Pakiet „Fit for 55” oraz rozwój elektromobilności i
infrastruktury paliw alternatywnych to główne tematy nieformalnego
spotkania ministrów UE ds. energii i transportu, w którym udział wziął
wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński.
Spotkanie odbyło się w dniach 21-23 września w Słowenii.
Jak podkreślił wiceminister Guibourgé-Czetwertyński, Polska dostrzega potrzebę działań łagodzących negatywne skutki zmian klimatu, w tym poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych i zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii oraz potrzebę zintensyfikowania działań UE w tym zakresie.
„Należy jednak zapewnić, aby zmiany odpowiadały możliwościom ich realizacji przez państwa członkowskie UE oraz uwzględniały indywidualne uwarunkowania poszczególnych krajów i ich punkty wyjścia” – zauważył.
Wiceminister zaznaczył, że pakiet „Fit for 55” to ogromny krok naprzód pod względem zapewnienia bardziej skoordynowanego podejścia do osiągnięcia neutralności w całej UE. Gdy zacznie obowiązywać, państwa członkowskie będą coraz częściej zachęcane do rozważenia wykorzystania energii odnawialnej, w szczególności morskiej energii wiatrowej.
Wiceminister klimatu i środowiska zwrócił także uwagę, że rewizja dyrektywy o odnawialnych źródłach energii w zakresie ciepłownictwa, transportu, budownictwa i przemysłu jest bardzo ambitna.
„Ewentualne wdrożenie nowych regulacji będzie wymagało od Polski dużego wysiłku w związku z nowym sposobem dekarbonizacji sektora transportowego. Dlatego ważne jest, aby państwa członkowskie mogły elastycznie korzystać z różnych narzędzi do osiągnięcia celu, biorąc pod uwagę własną politykę krajową, uwarunkowania lub technologie” – wyjaśnił.
Odnosząc się do ciepłownictwa, wiceminister podkreślił, że na tym etapie rozmów nowe przepisy w zakresie transformacji sektora ciepłowniczego wydają się nierealistyczne.
„Przed nami dużo pracy, aby przekonać Komisję, Państwa Członkowskie i Parlament Europejskiej do bardziej efektywnych kosztowo rozwiązań” – przyznał.
„Przepisy dotyczące realizacji celu UE w zakresie efektywności energetycznej nie powinny wpływać na zdolność państw członkowskich do decydowania o najbardziej opłacalnych sposobach osiągnięcia tego celu" – dodał.
Jak podkreślił wiceminister, w opinii Polski problem ubóstwa energetycznego jest niezwykle istotną i wieloaspektową kwestią, która powinna stanowić domenę polityki społecznej UE.
„Należy tak zaprojektować rozwiązania unijne, by nie stanowiły dodatkowego obciążenia dla najuboższych gospodarstw domowych” – wyjaśnił.
W kwestii rozwoju elektromobilności wiceminister Guibourgé-Czetwertyński poinformował, że w Polsce toczą się prace związane z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
„Ustawa będzie wdrażała regulacje mające na celu skrócenie czasu związanego z przyłączeniem stacji ładowania do sieci oraz instalacją punktów ładowania w garażach przy budynkach wielorodzinnych. Równocześnie na etapie notyfikacji przez KE jest program wsparcia finansowego na budowę infrastruktury ładowania. W ramach pomocy publicznej przeznaczone zostanie 800 mln zł dla podmiotów prawnych w perspektywie do 2025 r." – wyjaśnił.
Jak dodał, zdaniem Polski aktualna propozycja Komisji dot. rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych nie bierze pod uwagę różnic społeczno-ekonomicznych pomiędzy krajami.
„Dostępne dane i analizy pokazują, że rozwój elektromobilności jest ściśle związany z wysokością PKB, a samochód elektryczny dla części społeczeństw stanowi wciąż towar luksusowy. W związku z tym kraje UE na początkowym etapie rozwoju rynku elektromobilności powinny uzyskać wsparcie finansowe UE” – powiedział.
Polska zwróciła także uwagę na zagrożenia, jakie płyną z dominującej pozycji głównego dostawcy gazu do Unii Europejskiej. Polska jest zdecydowana przeciwdziałać manipulacjom cenowym na rynku gazu. Wiceminister Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że będziemy kontynuować nasze działania dyplomatyczne na rzecz poszanowania przez wszystkie przedsiębiorstwa gazowe przepisów III pakietu, w tym przez właścicieli i operatora gazociągu Nord Stream 2.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Hitachi nagrodzona pieczęcią Terra Carta 2023 Inicjatywy na rzecz Zrównoważonych Rynków
Linia bezpośrednie w świetle dyrektywy 2019/944 i polskiego prawa energetycznego
Ministrowie energii państw G20 nie osiągnęli porozumienia w sprawie redukcji zużycia paliw kopalnych
Ekstremalna pogoda powoduje coraz większe straty majątkowe [WIDEO]
Rząd zapowiada kontynuację programu odkwaszania gleb
UKNF: brak zawieszenia obrotu akcjami EC Będzin jest uzasadnioną decyzją
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |