Maersk stawia na statki napędzane metanolem

Strona główna Transport, Elektromobilność Maersk stawia na statki napędzane metanolem

Partnerzy portalu

Maersk stawia na statki napędzane metanolem - ZielonaGospodarka.pl
Fot. Maersk

Gigant żeglugi światowej – Maersk stawia na bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym. Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.

Ostatnie dni były bardzo burzliwe dla rynku żeglugowego. Rosyjska inwazja na Ukrainę spowodowała poważne zakłócenia w branży, wiele statków utknęło w portach, a koszty frachtu gwałtownie wzrosły. W następstwie sankcji gigant żeglugowy Maersk tymczasowo zawiesił wysyłkę kontenerów do i z Rosji, z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i humanitarnych.

Statki towarowe, przemierzające wiele szlaków handlowych na całym świecie, generują 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla (CO2) - mniej więcej tyle samo, co gospodarka Niemiec.

Problemem dla firm żeglugowych jest jednak to, że alternatywne lub "bardziej ekologiczne" paliwa są nadal produkowane w niewielkich ilościach w porównaniu z tradycyjnym paliwem żeglugowym. Mimo to firma Maersk podjęła decyzję o zamówieniu 12 statków oceanicznych napędzanych metanolem. Każdy z nich kosztuje 175 mln dolarów (130 mln funtów) i jest w stanie przewieźć 16 000 kontenerów.

Maersk, posiadający flotę liczącą prawie 700 statków, jest jednym z największych graczy na rynku żeglugowym. - Emitujemy dużo CO2. Musimy coś z tym zrobić – przekonuje jeden z przedstawicieli spółki.

W ramach tej strategii w przyszłym roku na Morzu Bałtyckim pojawi się pierwszy w swoim rodzaju mniejszy kontenerowiec. Maersk szacuje, że nowe mniejsze statki pozwolą zaoszczędzić 1,5 miliona ton CO2 rocznie, czyli 4,5 proc. emisji swojej floty.

Dla żeglugi metanol jest ciekawszy od wodoru

W przeciwieństwie do wodoru, który również promuje się jako paliwo ekologiczne, metanolu nie trzeba przechowywać pod ciśnieniem ani w ekstremalnie niskich temperaturach, a wiele portów dysponuje już infrastrukturą umożliwiającą jego obsługę – przekonują władze Maersk w rozmowie z BBC.

Maersk uważa, że jest to dobre rozwiązanie na początek. Obecnie większość metanolu uzyskuje się z gazu ziemnego. Ekologiczny metanol nie opiera się na paliwach kopalnych i może być wytwarzany na kilka sposobów.
Bio-metanol jest produkowany z biomasy, np. z odpadów rolniczych. Jest też e-metanol. W tym przypadku odnawialna energia elektryczna rozkłada wodę na tlen i wodór, które są łączone z dwutlenkiem węgla.

Duńska firma European Energy jest jednym z niewielu producentów ekologicznego metanolu. Ma ona dostarczyć 10 tys. ton e-metanolu dla pierwszego statku Maerska. W 2022 roku rozpocznie się budowa zakładu na skalę komercyjną w pobliżu miejscowości Aabenraa w południowej Danii. Eksploatacja rozpocznie się w 2023 roku. Oczekuje się, że po pełnym rozruchu zakład będzie produkował co najmniej 30 tys. ton metanolu rocznie.

Partnerzy portalu

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.