Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otrzyma prawie 59 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na zakup 22 autobusów elektrycznych. W czwartek władze spółki i województwa małopolskiego podpisały umowę gwarantującą przyznanie środków.
Prezes MPK Rafał Świerczyński zapowiedział, że autobusy elektryczne zakupione dzięki unijnemu dofinansowaniu wyjadą na ulice Krakowa w przyszłym roku. „Zakup pojazdów jest kontynuacją rozbudowy zeroemisyjnej floty autobusów MPK” - wskazał.
Pojazdy zostaną zakupione dzięki dofinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Marszałek Małopolski Witold Kozłowski ocenił, że przyznane wysokie dofinansowanie dotyczy ważnego zakupu. „Z jednej strony wprowadzenie do służby autobusów elektrycznych to wzmocnienie całego potencjału transportowego miasta Krakowa. Z drugiej - kolejny krok w walce ze smogiem, ponieważ ograniczy używanie autobusów na paliwa spalinowe” - wskazał.
Przyznane dofinansowanie umożliwi nabycie 18 pojazdów przegubowych o długości 18 m i minimalnej pojemności 120 osób oraz czterech mniejszych autobusów standardowej długości (12 m), w każdym z których jednorazowo zmieści się co najmniej 70 osób.
Pojazdy będą napędzane elektrycznie, a układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowywania magazynów energii lub ogrzewania. Autobusy będą wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne, tj. baterie, akumulatory czy superkondensatory. Umożliwi to ładowanie ich przez wtyczkę oraz pantograf.
Wszystkie zamawiane autobusy elektryczne będą niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, wydzieloną przestrzeń oraz platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i porty USB do ładowania smartfonów.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
"Puls Biznesu": co dziesiąte auto sprzedane w Ukrainie to elektryk
Ambitne cele redukcyjne dla ciężarówek i autobusów. Raport EFL o bezemisyjności transportu
Czy odkorkować nas może rynek transportu publicznego? Potrzebne jest nowoczesne myślenie i woda
2 kwietnia w Gdańsku zacznie kursować pierwszy autobus wodorowy
Ane Maersk na Morzu Śródziemnym. Największy statek zasilany metanolem prowadzi działalność
Hitachi Energy i BluVein przyspieszają elektryfikację flot ciężkich pojazdów górniczych
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |