Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim

zk

17.03.2021 12:38 Źródło: Własne
Strona główna Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim
Zielony wodór z metanolu pomoże zredukować CO2 w sektorze morskim - ZielonaGospodarka.pl
Pixabay

W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.

Ardmore Shipping Corporation, Element 1 oraz Maritime Partners podpisały list intencyjny w celu powołania spółki, aby wspólnie wprowadzić do sektora morskiego unikalną technologię pozyskiwania wodoru z metanolu. Udało im się wyeliminować problem kosztów związanych z magazynowaniem i dystrybucją sprężonego wodoru, a przygotowany system pozwala na produkcję wodoru bezpośrednio w miejscu jego użycia. Jest to szczególnie istotne dla generatorów elektrycznych na statkach oceanicznych, napędów głównych statków śródlądowych i przybrzeżnych oraz zasilania kontenerów chłodniczych.

Jak komentuje dr Dave Edlund, współzałożyciel i dyrektor generalny Element 1: „Podczas gdy technologia ogniw paliwowych znacznie rozwinęła się w ostatnich dziesięcioleciach, sama dostawa wodoru jako surowca niezbędnego w PEM uległa znacznemu opóźnieniu. Stwarza to poważne wyzwania logistyczne i ekonomiczne dla rozpowszechniania ogniw paliwowych na szeroką skalę. Zaproponowana przez e1 technologia pozyskiwania wodoru z metanolu oferuje rozwiązanie tego problemu. Co ważne, Ardmore i Maritime Partners zapewniają dostęp do istniejących już rynków żeglugi międzynarodowej i do śródlądowych dróg wodnych”.

Zgodnie z IMO 2030/2050 oraz innymi wiążącymi przepisami dotyczącymi procesu dekarbonizacji w sektorze morskim, ogniwa paliwowe PEM zasilane wodorem są dobrym wyborem nie tylko ze względów emisyjnych – tutaj można dzięki stosowaniu ogniw uzyskać niski lub zerowy próg emisji CO2 – ale też i ograniczenia emisji innych szkodliwych cząstek, w tym związków siarki (SOx) czy azotu (NOx).

- System e1 jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla, gdy jest zasilany odnawialnym metanolem. Powinien okazać się konkurencyjny pod względem kosztów w stosunku do źródeł alternatywnych, a w razie potrzeby można go dostosować lub zmodernizować tak, aby działał na amoniaku – zapewnia Anthony Gurnee.

- Jesteśmy podekscytowani możliwościami rynkowymi związanymi z technologią Element 1, umożliwiającą pozyskiwanie zielonego wodoru z metanolu. Uważamy, że jest on bezpieczniejszy i tańszy, a jednocześnie emituje zero cząstek stałych, NOx, SOx i 30-50% mniej węgla niż silnik wysokoprężny o tej samej mocy – oznajmia Anthony Gurnee, dyrektor generalny Ardmore.

Porównując ogniwa do silników wysokoprężnych, należy zauważyć niskie koszty eksploatacji, napraw czy konserwacji, ale przede wszystkim oszczędność surowca. Skutkuje to znaczną i opłacalną redukcją emisji CO2 przy użyciu standardowego metanolu w porównaniu z olejem napędowym.

Technologia PEM prezentowana przez Element 1, poza zapewnieniem bezpiecznych i wydajnych dostaw wodoru na pokładzie w sektorze morskim, ma szeroki zakres zastosowania m.in. w: mobilnych i odległych lokalizacjach, motoryzacji, pojazdach terenowych, kolei, magazynach  czy zasilaniu awaryjnym.

Maritime Partners – dostawca rozwiązań finansowych i wsparcia w zakresie budowy nowych gałęzi przemysłu morskiego, ze szczególnym uwzględnieniem statków Jones Act i śródlądowego transportu morskiego, podkreśla potencjał sektora śródlądowego.

- Jesteśmy szczególnie entuzjastyczni dla zastosowania tej technologii w morskim przemyśle śródlądowym, ponieważ oferuje ona potencjał znacznego obniżenia emisji dwutlenku węgla w najbliższej perspektywie i zapewnia jasną ścieżkę do osiągnięcia zerowego śladu węglowego. Co ważne, uważamy, że ta technologia jest obecnie konkurencyjna cenowo w porównaniu z silnikami spalinowymi – oznajmia Bick Brooks, współzałożyciel i CEO Maritime Partners.

Zestaw generatora wodoru/ogniwa paliwowego ma charakter modułowy. Może być instalowany zarówno w formie pudełkowej lub zintegrowany z istniejącymi już elementami instalacji w zakresie mocy wyjściowych od 50kW do 2MW, przy czym możliwe są również do uzyskania większe wartości.

Obecnie trwają negocjacje i etap weryfikacji ostatecznych umów pomiędzy partnerami. Domknięcie formalności przewidywane jest na początek drugiego kwartału 2021 roku.



Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.