Światowa Rada Żeglugi (World Shipping Council) opublikowała
raport, z którego wynika, że w okresie pandemii znacznie przybyło
przypadków zagubienia kontenerów na morzu podczas rejsu.
Raport
WSC dowodzi, że szczególnie dużo przypadków kontenerów spadających ze
statków odnotowano zimą 2020/21. Powodem były najczęściej złe warunki
pogodowe. Rada wyliczyła, że w latach 2020-21 do wody wypadło 3113
kontenerów. To duży wzrost w porównaniu do poprzedniego okresu
obejmującego lata 2017-19, kiedy to naliczono 779 kontenerów za burtą.
Jak łatwo zauważyć, poprzednie statystyki dotyczyły dłuższego, bo
trzyletniego okresu. Dotychczas bowiem WSC publikowała swój raport
właśnie co trzy lata. Tym razem jednakże, ze względu na drastyczny
wzrost incydentów w latach 2020-21 badanie obejmuje dwa lata, a kolejne
raporty opracowywane na podstawie ankiet przesyłanych przez zrzeszone
pod auspicjami WSC firmy żeglugowe, publikowane będą co roku.
Od
początku prowadzenia statystyk średnia liczba kontenerów traconych
rocznie w trakcie rejsu na morzu wzrosła o 18 procent do 1629.
W
omawianym w nowym raporcie okresie 2020-21 doszło do kilku przypadków
utraty dużej ilości kontenerów naraz. Rekordzistą jest ONE Apus, który w
listopadzie 2020 w trudnych warunkach na morzu zgubił ich ponad 1800. Z
kolei około 750 kontenerów spadło ze statku Maersk Essen w 2021 roku.
Te dwa incydenty znacznie podniosły statystyki. Tak dużych pojedynczych
utrat nie zanotowano od czasu raportu obejmującego lata 2014-16, a zatem
zatonięcie statku El Faro z blisko 400 kontenerami. Największe
odnotowane wydarzenie tego typu miało miejsce w 2013 roku, kiedy na
Oceanie Indyjskim zatonęła jednostka MOL Comfort z 4293 kontenerami.
Biorąc
pod uwagę, że liczba kontenerów transportowanych drogą morską wciąż
rośnie, podobnie zresztą jak rozmiary samych kontenerowców, trudno się
spodziewać, żeby statystyki dotyczące liczby utraconych kontenerów
zaczęły wyraźnie spadać. Analitycy wskazują także, że statki coraz
częściej zmagają się z nieprzewidywalnymi zjawiskami pogodowymi na
trasach żeglugowych.
Duża liczba kontenerów w morzach i oceanach to także duże zagrożenie dla żeglugi, nie wspominając o środowisku naturalnym. Zderzenie z dryfującym kontenerem może mieć katastrofalne skutki nawet dla największej jednostki.
Większość
kontenerów nie jest wodoszczelna. Po upadku do wody jednak będą
zachowywać się w różny sposób w zależności od przewożonego w nich
ładunku. Pusty kontener wypełni się wodą i bardzo szybko opadnie na dno,
jednakże pojemniki zapakowane mogą unosić się na powierzchni wody
bardzo długo, dopóki powietrze ukryte w ładunku nie wydostanie się na
zewnątrz i nie zostaną one zalane wodą. Fachowcy wskazują, że kontener
dryfujący w wodzie może zachowywać się podobnie do góry lodowej, z
zachowaniem odpowiednich proporcji: nad powierzchnię wody może wystawać
jedynie jego niewielki fragment, co praktycznie uniemożliwia jego
zauważenie przy choćby niewielkich falach.
Raport WSC nie jest
zaskoczeniem dla branży, która zdaje sobie sprawę z rosnących liczb.
Choć zgubione kontenery stanowią wciąż mniej niż 0,001 procenta
całkowitej liczby transportowanych pojemników, branża próbuje podejmować
kroki zmniejszające prawdopodobieństwo podobnych incydentów w
przyszłości. Jednym z ważniejszych badań są prace dotyczące kołysania
parametrycznego, które może być szczególnie groźne dla kontenerowców ze
względu na sposób rozlokowania ładunku na pokładzie. Opracowano szereg
instrukcji dla załóg statków i personelu operacyjnego, które mają pomóc
rozpoznać tego typu zjawiska i przeciwdziałać jego zgubnym efektom.
Według danych WSC w 2021 roku międzynarodowi przewoźnicy liniowi zarządzali ok. 6300 statkami. Za ich pośrednictwem przetransportowali około 241 milionów kontenerów z towarami wartymi 7 bilionów dolarów.
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Zmiany klimatu mają coraz groźniejszy wpływ na zdrowie ludzi
Wkrótce odbędzie się kolejna edycja akcji Czysta Odra
Joanna Piekutowska została Głównym Inspektorem Ochrony Środowiska
Nowatorska i skuteczna technologia oczyszczania gleby z kreozotu
Niemcy. Minister transportu szantażuje w sprawie ustawy klimatycznej zakazem jazdy samochodem przez dwa dni w tygodniu
MFiPR: Minister K. Pełczyńska-Nałęcz na 9. Forum Kohezyjnym w Brukseli: Inwestujemy w transformację ekologiczną, cyfrową i społeczną
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |