Amoniak i wodór to neutralnie węglowo paliwa morskie, które prawdopodobnie będą najważniejsze w przyszłości – wynika z nowej serii raportów wydanych przez Bank Światowy. Według nich obecnie te dwa zielone paliwa są „najbardziej obiecujące" dla światowej żeglugi.
Według tych samych raportów skroplony gaz ziemny odegra nieznaczną rolę w procesie dekarbonizacji. Analitycy stwierdzili, że zielony amoniak i wodór dają najzdrowszy balans wśród innych kandydatów na paliwo przyszłości, w tym biopaliw czy syntetycznych paliw na bazie węgla.
W szczególności te kluczowe cechy dotyczą emisji gazów cieplarnianych w cyklu życia paliw, szerszych czynników środowiskowych, skalowalności, opłacalności ekonomicznej oraz konsekwencji technicznych i bezpieczeństwa stosowania tych paliw.
Co więcej, amoniak lub paliwa wodorowe mają tę zaletę, że oferują wiele ścieżek produkcji, ponieważ mogą być wytwarzane z odnawialnej energii elektrycznej lub z gazu ziemnego, a wynikająca z tego emisja dwutlenku węgla jest wychwytywana i bezpiecznie przechowywana pod ziemią. Wiele ścieżek produkcji zapewnia ważną strategiczną przewagę, ponieważ pomaga złagodzić niektóre obawy dotyczące początkowych ograniczeń zdolności produkcyjnej i problemów technologicznych.
Dalej czytamy w raporcie, że tam, gdzie to możliwe, ekonomicznie korzystne może się okazać rozpoczęcie produkcji paliw bunkrowych o zerowej emisji dwutlenku węgla z niebieskim amoniakiem lub wodorem, a następnie stopniowe przejście na ich ekologiczne odpowiedniki w miarę spadku cen energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Oba paliwa można stosować w zmodyfikowanym silniku spalinowym w bardzo podobny sposób, jak obecnie stosuje się HFO. Ich zastosowanie w dostosowanych silnikach spalinowych niesie korzyści techniczne i ekonomiczne. Po pierwsze, istniejące statki mogą zacząć spalać amoniak lub wodór przy minimalnych modyfikacjach i bez wymiany głównego silnika. Dzięki temu amoniak lub wodór mogą czerpać korzyści z istniejącego łańcucha dostaw układu napędowego. Jednocześnie amoniak i wodór będą również kompatybilne z pojawiającymi się rozwiązaniami w zakresie ogniw paliwowych.
Chociaż biopaliwa i syntetyczne paliwa bunkrowe oparte na węglu również wykazują wysoki potencjał techniczny do wykorzystania jako bezemisyjne paliwa bunkrowe, zapewnienie dostaw na dużą skalę prawdopodobnie będzie ograniczane przez ograniczoną dostępność zrównoważonej biomasy i konkurencyjne zapotrzebowanie na nią oraz niższą konkurencyjność kosztową.
Paliwa bunkrowe o zerowej emisji dwutlenku węgla oferują „wyjątkową szansę" dla krajów rozwijających się. Przechodząc na żeglugę bezemisyjną, wiele krajów, szczególnie tych z dużymi zasobami energii odnawialnej, może wejść na przyszły rynek paliw o zerowej emisji dwutlenku węgla, jednocześnie modernizując własną krajową infrastrukturę energetyczną i przemysłową - wyjaśnił Bank Światowy.
- Społeczność morska, szczególnie w krajach rozwijających się, ma wyjątkową szansę w kontekście tych nowych paliw o zerowej emisji dwutlenku węgla - powiedziała Bernice Van Bronkhorst, dyrektor globalny ds. zmian klimatycznych w Banku Światowym.
- Nie tylko pomogą one w dekarbonizacji żeglugi, ale mogą być również wykorzystane do zwiększenia potrzeb infrastruktury krajowej i ogólnie wytoczą kierunek rozwoju niskoemisyjnego – dodała.
Badania pokazują, że potrzebne są strategiczne interwencje polityczne, aby przyspieszyć transformację sektora energetycznego i wykorzystać możliwości szerszego rozwoju gospodarczego, energetycznego i przemysłowego w krajach rozwijających.
Na przykład wprowadzenie rozsądnej ceny emisji dwutlenku węgla stworzyłoby równe szanse dla rozwoju i wykorzystania bezemisyjnych paliw bunkrowych. Przychody generowane przez taki środek rynkowy mogą pomóc krajom rozwijającym się w ich transformacji energetycznej i przyspieszyć kluczowe badania, rozwój i wdrażanie tych paliw.
Energetyka, OZE
Gospodarka odpadami, Recykling
Ekologia, Ochrona środowiska
E-transport, E-logistyka, E-mobilność
EkoDom, EkoBudownictwo
EkoRolnictwo, BioŻywność
Prawo, Administracja, Konsulting
Wojciech Dąbrowski: projekt budowy elektrowni jądrowej w Koninie przebiega zgodnie z planem
Kongres Polskie Porty 2030: jak przygotować infrastrukturę?
Gaz-System chce budować kolejne gazociągi i podążać za rynkowymi trendami w obszarze zielonych gazów
Morska Energetyka Wiatrowa. Szanse i wyzwania Szczecina
Rekordowe zainteresowanie programem "Mój Prąd 5.0". Na co stawiają Polacy?
Prezes Orlenu: Polska musi przejść całkowitą transformację energetyczno-paliwową (krótka2)
Ropa brent | 64,38 $ | baryłka | 0,00% | 21:58 |
Cyna | 25550,00 $ | tona | 0,79% | 1 cze |
Cynk | 2270,00 $ | tona | 1,93% | 1 cze |
Aluminium | 2280,00 $ | tona | 1,15% | 1 cze |
Pallad | 2680,00 $ | uncja | 0,00% | 21:57 |
Platyna | 1191,10 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Srebro | 25,11 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |
Złoto | 1731,30 $ | uncja | 0,00% | 21:59 |