoto $ uncja  

Dziękujemy za wysłane grafiki.