Międzynarodowa Agencja Energetyki (IEA) szacuje, że w 2030 roku po światowych drogach będzie poruszać się ok. 145 mln pojazdów elektrycznych. Ta liczba może rosnąć i sięgnąć poziomu nawet 230 mln, o ile rządy państw przyśpieszą realizację polityk w obszarze zrównoważonego rozwoju i elektromobilności.
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na sektor transportu i motoryzacji – ten ostatni skurczył się aż o 16 proc. Pomimo zamrożenia gospodarek, globalna sprzedaż samochodów elektrycznych w 2020 roku wzrosła o 41 proc. w porównaniu do 2019 roku. Autorzy raportu „Global Electric Vehicle Outlook 2021” informują, że w ubiegłym roku zarejestrowano ok. 3 mln nowych samochodów elektrycznych. Branża elektromobilności nabiera rozpędu, a sprzedaż samochodów elektrycznych wzrosła dwukrotnie w pierwszym kwartale 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
Wydatki konsumentów na samochody elektryczne wzrosły w 2020 roku o kolejne 50 proc., osiągając poziom 120 mld dol. Rządowe środki wsparcia obejmowały 14 mld dol., jednak już piąty rok z rzędu ich udział w budżetach państwowych sukcesywnie spada.
Producenci samochodów oferowali w roku ubiegłym już 370 modeli samochodów elektrycznych, co oznacza wzrost o 40 proc. rok do roku. 18 największych producentów samochodów ogłosiło plany dalszego zwiększenia liczby dostępnych modeli i rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych.
Przesunięcie sektora transportu drogowego w kierunku pojazdów elektrycznych wykracza daleko poza samochody. Obecnie najbardziej zelektryfikowanym środkiem transportu drogowego są pojazdy dwu- i trójkołowe takie jak motocykle i motorowery – sprzedano już ponad 25 mln sztuk, z czego większość w Azji. Na koniec 2020 roku po światowych drogach jeździło ponad 10 mln samochodów elektrycznych. Nie mała jest także flota samochodów dostawczych, ciężarówek oraz autobusów, która osiągnęła poziom 1 mln pojazdów.
Co więcej, Europa po raz pierwszy wyprzedziła Chiny pod względem liczby zarejestrowanych aut elektrycznych. W 2020 roku poziom rejestracji w Europie wzrósł dwukrotnie do poziomu 1,4 mln, podczas gdy w Państwie Środka wyniósł on jedynie 9 proc. do poziomu 1,2 mln.
Mimo, że wyniki rozwoju elektromobilności są optymistyczne, to dyrektor wykonawczy IEA Fatih Birol zauważa, że aby skutecznie zrealizować cele klimatyczno-energetyczne, trzeba przyspieszyć rozwój zeroemisyjnego transportu. Działania na rzecz odbudowy gospodarek po COVID-19 powinny obejmować inwestycje w produkcję akumulatorów oraz infrastruktury ładowania.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |