Gigant żeglugi światowej – Maersk – stawia na
bardziej ekologiczne paliwo stosowanej w transporcie towarowym.
Najkorzystniejszym rozwiązaniem wydaje się być metanol.
Ostatnie
dni były bardzo burzliwe dla rynku żeglugowego. Rosyjska inwazja na
Ukrainę spowodowała poważne zakłócenia w branży, wiele statków utknęło w
portach, a koszty frachtu gwałtownie wzrosły. W następstwie sankcji
gigant żeglugowy Maersk tymczasowo zawiesił wysyłkę kontenerów do i z
Rosji, z wyjątkiem żywności, artykułów medycznych i humanitarnych.
Statki
towarowe, przemierzające wiele szlaków handlowych na całym świecie,
generują 3 proc. światowej emisji dwutlenku węgla (CO2) - mniej więcej
tyle samo, co gospodarka Niemiec.
Problemem dla firm
żeglugowych jest jednak to, że alternatywne lub "bardziej ekologiczne"
paliwa są nadal produkowane w niewielkich ilościach w porównaniu z
tradycyjnym paliwem żeglugowym. Mimo to firma Maersk podjęła decyzję o
zamówieniu 12 statków oceanicznych napędzanych metanolem. Każdy z nich
kosztuje 175 mln dolarów (130 mln funtów) i jest w stanie przewieźć 16
000 kontenerów.
Maersk, posiadający flotę liczącą prawie 700
statków, jest jednym z największych graczy na rynku żeglugowym. -
Emitujemy dużo CO2. Musimy coś z tym zrobić – przekonuje jeden z
przedstawicieli spółki.
W ramach tej strategii w przyszłym
roku na Morzu Bałtyckim pojawi się pierwszy w swoim rodzaju mniejszy
kontenerowiec. Maersk szacuje, że nowe mniejsze statki pozwolą
zaoszczędzić 1,5 miliona ton CO2 rocznie, czyli 4,5 proc. emisji swojej
floty.
Dla żeglugi metanol jest ciekawszy od wodoru
W
przeciwieństwie do wodoru, który również promuje się jako paliwo
ekologiczne, metanolu nie trzeba przechowywać pod ciśnieniem ani w
ekstremalnie niskich temperaturach, a wiele portów dysponuje już
infrastrukturą umożliwiającą jego obsługę – przekonują władze Maersk w
rozmowie z BBC.
Maersk uważa, że jest to dobre rozwiązanie na
początek. Obecnie większość metanolu uzyskuje się z gazu ziemnego.
Ekologiczny metanol nie opiera się na paliwach kopalnych i może być
wytwarzany na kilka sposobów.
Bio-metanol jest produkowany z biomasy,
np. z odpadów rolniczych. Jest też e-metanol. W tym przypadku
odnawialna energia elektryczna rozkłada wodę na tlen i wodór, które są
łączone z dwutlenkiem węgla.
Duńska firma European Energy jest jednym z niewielu producentów ekologicznego metanolu. Ma ona dostarczyć 10 tys. ton e-metanolu dla pierwszego statku Maerska. W 2022 roku rozpocznie się budowa zakładu na skalę komercyjną w pobliżu miejscowości Aabenraa w południowej Danii. Eksploatacja rozpocznie się w 2023 roku. Oczekuje się, że po pełnym rozruchu zakład będzie produkował co najmniej 30 tys. ton metanolu rocznie.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Orlen inwestuje w ultraszybkie stacje ładowania
Nowe punkty ładowania aut elektrycznych na mapie Polski
Ekojazda z perspektywy zawodowego kierowcy – korzyści nie tylko dla środowiska
UE przekaże Polsce 467 mln zł na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i wodorowych
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
Wodorowy autobus Solaris zwycięzcą konkursu Polski Bus Roku 2023
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |