Ekologia – to już nie tylko hasło, ale przede wszystkim idea, która przyświeca producentom jachtów i łodzi motorowych. Czy silniki elektryczne i z napędem wodorowym mogą całkowicie wyprzeć silniki spalinowe na tych jednostkach? „Ta rewolucja już się rozpoczęła” – mówi Marcin Hołub, Prezes Zarządu mPower.
Silniki to nieodłączny element znakomitej większości jachtów i wszystkich łodzi motorowych. Nawet „na żaglach” nie zawsze bowiem można korzystać wyłącznie z żagli i wiatru, choćby podczas manewrów w marinach czy śluzach. Branża jachtowa, zresztą jak wiele innych, staje się coraz bardziej „zielona”. Sama produkcja prowadzona jest z poszanowaniem środowiska naturalnego, coraz bardziej producenci spoglądają również na technologie przyszłości, by stawać się jeszcze bardziej ekologicznymi.
–
Rozwój technologii daje nam dzisiaj ogromne możliwości, począwszy od
etapu projektowania, a skończywszy na eksploatacji zbudowanego jachtu
czy łodzi – mówi Marcin Hołub. – Jako specjaliści od projektowania i
budowy napędów, szukamy rozwiązań, które będą proekologiczne.
Dostrzegamy to, jak bardzo mocno branża jachtowa w tym zakresie się
zmienia. Na rynku są już dostępne specjalistyczne baterie i napędy. Nowy
trend to modułowe generatory prądu do zastosowania na jachtach, oparte
na ogniwach wodorowych. Moduły te przystosowane są do trudnych warunków
morskich. Rozwój tych technologii w kolejnych latach na pewno będzie
postępował, zwłaszcza dla większych jednostek – tłumaczy.
Bezemisyjne napędy w branży morskiej to wyzwanie dla konstruktorów, ale to konieczność – uważa Marcin Hołub. mPower zapewnia wsparcie techniczne oraz doradztwo ekspertów w zakresie doboru, projektowania, dostosowania systemu napędowego do optymalnego użytkowania technologii elektrycznych i wodorowych. I to zarówno w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach, jak i jednostkach istniejących. Wiele projektów dotyczy elektrycznych silników do jachtów i łodzi.
– Znane są już prototypy statków napędzanych energią słoneczną, ale w naszej ocenie przyszłością dla dużych jednostek jest wodór i amoniak – wyjaśnia. – Zarówno w motoryzacji, jak i branży morskiej, ekologiczny napęd stał się wyzwaniem dla inżynierów. Ta rewolucja trwa, chciałoby się, żeby proces przebiegał sprawniej, ale w przypadku jachtów mamy do czynienia z ważnym elementem: bezpieczeństwem żeglarzy. Każdy element jachtu czy łodzi musi być dokładnie sprawdzony i przystosowany do wykorzystania w ekstremalnych warunkach. Wierzę, że technologia wodorowa niebawem stanie się standardem jeśli mowa o napędzie silników luksusowych łodzi czy jachtów – dodaje Marcin Hołub.
Najwięcej emocji na świecie budzi 112-metrowy Aqua z napędem
wodorowym, co skrzętnie odnotowały media na całym świecie, sugerując
nawet, że zakupem jednostki zainteresowany jest Bill Gates.
– Bez wątpienia napęd wodorowy jest w zakresie naszego zainteresowania, jako producentów jachtów i łodzi motorowych – mówi prezes mPower. – W stoczniach na całym świecie budowane są już statki towarowe i promy z napędem wodorowym, ale proszę zwrócić uwagę na to, że jednostki o dużych gabarytach mają też inne możliwości konstrukcyjne, umożliwiające łatwiejsze zastosowanie nowych technologii. Kilkunastometrowe jachty mają ograniczone możliwości jeśli mowa o zagospodarowaniu miejsca na dodatkowe urządzenia, dlatego ta zielona rewolucja przebiega tu inaczej – wyjaśnia.
Problemem jest również infrastruktura, a właściwie jej brak. Póki co w marinach można otrzymać wsparcie w zakresie napełniania zbiorników tradycyjnym paliwem, natomiast dostęp do szybkich ładowarek czy wodoru na przystaniach jest ograniczony. Legendarny już jacht Aqua posiada dwa 28-tonowe zbiorniki do przechowywania ciekłego wodoru, co ma umożliwić jednostce przepłynięcie do 3750 mil morskich z maksymalną prędkością 17 węzłów. Ale i ten superjacht ma mieć możliwość wspomagającego zasilania olejem napędowym z powodu zbyt małej liczby stacji napełniania wodorem w portach. Miejmy nadzieję, że tak jak na lądzie, postęp w rozwoju infrastruktury marin dotrzyma kroku rozwojowi technologii napędowych.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Chiny znoszą ograniczenia COVID, a zapotrzebowanie na paliwo lotnicze podwaja się
Skandynawski kurs na ekologiczny transport morski na Bałtyku i Morzu Północnym. Polska ma potencjał
3 klastry zbudują statki elektryczne dla Singapuru i sprawdzą ich efektywność ekonomiczną
Czego potrzebujemy, aby przyspieszyć rozwój e-mobilności w Polsce?
Samochody solarne Lightyear 2 będą dostępne w wynajmie od Arval
Ekojazda na polskich torach - aplikacja pomaga oszczędzać energię trakcyjną
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 31425,00 $ | tona | 3,71% | 26 sty |
Cynk | 3487,00 $ | tona | 1,40% | 26 sty |
Aluminium | 2597,00 $ | tona | -0,31% | 26 sty |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |