Elektryczne ciężarówki „mogą konkurować z pojazdami z silnikiem Diesla”?

ac

12.04.2021 11:22 Źródło: Własne
Strona główna Transport, Elektromobilność Elektryczne ciężarówki „mogą konkurować z pojazdami z silnikiem Diesla”?

Partnerzy portalu

Elektryczne ciężarówki „mogą konkurować z pojazdami z silnikiem Diesla”? - ZielonaGospodarka.pl
fot. pixabay

Nowe badania podważają pogląd, że ciężarówki z napędem akumulatorowym nie mogą konkurować z olejem napędowym.

Uważano, że dodatkowe baterie potrzebne do transportu sprawią, że pojazdy elektryczne będą zbyt drogie.

Jednak nowe badania mówią, że jeśli zbudowane zostaną sieci szybkiego ładowania dla ciężarówek, mogą one okazać się dużo tańsze niż te napędzane olejem.

Naukowcy twierdzą, że w przypadku szybkiego ładowania im większy pojazd, tym większa korzyść dla pojazdów elektrycznych.

W Wielkiej Brytanii i na całym świecie następuje silna zmiana wśród konsumentów w kierunku samochodów z napędem elektrycznym.

Dane z marca w Wielkiej Brytanii pokazały, że sprzedaż samochodów elektrycznych na baterie i samochodów hybrydowych typu plug-in osiągnęła 14%.

Jeśli chodzi o pojazdy wyłącznie elektryczne, Europa Zachodnia jest globalnym hotspotem z ponad 700000 samochodów na baterie sprzedanych w 2020 roku.

Samochody przewożące ciężkie ładunki

W przypadku zmian klimatycznych jest to ważna kwestia. Około 7% globalnej emisji dwutlenku węgla jest generowane przez ciężarówki.

Podczas gdy Tesla i inni producenci nie byli zainteresowani rozwojem tego rynku, krytycy twierdzą, że trzeba walczyć o konkurencyjność kosztową w stosunku do oleju napędowego.

Wygląda na to, że dodanie dodatkowych baterii w pojazdach do transportu większych ładunków po prostu nie ma sensu finansowego.

Jednak nowe badanie przeprowadzone przez Stockholm Environment Institute (SEI) pokazuje, że patrzymy na ten problem w niewłaściwy sposób.

W swojej pracy naukowej autorzy twierdzą, że to szybkie ładowanie, a nie większe akumulatory, jest kluczem do komercyjnej konkurencji dla samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

„Jeśli weźmiemy pod uwagę tę średnią wartość, która jest naszą domyślną analizą w artykule, znajdziemy się w punkcie zwrotnym, w którym zaczyna to mieć sens” - powiedział główny autor Björn Nykvist z SEI.

„Nie ma znaczenia wielkość akumulatora w ciężarówce. Potrzebujemy tylko większej mocy z ładowarki”.

„Kluczowe jest to, że zasadniczo cięższy pojazd zużywa więcej energii. Im więcej zużywasz energii, tym większy jest potencjał oszczędności. Tak więc bardzo ciężki samochód ciężarowy zużywa więcej oleju napędowego na kilometr niż lżejszy, ale jest to również duży potencjał oszczędności, jeśli można przejść na energię elektryczną”.

W swoich badaniach autorzy opracowali model, w którym ciężarówka elektryczna pracowała przez 4,5 godziny, a następnie była ładowana przez 40 minut na urządzeniu o dużej mocy.

Ponieważ transport ciężkich towarów koncentruje się na głównych drogach, portach i terminalach, prawdopodobnie wymagana byłaby mniejsza liczba ładowarek niż w przypadku samochodów elektrycznych.

Jedynym problemem jest to, że tego typu komercyjna szybka ładowarka jeszcze nie istnieje. Jednak naukowcy są przekonani, że technologia ta pojawi się dość szybko.

Rządy zaniepokojone zmianami klimatycznymi mogą zachęcać do rozwoju badań w tej kwestii, twierdzą eksperci.

„Dobrym pomysłem byłoby ożywienie rynku elektrycznych ciężarówek poprzez zastosowanie zachęty cenowej od rządu” - powiedział dr Heikki Liimatainen z Tampere University of Technology w Finlandii.

„Uważam jednak, że ważniejsze jest, aby dotacje były przyznawane na budowę sieci ładowania wzdłuż głównych dróg”.

Duzi producenci zgadzają się, że przejście na samochody ciężarowe z napędem elektrycznym będzie zależało od urządzeń szybkiego ładowania w kluczowych lokalizacjach.

„Potencjał dekarbonizacji transportu drogowego jest ogromny” - powiedział Lars Mårtensson, dyrektor ds. Środowiska i innowacji w Volvo Trucks.

„Jest dla nas jasne, że infrastruktura szybkich ładowarek jest ważna i widzimy potrzebę, aby tworzyć je w magazynach przewoźników i centrach logistycznych”.


Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.