Port Barcelona będzie „zielony” w 2050 r. W tym roku przeniósł statki wycieczkowe i promy z centrum na peryferie miasta

Strona główna Transport, Elektromobilność Port Barcelona będzie „zielony” w 2050 r. W tym roku przeniósł statki wycieczkowe i promy z centrum na peryferie miasta

Partnerzy portalu

Port Barcelona będzie „zielony” w 2050 r. W tym roku przeniósł statki wycieczkowe i promy z centrum na peryferie miasta  - ZielonaGospodarka.pl

Port w Barcelonie jesienią br. przyjął ostatni statek wycieczkowy w centrum miasta. Do połowy października br. statki z pasażerami cumowały przy nabrzeżu północnym Barcelony, zlokalizowanym w World Trade Center. Od listopada statki wycieczkowe będą dobijać do nabrzeża Adossat. Jest to dzielnica znacznie oddalona od centrum miasta i dzielnic mieszkaniowych.

Ostatnim statkiem, który zacumował w okolicach World Trade Center był World Navigator, którego operatorem jest Mystic Cruises. Port wstrzymał przyjmowanie cruisów w tym miejscu o północy 16 października.

Port pasażerski Barcelony przyjmuje rocznie około 800 zawinięć statków wycieczkowych. Tu cumuje co rok około 3250 promów (dane z 2022 r.). W 2022 r przypłynęło do Barcelony prawie 4 mln pasażerów, a do września br. 4,14 mln morskich turystów. Od drugiej połowy października br. cruisy zaczęły cumować do nabrzeża Adossat. Połączenia Baleària z Balearami zostały przeniesione do Adosat w kwietniu ubiegłego roku.

Wyłączając z eksploatacji nabrzeże północne w Barcelonie dla statków wycieczkowych i promów, port w Barcelonie wykonał istotny kolejny krok w kierunku wypełnienia zobowiązań podjętych w 2018 r. wobec Rady Miasta. Prawie 5 lat temu Zarząd Portu Barcelona  zobowiązał się  przenieść terminal obsługujący wycieczkowce poza obszary miejskie. Wybrano nabrzeże Adossat. Chodziło o to, by zmniejszyć negatywne oddziaływanie statków pasażerskich na środowisko w pobliżu dzielnic mieszkalnych.

- Dziś jest historyczny dzień, ponieważ na tym nabrzeżu [w centrum miasta – MG] nie będzie już więcej statków wycieczkowych ani promów, ponieważ Port w Barcelonie otworzy ten obszar dla miasta i udostępni go wszystkim mieszkańcom jesienią przyszłego roku, po zakończeniu 37. edycji America’s Cup - powiedział Lluís Salvadó, prezes Zarządu Portu Barcelona.

Pasażery szkodliwe dla Barcelony

Badanie przeprowadzone przez Transport and Environment (T&E) wykazało, że w Barcelonie statki mają udział w poważnym zanieczyszczaniu powietrza. Szacowano, że port odpowiada za 10% emisji NOx w Barcelonie. Zanieczyszczenie pochodziło zarówno ze statków towarowych i wycieczkowych.

Jednym z problemów, na który zwrócono uwagę było to, że zanieczyszczenie powietrza w portach zwiększają statki pasażerskie, ponieważ utrzymują one włączone silniki zasilające urządzenia i systemy wentylacyjne statku. W raporcie zalecono dostarczanie energii elektrycznej do portów w takim stopniu, by zapewniały statkom energię, a wycieczkowce mogły wyłączać silniki pomocnicze i agregaty prądotwórcze podczas cumowania.

Już kilka lat temu władze portu w Barcelonie przygotowywały program elektryfikacji nabrzeży w celu ograniczenia emisji SO2 i NO2 oraz gazów cieplarnianych. Wtedy stwierdzono, że lokalna sieć energetyczna nie ma wystarczającej mocy, aby dokonać natychmiastowej zmiany w systemie zasilania statków z nabrzeży. Dlatego plan montażu nabrzeżowych punktów zasilania statków rozłożono na kilka lat. Założono, że najistotniejszy etap zmian zostanie sfinalizowany do roku 2025.

Elektryczne inwestycje

Lluís Salvadó przypomniał, że „zamknięcie nabrzeża Barcelona Nord dla rejsów wycieczkowych to nowy krok w kierunku dostosowania się do porozumienia podpisanego w 2018 roku z Radą Miasta Barcelony w celu wyeliminowania negatywnych skutków zewnętrznych, jakie ta działalność powodowała dla mieszkańców. Jest to wyraźny dowód, że Port w Barcelonie wywiązuje się ze swoich zobowiązań.”

Przeniesienie całej działalności wycieczkowej na obszar portu, oddalony od obszarów miejskich, wiązał się z inwestycjami o wartości ponad 270 mln euro, z czego 152 mln to inwestycje publiczne, a 125 mln to inwestycje prywatne. Do podstawowych inwestycji należą już rozpoczęte przez port w Barcelonie modernizacje mające na celu montaż punktów zasilania z nabrzeża Adossat. Przebudowa nabrzeża kosztuje 80 mln euro. Montaż OPS na nabrzeżu oznaczać będzie, że statki pasażerskie zacumowane w porcie nie będą emitować gazów cieplarnianych.

Port w Barcelonie ma obecnie dwa podłączenia OPS dla mega jachtów w Marinie Barcelona. Pierwszy z nich już działa od 2014 r. Umożliwia zasilanie 4MVA do 6 kV. Drugi został zainstalowany w sierpniu 2020 z zasilaniem 3,5MVA do 6 kV. Obecnie realizowany jest szeroko zakrojony program inwestycyjny, który ma zapewnić neutralność Portu Barcelona do 2050 r.

Nexigen poprawi jakość powietrza

Celem projektu „Nexigen, jakość powietrza, jakość dla portu” jest, jak sama nazwa wskazuje, poprawa jakości powietrza w porcie i mieście Barcelona. Odbywa się to głownie poprzez wdrożenie technologii OPS (Onshore Power Supply) w celu zapewnienia przyłączy  elektrycznych we wszystkich najważniejszych punktach portu.

- Energia potrzebna do tej elektryfikacji musi być w 100% odnawialna. Tym samym operacja ta zmniejszy o 38% dzisiejszej emisji  NOx i CO2, których źródłem są statki podczas postoju w Barcelonie – wyjaśnia Ana Arevalo, Energy Transition Manager, Port de Barcelona.

Wyjaśnia ona, że ten złożony proces elektryfikacji portu będzie wymagał m.in. dostarczenia energii z podstacji elektrycznej linią wysokiego napięcia 220 kV, ułożenia 240 km podziemnych kabli i budowy 20,5 km rur łączących podstację z nabrzeżami i punktami zasilania statków.

Oprócz ograniczenia emisji i imisji ze statków, przeniesienie tego ruchu z obszaru World Trade Center na nabrzeże Adosat umożliwi otwarcie dla szerokiej publiczności nabrzeża północnego w Barcelonie. Do ich dyspozycji jest teraz 630 metrów linii nabrzeża. Miasto uzyskało ponad 13 600 m2 nowych przestrzeni publicznych.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.