Szwecja bierze udział z Green Shipping Challenge. Do tej
międzynarodowej inicjatywy zgłosiła trzy projekty Portu w Göteborgu.
Wniosą one wkład w szwedzką zieloną transformację w przemyśle morskim.
Wszystkie trzy projekty, stanowiące szwedzkie zobowiązania w zmiany w przemyśle morskim, dotyczą Portu w Göteborgu.
„Jesteśmy
dumni z tego, że możemy dołożyć się do zobowiązań przedstawionych na
COP24 za pomocą konkretnych projektów, które doprowadzą do faktycznego
zmniejszenia emisji, i które mogą także pokazać drogę innym portom” –
powiedział Edvard Molitor, Kierownik Międzynarodowych Spraw Publicznych i
Zrównoważonego Rozwoju Zarządu Portu Göteborg.
Pierwszy
projekt dotyczy ekologicznego korytarza morskiego pomiędzy Szwecją a
Belgią. Łączący Port w Göteborgu z belgijskim North Sea Port szlak jest w
użyciu od października 2022 roku. Aby do tego doszło, oba porty musiały
dokonać niezbędnych zmian w swoich regulacjach. Dotyczyły one głównie
zielonego bunkrowania jednostek oraz zwiększenia obniżek w opłatach
portowych dla statków stosujących czystsze paliwa w ramach odpowiednich
systemów zniżek środowiskowych.
Podobny ekologiczny korytarz ma powstać między Portem w Göteborgu i Rotterdamie. Jego utworzenia dotyczy kolejny projekt portu.
Trzeci
projekt dotyczy zielonych elektropaliw. W tym projekcie Port Göteborg
współpracuje z pierwszym europejskim hubem elektropaliwowym. W
inicjatywie stworzenia przez port pierwszego hubu obsługującego
elektrometanol uczestniczą takie szwedzkie firmy jak Stena Line, DFDS
czy Ørsted i Liquid Wind.
Hub ma zostać uruchomiony w 2025 roku.
Szwecja
jest wśród pionierów transformacji klimatycznej w żegludze. Inicjatywę
Green Shipping Challenge, w ramach której zgłoszono projekty portu w
Göteborgu, współtworzył właśnie ten kraj na szczycie klimatycznym COP26.
Obecnie dekarbonizacja przemysłu morskiego i zielone rozwiązania są na
liście priorytetów szwedzkiej gospodarki morskiej.
„Ważne, aby
transformacja klimatyczna zmniejszyła emisje z żeglugi. Szwedzka żegluga
jest już daleko w fazie transformacji, a ta inicjatywa daje szwedzkim
firmom możliwość konkurowania i przyczyniania się do globalnej
transformacji”, powiedział szwedzki minister infrastruktury i
mieszkalnictwa Andreas Carlson na stronie rządu.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |