Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie.
Zgodnie z Ministerstwem Przemysłu i Technologii Informacyjnych Chin oraz Krajową Komisją Rozwoju i Reform, organem planowania gospodarczego rządu, przemysł stoczniowy o bardziej ekologicznym charakterze jest nieuchronnym kierunkiem dalszego rozwoju tej branży.
Plan Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych (MIIT) zakłada, że do roku 2025 chiński przemysł stoczniowy opracuje bardziej zaawansowane rozwiązania w obszarze łańcucha dostaw dla ekologicznej produkcji stoczniowej. Ponadto MIIT dąży do przyspieszenia wdrażania statków napędzanych alternatywnymi paliwami oraz osiągnięcia 50-procentowego udziału w światowym rynku nowych jednostek zasilanych LNG i metanolem. Plan zakłada również intensyfikację prac badawczo-rozwojowych w obszarze napędów opartych na metanolu i amoniaku, nośników ciekłego wodoru, a także rozwój ogniw paliwowych i innych innowacyjnych opcji.
MIIT postuluje również redukcję intensywności emisji dwutlenku węgla i zużycia energii przez chińskie stocznie. W tym celu planuje wprowadzenie systemu zarządzania emisjami dwutlenku węgla i ekologicznego łańcucha dostaw, a także promuje większą cyfryzację przepływu pracy w stoczniach jako główne źródło wzrostu wydajności. W związku z koniecznością finansowania tych udoskonaleń, MIIT apeluje o większe wsparcie ze strony instytucji finansowych dla ekologicznego przemysłu stoczniowego.
W kontekście końcowego etapu życia statku, MIIT propaguje przemysłowe złomowanie jednostek w suchych dokach i na pochylniach, co kiedyś było specjalnością chińską. Organizacja jednoznacznie zakazuje praktyki plażowania, uznając ją za surowo zabronioną. Obecnie statki handlowe napędzane paliwami alternatywnymi stanowią tylko około jednego procenta światowej floty według BIMCO. Niemniej jednak przewiduje się, że ta liczba wzrośnie w miarę wprowadzania większej liczby jednostek napędzanych metanolem i LNG, co stanowi istotną perspektywę biznesową dla chińskich stoczni. Około jedna trzecia obecnych zamówień i ponad 40 procent nośności w globalnym portfelu zamówień jest dostosowana lub gotowa do użycia w trybie dwupaliwowym.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |