Jak donoszą agencje prasowe, niemiecki rząd oraz przedstawiciele przemysłu lotniczego i naftowego uzgodnili wspólnie plan rozwoju i wdrażania w sektorze lotnictwa syntetycznego i tym samym "zielonego" paliwa lotniczego (SAF).
Niemiecka branża lotnicza w porozumieniu z decydentami krajowymi chce postawić na produkcję co najmniej 200 tys. ton "zielonego" paliwa lotniczego w skali roku. Produkt mógłby pokryć około 30 proc. zapotrzebowania branży na paliwo lotnicze.
Technologia Power to Liquid (PtL) polega na produkcji nafty (ekologicznej kerozyny) z wodoru przy użyciu energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii. O ile sam proces produkcji nie jest nowością, to niemieckie ministerstwo środowiska przekonuje, że niezbędna jest produkcja ekologicznego paliwa dla lotnictwa na masową skalę. Jedną z opcji są właśnie paliwa syntetyczne, które mogą wspomóc dekarbonizację tego sektora.
"Zielone" paliwo już od czerwca 2021
Niemcy mają w planie zwiększenie udziału paliw syntetycznych do 0,5 proc. do 2026 roku oraz 1 proc. do 2028 roku. Głównym celem jest 2 proc. udział SAF do 2030 roku. Władze lotniska w Monachium poinformowały, że będą korzystać z paliwa SAF już od 1 czerwca 2021 roku. Obecnie "zielone" paliwa dla lotnictwa są produkowane w ramach procesów Biomass to Liquid (BTL).
W lutym 2021 roku koncern paliwowy Shell zapowiedział, że zbuduje fabrykę PtL w niemieckim mieście przemysłowym Wesseling. Zakład produkcyjny będzie w stanie wyprodukować 100 tys. ton syntetycznego paliwa lotniczego oraz bionafty w skali roku. Fabryka ruszy już w 2025 roku. Plany produkcji zapowiedział także producent paliw odnawialnych Gevo we współpracy z lokalnym dostawcą paliw specjalistycznych HCS Group. W zakładzie w niemieckim mieście Speyer powstanie zakład, który będzie wykorzystywał metodę produkcji alcohol-to-jet (ATJ) w celu wytwarzania "zielonych" węglowodorów, biopaliw oraz SAF.
Technologia PtL jest uważana przez branżę za kosztowną. Silniki elektryczne w lotnictwie są technicznie trudne do wyobrażenia w kontekście globalnego ruchu lotniczego, zwłaszcza w przypadku lotów średniodystansowych i długodystansowych. Paliwa produkowane na bazie energii elektrycznej z OZE prawdopodobnie staną się ważnym elementem na drodze do neutralnego pod względem emisji CO2 ruchu lotniczego.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Nowy cel UE – Polska bez szans?
Polish Offshore Wind Podcast - Zbroja Adwokaci - Sławomir Bałdyga
Prezes Schneider Electric na Europę Środkowo-Wschodnią: Nie będzie transformacji energetycznej bez elastycznej dystrybucji
„Szczecin powinien być przykładem dla innych miast” – podsumowanie konferencji energetycznej
W Bydgoszczy powstanie biogazowania za około 126 mln zł
Kamień węgielny i kapsuła czasu już w murach fabryki Vestas w Szczecinie
Ropa brent | 83,76 $ | baryłka | 1,33% | 11:11 |
Cyna | 23110,00 $ | tona | 0,64% | 29 lis |
Cynk | 2507,00 $ | tona | -0,87% | 29 lis |
Aluminium | 2177,00 $ | tona | 0,60% | 29 lis |
Pallad | 1021,53 $ | uncja | -1,54% | 11:10 |
Platyna | 936,30 $ | uncja | -0,31% | 11:11 |
Srebro | 25,06 $ | uncja | 0,08% | 11:11 |
Złoto | 2038,40 $ | uncja | -0,33% | 11:11 |