Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
Nasza konferencja na morzu rozpoczęła się krótko po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk 3 października.
–
Tematy, które poruszamy są tymi, które nurtują środowisko szeroko
rozumianej gospodarki morskiej – mówił Jerzy Czuczman, prezes Polskiego
Forum Technologii Morskich (PFTM), główny partner Rejsu z
GospodarkaMorska.pl. – Mam tu więc na myśli sektor stoczniowy,
technologii morskich, armatorów, bankowy czy związanych z tym biznesem
prawników.
Prezes PFTM zaznacza, że jedną z najciekawszych
dyskusji podczas rejsu była ta poświęcona finansom w ramach panelu
„Instrumenty finansowe, prawne oraz certyfikacja – innowacje i zielone
technologie jako siła napędowa w gospodarce morskiej".
–
Najciekawsze dyskusje wywiązały się wtedy, gdy rozmawialiśmy o
finansowaniu. To oczywiście element, który interesuje wielu ludzi, a
szczególnie wtedy gdy pieniądz powoduje, że następuje rozwój. Zwiększają
się możliwości produkcyjne np. stoczni, ale też inwestorów czy
armatorów i wszystkich związanych np. z farmami wiatrowymi – tłumaczy.
W
tym panelu dyskutowali przedstawiciele Polskiego Rejestru Statków,
Kancelarii Maritime & Comercial Law, Kancelarii Legal Consulting,
PKO Banku Polskiego, Banku Pekao i Korporacji Ubezpieczeń Kredytów
Eksportowych.
– Podczas debaty poruszyliśmy ważne tematy –
zaznaczył Jakub Płażyński, dyrektor Departamentu Bankowości
Międzynarodowej i Finansowania Handlu z Banku Pekao S.A. dodając, że
instytucja, którą reprezentuje jest bardzo zainteresowana finansowaniem
branży offshore związanej ściśle z transformacją energetyczną.
– Finansowanie energetyki odnawialnej jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa energetycznego Polski. Chcemy więc podążać za naszymi klientami, wspierać ich w każdej możliwej formule. Na wczesnym etapie współpracujemy przy organizowaniu finansowania morskich farm wiatrowych. Nie patrzymy na kilka podmiotów w sektorze, ale na całą gospodarkę morską. Wiąże się z nią cały łańcuch dostaw, kooperantów i podwykonawców, którzy współpracują, którzy będą uczestniczyć w realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych – wyjaśnił dyrektor Bank Pekao S.A.
Piotr Maciaszek, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń i Współpracy Międzynarodowej w Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, podkreślił, że większość rozwiązań, które jego firma wprowadzała od zeszłego roku jest dedykowanych dla przedsiębiorców, którzy w swoim DNA mają wpisany eksport.
– Na ten moment jesteśmy w stanie poprawiać pojemność, jeśli chodzi o finansowanie zarówno obrotowe, jak i to o charakterze inwestycyjnym. Rozmawiamy z przemysłem stoczniowym, stoczniami mniejszymi i większymi, aby w ramach poszczególnych przedsięwzięć, które realizują zapewniać im finansowanie – mówił dyrektor Maciaszek.
Andrzej Madejski, prezes Polferries na pokładzie którego odbył się nasz rejs do szwedzkiego Nynäshamn, podkreślił natomiast, że szczególnie ciekawe dyskusje wiązały się z offshore wind.
– Gościliśmy przedstawicieli deweloperów i firm związanych z branżą offshore'ową – zaznaczył prezes Madejski.
–
Drugi rejs z GospodarkaMorska.pl na promie Polferries to dla nas
prawdziwy powód do dumy. Po raz kolejny bowiem mogliśmy gościć tak wielu
przedstawicieli branży morskiej w jednym miejscu – dodał.
W
tej dyskusji, poświęconej budowie morskich farm wiatrowych, local
contentu, łańcuchach dostaw i możliwościach rozwoju dla polskiego
biznesu, udział wzięli m.in. przedstawiciel Polenergii, RWE, Simply Blue
Group, PSEW, PTMEW i Lotos Petrobaltic.
– Jako deweloper,
local content traktujemy jako ogromne zobowiązanie do którego się
zdeklarowaliśmy podpisując porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju
morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem
GospodarkaMorska.pl Robert Grzegorowski, Managing Director z RWE Wind
Offshore Poland.
Przypomniał, że local content to przede wszystkim zaangażowanie RWE m.in. w zorganizowanie czterech, świetnie przyjętych, dni dostawców przez ostatnie półtora roku. – To bezpośredni i kontynuowany dialog z polskimi dostawcami, którzy istnieją na rynku, jak i tymi, którzy chcą na ten rynek dopiero wejść – dodał.
Natomiast
Paweł Mawduk, który reprezentował Polenergię, największą prywatną firmę
energetyczną realizującą projekty offshore'owe, powiedział, że
współpraca z lokalnym łańcuchem dostaw jest warunkiem koniecznym w
budowie polskich morskich farm na morzu.
– Wspieramy local
content, realizujemy tzw. pięć programów flagowych, które opisaliśmy w
naszym planie łańcucha dostaw. Grzechem byłoby nie skorzystać z
historycznych kompetencji przemysłu stoczniowego. Uważamy, że można je
zaimplementować do rozwoju offshore wind w Polsce – mówił Mawduk.
W
panelu poświęconym portom instalacyjnym, serwisowym i logistyce
wybrzmiało wiele opinii na temat dotychczasowych pomysłów i
zmieniających się koncepcji związanych z lokalizacją portu
instalacyjnego polskich farm na Bałtyku.
Czy offshore się spłaci? Biznes ważny, ale ekologia ważniejsza
W
dyskusji wypowiadali się przedstawiciele zarządów portów w Gdyni,
Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, Władysławowie oraz Kołobrzegu.
Wyrażali oni zarówno nadzieje, jak i obawy związane z budową offshore.
Ewa
Kurdyła z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zwróciła
uwagę, że Polska musi stać się częścią zielonej transformacji – bez
względu na opłacalność biznesu związanego z farmami wiatrowymi.
–
Pada wiele pytań o opłacalność terminala instalacyjnego. Trzeba również
przyznać, że ładunek, jakim są morskie turbiny wiatrowe jest ładunkiem
ciężkim i nie będzie go dużo. A wiadomo, że port żyje m.in. z opłat
portowych – podkreśla Ewa Kurdyła, specjalistka ds. handlowych Zarząd
Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Przekonuje, że na
temat portu instalacyjnego trzeba spojrzeć szerzej. – Powinniśmy iść w
kierunku zielonej transformacji i powoli stawać się jej częścią.
Istnieje również wiele innych około offshore'owych działalności, które
taki port przyciągnie. Mówimy o łańcuchu dostaw: od firm budowlanych,
projektowych, inżynierskich przez centra szkoleniowe, uczelnie wyższe,
ale też cały przemysł metalurgii, elektroenergetyczny. To wszystko
działalności, który zostaną przyciągnięte w okolice portu. Koniec końców
rozwój gospodarczy nabierze tempa, a offshore jest jego kołem
zamachowym – stwierdziła ekspertka.
Emocjonujący był także
panel poświęcony współpracy stoczni i armatorów. Jego uczestnicy – z
Polskiego Ratownictwa Okrętowego, stoczni Nauta, Polskiej Żeglugi
Bałtyckiej, Seatech Engineering, Polskiego Rejestru Statków i MSR
„Gryfia" – debatowali m.in. o małej liczbie polskich statków i
problemach polskiej bandery, o tym, jak mądrze startować w przetargach
czy jak powinna zostać uregulowana kwestia ubezpieczeń marynarzy.
–
Współpraca pomiędzy stocznią i armatorami musi dotyczyć obydwu stron.
Chodzi o to, by wspólny wysiłek przebiegał bez problemu i był
zadowalający dla wszystkich stron – zwróciła uwagę Monika Kozakiewicz,
prezes Stoczni Remontowej „Nauta".
– Od dwóch lat nasz
największy narodowy armator wysyłał wszystkie swoje statki do remontów
do polskich stoczni. Korzystają na tym nasi koledzy ze Szczecina,
Gdańska i oczywiście Nauta również. Gospodarze tego wydarzenia także z
nami współpracują.
Prezes Kozakiewicz dodała również, że Nauta wiąże wielkie nadzieje z rozwojem offshore.
–
Mówiliśmy o pokaźnej liczbie jednostek, które powstaną lub takich,
które trzeba będzie dostosować i zmodernizować. To zadanie dla naszych
stoczni remontowych. Koledzy ze stoczni zajmujący się nowymi budowami
będą mieli pełne portfele. Pamiętajmy, że te jednostki będą musiały być
również gdzieś serwisowane – podkreśliła pani prezes.
Rejs z GospodarkaMorska.pl – ważny punkt w kalendarzu branży
– W tym roku Rejs z GospodarkaMorska.pl stał się imprezą cykliczną. Kolejna edycja spotkania potwierdza potrzebną i cieszącą się coraz większym zainteresowaniem formułą konferencji o sprawach morskich, na morzu – mówił Mateusz Kowalewski, wydawca portalu GospodarkaMorska.pl, głównego organizatora rejsu.
– Chciałbym podziękować za udział wszystkim uczestnikom i panelistom, a także pogratulować laureatom nagrody Latarnie Gospodarki Morskiej w kategorii Lider Technologii Morskich firmom Hydromega, Seatech Engineering oraz Eleship. Raz jeszcze składam najlepsze życzenia jubilatom 70-lecia: firmie Famor oraz Morskiej Stoczni Remontowej "Gryfia". Specjalne podziękowania należą się również partnerom: Polskiemu Forum Technologii Morskich, Polskiej Żegludze Bałtyckiej, firmie Warta oraz Zarządowi Morskiego Portu Gdańsk. Już dzisiaj zapraszam do udziału w kolejnej edycji Rejsu, jesienią przyszłego roku.
Więcej komentarzy w wideo relacji z Rejsu z GospodarkaMorska.pl.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Koszt budowy pierwszej elektrowni jądrowej rzędu 150 mld zł
Orlen otrzyma 62 mln wsparcia z UE na projekty wodorowe
Hennig-Kloska: ustawa wiatrakowa niedługo przejdzie na kolejny etap prac w KPRM
Podpisano istotne umowy dla MFW Bałtyk II i III
Energia z morza. Cykl edukacyjnych vodcastów Ørsted oraz TOK FM
Orlen wybuduje farmę fotowoltaiczną na Dolnym Śląsku
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |