Elektromobilność to ogromna i wciąż rosnąca gałąź gospodarki, która jest również jedną ze strategicznych branż dla rozwoju Polski na najbliższe lata - ocenia się w raporcie Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności oraz Agencji Rozwoju Przemysłu.
Według raportu: „Elektromobilność kluczem do rozwoju gospodarczego Polski”, Polska ma potencjał do dalszego dynamicznego rozwoju sektora elektromobilności, opartego na rosnącej świadomości społeczeństwa, wsparciu rządowym i zasobach wykształconych pracowników.
Aby zmaksymalizować rozwój sektora e-mobility konieczne jest skuteczne przezwyciężenie wyzwań prawnych, infrastrukturalnych i technologicznych oraz odpowiednie inwestycje w badania i rozwój, dopiero wtedy Polska jest w stanie osiągnąć trwały i zrównoważony rozwój oparty o nowe technologie i globalne megatrendy jakim jest elektromobilność - ocenia się w raporcie.
Jak przypominają autorzy, na koniec 2022 r. na świecie sprzedanych zostało ponad 10 mln pojazdów elektrycznych, czyli 14 proc. ogólnej sprzedaży nowych samochodów. Rok wcześniej auta na prąd stanowiły 9 proc. sprzedaży, a w 2020 r. poniżej 5 proc. Europa była drugim największym rynkiem pod względem sprzedaży - za Chinami. W ubiegłym roku co piąty pojazd sprzedany w Europie był elektryczny, co przekłada się na 2,7 miliona pojazdów.
Według raportu, polscy przedsiębiorcy słusznie upatrują szansy na zajęcie kluczowego miejsca w łańcuchu dostaw sektora elektromobilności, jednak aby osiągnąć oczekiwany poziom niezbędne są inwestycje w globalny łańcuch produkcji komponentów do baterii, ogniw, oraz dostaw surowców, a także produkcji pojazdów i infrastruktury ładowania.
Polska już teraz jest jednym z europejskich potentatów produkcji baterii i autobusów elektrycznych, a inwestorzy nie przestają doceniać zalet potencjału intelektualnego i produkcyjnego - zaznacza się. W 2022 r. wielkość eksportu w tej branży wyniosła ponad 12,4 mld euro, z czego 9 mld euro przypadło na baterie, 1,8 mld euro na transformatory, przetwornice, przekształtniki, stacje ładowania. Polska jest też największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE - przypomina się w raporcie.
Zgodnie z przytaczanymi prognozami, udział sektora elektromobilności w krajowym PKB będzie notował tendencję wzrostową, a dostępne szacunki do roku 2050 dają szansę na wzrost tego udziału do 5,7 proc. PKB. Jak podkreśla się w raporcie, stymulacja sektora elektromobilności jest ważna, gdyż bez niej możemy spodziewać się spadku znaczenia przemysłu motoryzacyjnego w krajowym PKB.
Polska wraz z rozwojem branży pojazdów z napędami alternatywnymi może w istotny sposób zwiększyć nakłady na badania i rozwój, które docelowo przełożą się na zwiększenie konkurencyjności gospodarki - ocenia się w raporcie. Środki finansowe przeznaczone na rozwój – w postaci zarówno produkcji samych pojazdów, jak i komponentów oraz półproduktów – mogą w istotny sposób zaktywizować polską myśl technologiczną - wskazują autorzy. Większa koncentracja na technologiach przyszłości, w tym na kreowaniu nowych podmiotów i marek, może w istotny sposób utrzymać funkcjonowanie branży samochodowej Polski jako ważnej gałęzi przemysłu - stwierdza raport. Ostrzega się też w nim, że istnieje istotne ryzyko, iż Polska może stać się zależna od importu kluczowych komponentów, technologii i surowców, co z kolei może wpłynąć na niezależność energetyczną i ekonomiczną.
wkr/ drag/
Fot. Depositphotos
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Metropolia śląska przyjęła plan zrównoważonej mobilności
Rada Warszawy przyjęła uchwałę wprowadzającą w stolicy Strefę Czystego Transportu
Grupa organizacji społecznych chce realnej walki ze smogiem transportowym w Warszawie
Przeciwnicy wprowadzenia strefy czystego transportu protestują przed salą obrad Rady Warszawy
Crowley współpracuje z Terraline, aby poprowadzić projekt pilotażowy dotyczący elektrycznych ciężarówek
KAS: po zwycięstwie nad "kopciuchami" czas na ograniczenie w mieście ruchu tych aut, które najbardziej zanieczyszczają powietrze
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |