Podczas trwającej właśnie sesji plenarnej w Strasburgu Parlament
Europejski przyjął stanowisko w sprawie dekarbonizacji transportu
morskiego. - Parlament Europejski jasno opowiedział się dzisiaj za jak
najszybszą redukcją stosowania wysokoemisyjnych paliw kopalnych w
żegludze morskiej i za jednoczesnym upowszechnieniem paliw nowej
generacji, które pozwolą na ograniczenie emisji szkodliwych gazów
cieplarnianych z tego sektora - podkreśla europoseł Magdalena Adamowicz,
członkini Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego,
komentując dzisiejsze głosowania Parlamentu.
Parlament
Europejski zakończył właśnie prace nad dwiema kolejnym propozycjami
legislacyjnymi wchodzącymi w skład pakietu Gotowi na 55, czyli pakietu
regulacji klimatycznych UE zmierzających do ograniczenia emisji gazów
cieplarnianych w Europie o co najmniej 55% do 2030 r. Rozporządzenie
FuelEU Maritime, czyli Rozporządzenie w sprawie stosowania paliw
odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz rozporządzenie
AFIR, czyli Rozporządzenie w sprawie rozmieszczania infrastruktury
paliw alternatywnych to dwa akty prawne, które mają umożliwić całościową
transformację energetyczną transportu morskiego.
- Przyjęte
dzisiaj przez nas dokumenty stanowią silny mandat do negocjacji
Parlamentu Europejskiego z przedstawicielami państw członkowskich w
Radzie UE oraz Komisją Europejską. Dążymy do ograniczenia maksymalnej
ilości emisji z transportu morskiego, jednocześnie chroniąc
najmniejszych armatorów i porty przed ogromnymi obciążeniami
ekonomicznymi i biurokratycznymi. Ambitne podejście Unii Europejskiej ma
oczywiście również na celu zmobilizowanie krajów trzecich do bardziej
zdecydowanych działań na rzecz dekarbonizacja żeglugi międzynarodowej -
dodaje europoseł Magdalena Adamowicz, zwracając uwagę na działania
podejmowane w ramach Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
Rozporządzenie
FuelEU Maritime przewiduje, że emisja gazów cieplarnianych z transportu
morskiego powinna zostać ograniczona o 2% do 2025 r., o 20% do 2035 r. i
o 80% do 2050 r. Obowiązki redukcyjne dotyczą statków o tonażu brutto
powyżej 5 000 ton i obejmuje 100 % ich rejsów wewnątrzunijnych oraz 50 %
rejsów między portami UE a portami krajów trzecich.
Natomiast
rozporządzenie AFIR zawiera wytyczne dotyczące infrastruktury portowej
umożliwiającej operatorom statków wystarczający dostęp do energii
elektrycznej z lądu w portach TEN-T, czyli wywiązanie się z obowiązków
ustanowionych w rozporządzeniu FuelEU Maritime.
Dokumenty przyjęte przez Parlament Europejski 19 października 2022 r.:
SPRAWOZDANIE
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w
transporcie morskim oraz zmieniającego dyrektywę 2009/16/WE (FuelEU
Maritime)
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2022-0367_PL.html
SPRAWOZDANIE
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i
uchylającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE (AFIR)
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |