Sejmowa komisja energii pozytywnie zaopiniowała w środę 11
poprawek, złożonych przez klub PiS w II czytaniu projektu zmiany Prawa
energetycznego. Poprawki PiS zakładają m.in. że interkonektory mogą
posiadać tylko operatorzy przesyłowi.
Wśród popartych
przez komisję poprawek, zgłoszonych przez klub PiS znajdują się zapisy,
że właścicielami połączeń międzysystemowych gazowych i
elektroenergetycznych z sąsiednimi krajami mogą być tylko polscy
operatorzy przesyłu energii elektrycznej lub gazu. Kolejna poprawka
przewiduje, że elementy systemu przesyłowego gazu lub energii
elektrycznej mogą budować tylko operatorzy przesyłowi.
Projekt
przewiduje możliwość tworzenia obywatelskich społeczności
energetycznych w formach spółdzielni, spółdzielni mieszkaniowej,
wspólnoty mieszkaniowej, stowarzyszenia, z wyłączeniem stowarzyszenia
zwykłego, spółki osobowej, z wyłączeniem spółki partnerskiej, oraz
spółdzielni rolników. Przedmiotem działalności obywatelskiej
społeczności energetycznej może być wytwarzanie, dystrybucja, obrót,
agregacja, magazynowanie energii elektrycznej, realizowanie
przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej oraz
świadczenie usług w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych swoim
członkom. Społeczność może działać w obrębie sieci jednego operatora
systemu dystrybucyjnego.
W trakcie prac sejmowych rząd wniósł
do ustawy autopoprawkę, w której opóźnia o rok - z 1 lipca 2024 do 1
lipca 2025 r. uruchomienie Centralnego Systemu Informacji o Rynku
Energii (CSIRE). Przepisy umożliwiające techniczną zmianę sprzedawcy
energii elektrycznej w przeciągu 24 godzin mają obowiązywać od 2026 r.
Kolejny proponowany przepis powierza Urzędowi Regulacji Energetyki (URE)
zadanie stworzenia porównywarki wszystkich dostępnych na rynku ofert
sprzedaży energii elektrycznej do gospodarstw domowych i firm o zużyciu
poniżej 100 MWh rocznie. W porównywarce znajdą się obowiązkowo tylko
oferty sprzedaży, możliwe będzie porównanie innych usług związanych ze
sprzedażą energii elektrycznej świadczonych przez sprzedawców energii.
Sprzedawcy pod groźbą sankcji będą musieli udostępniać swoje oferty
regulatorowi na potrzeby porównywarki.
W autopoprawce rząd
wniósł do projektu odpis od przychodów ze sprzedaży gwarancji
pochodzenia energii elektrycznej z OZE. Zgodnie z propozycją, 97 proc.
tych przychodów ma trafić na Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny, na
rekompensaty ograniczenie cen energii dla odbiorców.
Zgodnie z
projektowanymi przepisami, zdefiniowana ma zostać umowa z ceną
dynamiczną energii elektrycznej, z minimalną częstotliwością rozliczeń
co 15 min. Oferować takie umowy mają sprzedawcy, obsługujący powyżej 200
tys. odbiorców końcowych, odbiorca końcowy będzie musiał mieć licznik
zdalnego odczytu. Projekt zawiera także definicje agregatora rynku
energii oraz odbiorcy aktywnego który ma możliwość zużywania,
magazynowania lub sprzedaży wytworzonej we własnym zakresie energii
elektrycznej, świadczenia usług systemowych lub usług elastyczności.
Jedynym warunkiem jest, aby działalność nie stanowiła podstawowej
działalności gospodarczej czy zawodowej tego odbiorcy.
Projekt
przewiduje, że gospodarstwa domowe będą podpisywać wyłącznie umowy
kompleksowe na dostawy energii elektrycznej lub gazu. Zniknąć mają
oddzielne umowy na usługę dystrybucji i dostawę towaru.
Prezes
URE ma opracowywać wytyczne co do kierunku rozwoju sieci i realizacji
inwestycji priorytetowych, które mają zostać uwzględnione w planach
rozwoju sieci, aby zapewnić na poziomie krajowym spójny, systematyczny i
skoordynowany rozwój sieci w pożądanych kierunkach. Ponadto prezes URE
ma dostać uprawnienia do ustalenia uzasadnionej stopy zwrotu z kapitału
zaangażowanego w realizację zadań określonych w wytycznych. Możliwość
wynagradzania za realizacji inwestycji priorytetowych ma być zachętą dla
przedsiębiorstw energetycznych do podjęcia decyzji o ich rozpoczęciu.
Nowe
przepisy zakazują operatorom systemów elektroenergetycznych budowy,
posiadania i zarządzania magazynami energii, za wyjątkiem sytuacji, gdy
magazyn jest operatorowi niezbędny, przetarg na świadczenie usług
magazynowania pozostał nierozstrzygnięty i gdy dostanie zgodę
regulatora.
Proponowane przepisy zakładają skorzystanie z
prawa odstępstwa od zapisów dyrektywy i utrzymanie możliwości
skorzystania z cen energii, zatwierdzanych przez regulatora taryfą.
Projekt
wprowadza także mechanizm nierynkowego ograniczenia generacji z farm
wiatrowych i fotowoltaiki przez operatora systemu przesyłowego w
przypadku problemów z jego zbilansowaniem. Ograniczenie ma być stosowane
w przypadku wykorzystywania innych dostępnych, wymienionych środków.
wkr/ drag/
fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
EKG. Bando: chcemy wprowadzić wstępne pozwolenie na budowę, by pomóc w budowie jądrówki
Powstaje międzyresortowy zespół do spraw transformacji energetycznej
Rząd przyjął projekt ustawy o bonie energetycznym
Prezes Taurona: pod koniec roku zostanie przedstawiona strategia firmy
19. Konferencja PSEW2024 odbędzie się już w czerwcu
Politechnika Gdańska i Bechtel będą współpracowały m.in. w zakresie energetyki jądrowej
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |