Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku. GAiT ogłasza przetarg na dostawę trzech elektrycznych minibusów

Strona główna Zrównoważony Transport, Zielona Logistyka, Elektromobilność Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku. GAiT ogłasza przetarg na dostawę trzech elektrycznych minibusów
Gdańska flota coraz bardziej przyjazna środowisku. GAiT ogłasza przetarg na dostawę trzech elektrycznych minibusów - ZielonaGospodarka.pl
Fot. GAiT

AK

07.06.2021 Źródło: gdansk.pl

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu mini zasilanych energią elektryczną.  Nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta.

- Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat - o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych - zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki.

-  Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej. Rozpoczynamy od zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini, które obsługiwały będą obszary Starego i Głównego Miasta – mówi prezes GAiT.

Bezemisyjne

Nowe minibusy elektryczne, wyposażone mają być w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych wynosić ma 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych.

Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej. Ich ładowanie odbywało się będzie w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość - 2, 9 m.

Komfortowe i bezpieczne

Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz - w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku - przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy.

Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej - ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,  w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Łączna liczba miejsc w pojeździe to minimalnie 21 osób, w tym minimalnie 10  pełnowymiarowych miejsc siedzących.

Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  technologii LED - wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

- Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały  w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego - zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu,  w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego – mówi prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów.

Na oferty spółka GAiT czeka do 1 lipca 2021 roku. Natomiast realizacja zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy.

Kolejne zeroemisyjne pojazdy dla Gdańska

Zakup elektrycznych minibusów rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemiscyjnych. Kolejny etap nastąpi już niebawem.

- W jesiennej edycji naboru programu “Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych -  standardowych i przegubowych - informuje zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski.  - Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające - podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów - podkreśla wiceprezydent. 

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 31709,00 $ tona -3,03% 18 cze
 Cynk 2873,00 $ tona -3,00% 18 cze
 Aluminium 2374,00 $ tona -2,18% 18 cze
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.