W dobie dekarbonizacji sektora morskiego z
rozwiązaniem przychodzi projekt Element 1. Alternatywne pozyskiwanie
wodoru z metanolu do zasilania ogniw PEW bezpośrednio na statku może
stanowić rozwiązanie problemu magazynowania i dystrybucji surowca.
Ardmore
Shipping Corporation, Element 1 oraz Maritime Partners podpisały list
intencyjny w celu powołania spółki, aby wspólnie wprowadzić do sektora
morskiego unikalną technologię pozyskiwania wodoru z metanolu. Udało im
się wyeliminować problem kosztów związanych z magazynowaniem i
dystrybucją sprężonego wodoru, a przygotowany system pozwala na
produkcję wodoru bezpośrednio w miejscu jego użycia. Jest to szczególnie
istotne dla generatorów elektrycznych na statkach oceanicznych, napędów
głównych statków śródlądowych i przybrzeżnych oraz zasilania kontenerów
chłodniczych.
Jak komentuje dr Dave Edlund,
współzałożyciel i dyrektor generalny Element 1: „Podczas gdy technologia
ogniw paliwowych znacznie rozwinęła się w ostatnich dziesięcioleciach,
sama dostawa wodoru jako surowca niezbędnego w PEM uległa znacznemu
opóźnieniu. Stwarza to poważne wyzwania logistyczne i ekonomiczne dla
rozpowszechniania ogniw paliwowych na szeroką skalę. Zaproponowana przez
e1 technologia pozyskiwania wodoru z metanolu oferuje rozwiązanie tego
problemu. Co ważne, Ardmore i Maritime Partners zapewniają dostęp do
istniejących już rynków żeglugi międzynarodowej i do śródlądowych dróg
wodnych”.
Zgodnie z IMO 2030/2050 oraz innymi
wiążącymi przepisami dotyczącymi procesu dekarbonizacji w sektorze
morskim, ogniwa paliwowe PEM zasilane wodorem są dobrym wyborem nie
tylko ze względów emisyjnych – tutaj można dzięki stosowaniu ogniw
uzyskać niski lub zerowy próg emisji CO2 – ale też i ograniczenia emisji
innych szkodliwych cząstek, w tym związków siarki (SOx) czy azotu
(NOx).
- System e1 jest neutralny pod
względem emisji dwutlenku węgla, gdy jest zasilany odnawialnym
metanolem. Powinien okazać się konkurencyjny pod względem kosztów w
stosunku do źródeł alternatywnych, a w razie potrzeby można go
dostosować lub zmodernizować tak, aby działał na amoniaku – zapewnia
Anthony Gurnee.
- Jesteśmy podekscytowani
możliwościami rynkowymi związanymi z technologią Element 1,
umożliwiającą pozyskiwanie zielonego wodoru z metanolu. Uważamy, że jest
on bezpieczniejszy i tańszy, a jednocześnie emituje zero cząstek
stałych, NOx, SOx i 30-50% mniej węgla niż silnik wysokoprężny o tej
samej mocy – oznajmia Anthony Gurnee, dyrektor generalny Ardmore.
Porównując
ogniwa do silników wysokoprężnych, należy zauważyć niskie koszty
eksploatacji, napraw czy konserwacji, ale przede wszystkim oszczędność
surowca. Skutkuje to znaczną i opłacalną redukcją emisji CO2 przy użyciu
standardowego metanolu w porównaniu z olejem napędowym.
Technologia
PEM prezentowana przez Element 1, poza zapewnieniem bezpiecznych i
wydajnych dostaw wodoru na pokładzie w sektorze morskim, ma szeroki
zakres zastosowania m.in. w: mobilnych i odległych lokalizacjach,
motoryzacji, pojazdach terenowych, kolei, magazynach czy zasilaniu
awaryjnym.
Maritime Partners – dostawca
rozwiązań finansowych i wsparcia w zakresie budowy nowych gałęzi
przemysłu morskiego, ze szczególnym uwzględnieniem statków Jones Act i
śródlądowego transportu morskiego, podkreśla potencjał sektora
śródlądowego.
- Jesteśmy szczególnie
entuzjastyczni dla zastosowania tej technologii w morskim przemyśle
śródlądowym, ponieważ oferuje ona potencjał znacznego obniżenia emisji
dwutlenku węgla w najbliższej perspektywie i zapewnia jasną ścieżkę do
osiągnięcia zerowego śladu węglowego. Co ważne, uważamy, że ta
technologia jest obecnie konkurencyjna cenowo w porównaniu z silnikami
spalinowymi – oznajmia Bick Brooks, współzałożyciel i CEO Maritime
Partners.
Zestaw generatora wodoru/ogniwa
paliwowego ma charakter modułowy. Może być instalowany zarówno w formie
pudełkowej lub zintegrowany z istniejącymi już elementami instalacji w
zakresie mocy wyjściowych od 50kW do 2MW, przy czym możliwe są również
do uzyskania większe wartości.
Obecnie trwają negocjacje i etap weryfikacji ostatecznych umów pomiędzy partnerami. Domknięcie formalności przewidywane jest na początek drugiego kwartału 2021 roku.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Magazynowanie energii z fotowoltaiki pozwoli uniknąć jej marnotrawienia
Zakończył się V Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024
H2POLAND and NetZero Forum – dekarbonizacja i technologie wodorowe na europejskiej agendzie
MAKRO Polska wspiera cele zrównoważonego rozwoju
Ruszyła sprzedaż biletów na II edycję konferencji Green Energy Tricity
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |