Start-upy coraz mocniej się angażują w rozwiązywanie palących problemów w skali globalnej. Jednym z najważniejszych obszarów jest środowisko i klimat. Na całym świecie skala inwestycji w tzw. start-upy pozytywnego wpływu szybko rośnie. Przybywa także programów, które mają tym młodym spółkom pomóc w rozwoju i wdrożeniu na rynek ich rozwiązań. Jednym z nich jest konkurs Huawei Startup Challenge. Podczas XV Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Huawei zaprezentował innowacyjne rozwiązania niektórych laureatów konkursu, m.in. Maas Loop i The True Green.
– Coraz więcej globalnych marek czuje się zobligowanych, także
wymaganiami konsumentów, żeby rozwijać swoje polityki proekologiczne,
przestawiać się na produkcję uwzględniającą ochronę środowiska. Ciekawym
trendem, jeżeli chodzi o zainteresowanie ekologią, jest również wzrost
inwestycji w start-upy impaktowe, które angażują technologię na rzecz
rozwiązywania ważnych wyzwań globalnych i środowiskowych – mówi agencji
Newseria Biznes Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Z
raportu Dealroom „Impact start-ups and venture capital 2022” wynika, że
tzw. impact jest już trzecim – po fintechach i healthtechach – sektorem
wybieranym przez fundusze VC. Peak inwestycyjny w sektorze start-upów
pozytywnego wpływu miał miejsce w 2021 roku. Fundusze VC zainwestowały w
nie 75 mld dol. W 2022 roku wynik nie był tak spektakularny –
inwestycje spadły do poziomu 57 mld dol., ale i tak są prawie dwukrotnie
wyższe niż dwa lata wcześniej. Co istotne w Europie – która jest drugim
po USA największym rynkiem start-upów impaktowych – inwestycje te
zanotowały wzrost – o 1 proc.
Jak wynika z raportu PFR
(„Start-upy i ekologia. Jakie zielone rozwiązania tworzą polskie firmy
technologiczne?”), polski ekosystem innowacji ma szansę być zielonym
hubem technologicznym w Europie Środkowo-Wschodniej. Prawie połowa (43
proc.) start-upów pozytywnego wpływu z naszego regionu ma swoją siedzibę
właśnie w Polsce. Ich projekty są bardzo szerokie i skupiają się m.in.
na alternatywnych źródłach energii, recyklingu, rozwiązaniach z zakresu
ekonomii współdzielenia czy kwestiach odpowiedzialnej konsumpcji. W
skali światowej wśród inwestycji w impaktowe start-upy prawie 80 proc.
dotyczy obszaru climate tech.
– Polska ma szansę się stać doliną
zielonych innowacji, m.in. właśnie dzięki start-upom. Ale w tym celu
potrzebna jest współpraca całego ekosystemu, czyli rządu, organizacji
pozarządowych, ale także globalnych marek, firm takich jak nasza, żeby
te lokalne innowacje się rozwijały i żeby tworzyły ekosystem, który
będzie wspierał start-upy, umożliwiał im podbój globalnego rynku – mówi
Alicja Tatarczuk.
Jak wskazuje, temu właśnie służy Huawei Startup
Challenge – program akceleracji młodych innowatorów i start-upów
pozytywnego wpływu, które tworzą technologie na rzecz realizacji celów
zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez ONZ. Poza wsparciem finansowym
program zapewnia im mentoring, sieć kontaktów, doradztwo ekspertów,
warsztaty i szkolenia oraz wszechstronną pomoc w rozwoju ich biznesu.
Jest też skonstruowany tak, że umożliwia start-upom wymianę wiedzy i
doświadczeń między sobą.
– W Huawei Startup Challenge mamy cały
przekrój start-upów: od tych, które są zupełnie na początku drogi, na
etapie seed, aż po takie, które są już właściwie rozwiniętymi firmami –
mówi menedżerka ds. CSR w Huawei Polska. – Widzimy, że polskim
start-upom brakuje wiedzy w niektórych obszarach, dotyczących np.
komercjalizacji, wyjścia na globalny rynek. Brakuje im też mentoringu,
doświadczonych inwestorów, którzy mogą im podpowiedzieć, w jaki sposób
się skalować. Inwestorzy mówią, że np. skandynawskie start-upy, tworząc
swoje rozwiązanie, od razu myślą o wyjściu szerzej. Natomiast polskie
start-upy myślą najpierw o zdobyciu rodzimego rynku, a nie o ekspansji.
To w wielu przypadkach jest błąd, który blokuje ich rozwój.
Najbardziej
innowacyjne rozwiązania polskich ekostart-upów, wyłonionych z finałowej
10 drugiej edycji konkursu Huawei Startup Challenge, można było
obejrzeć w tym tygodniu w strefie zielonej energii Huaweia podczas XV
Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jednym z
prezentowanych tu start-upów był Maas Loop – producent najmniejszego na
rynku Reverse Vending Machine (RVM), który zbiera, sortuje i kompresuje o
80 proc. plastikowe i metalowe odpady.
– Zajmujemy się
gospodarką o obiegu zamkniętym i produkujemy urządzenia, które
zmniejszają objętość opakowań szklanych, plastikowych i aluminiowych. To
są urządzenia RVM, które trafiają do sklepów, takie jak nasze, ale też
są wśród nich np. kruszarki do szkła dedykowane pubom, hotelom i
restauracjom. Dzięki temu lepiej wykorzystujemy, zbieramy i
ewidencjonujemy śmieci, co pozwala zmniejszyć ślad węglowy i emisję
gazów cieplarnianych. To jest w tej chwili najważniejszym aspektem,
który my, jako ludzkość, musimy zrobić i to stosunkowo niedługo – mówi
Paweł Ciesielski, prezes zarządu Maas Loop.
Drugim start-upem
prezentowanym w Katowicach był The True Green, który tworzy produkty
drewnopochodne, wykorzystując do tego potencjał włóknistych roślin
jednorocznych. Ich zastosowanie wykorzystuje przemysł drzewny w celu
zredukowania emisji CO2.
– Opracowaliśmy innowacyjny materiał,
substytut drewna twardego, który powstaje z roślin jednorocznych.
Wytwarzamy go z konopi włóknistych bądź lnu. Czas od siewu do wzrostu
pełnej rośliny to około 150 dni, więc bardzo szybko, a konopie potrafią
urosnąć nawet do 5 m wysokości. Dzięki temu po dwóch–trzech miesiącach
jesteśmy w stanie wytworzyć tarcicę konopną, przerobić ją na deski i w
ciągu jednego roku stworzyć surowiec, który zastępuje drewno z drzewa,
które rośnie od 30 do 60 lat – mówi Jadwiga Husarska-Sobina, dyrektor
kreatywna The True Green.
Z tego surowca możliwe jest później tworzenie mebli i okładzin do wystroju wnętrz. Może zastąpić drewno twarde typu dąb czy buk.
–
Dzięki Huawei Startup Challenge The True Green zdobyło większe uznanie.
Takie wsparcie pozwala rozwinąć się firmie i zwiększyć jej świadomość –
mówi Jadwiga Husarska-Sobina.
– Takie konkursy jak Huawei
Startup Challenge pozwalają nam przede wszystkim zrobić dwie rzeczy. Po
pierwsze, zderzyć nasz pomysł z opinią publiczną, ekspertami
zgromadzonymi w takich konkursach i sprawdzić, czy to, co nam się
wydaje, i to, w jaki sposób myślimy i podchodzimy do prowadzenia
biznesu, rzeczywiście ma podłoże korporacyjne i może być wspierane u
klientów. A druga sprawa to publicity – mówi Paweł Ciesielski.
W
katowickiej strefie zielonej energii Huawei pokazał również najnowsze
rozwiązania z obszaru cyfrowej energetyki i fotowoltaiki, w tym m.in.
falownik serii SUN2000, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do
optymalizowania poboru prądu i wykrywania potencjalnych awarii, oraz
magazyn energii LUNA2000, umożliwiający magazynowanie nadwyżki energii
elektrycznej uzyskanej z fotowoltaiki.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Tychy ze środkami FST na "Tyski Hub Zielonej Gospodarki"
Maty dla schroniskowych zwierząt czyli drugie życie plecaków Glovo
Nowa era ogrodnictwa – trendy i praktyki zrównoważonej produkcji
Minister rolnictwa pozytywnie ocenia propozycje KE zmian w Zielonym Ładzie
Kolejna edycja konferencji „Trójmiejski Dzień Zielonych Budynków" już w maju
Szkolenie - Wymagania Dyrektywy CSRD oraz standardów ESRS w obowiązkowym raportowaniu ESG
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |