"PB": Polski offshore czuje głód zamówień

"PB": Polski offshore czuje głód zamówień - ZielonaGospodarka.pl
11.06.2024 13:41
Strona główna Energetyka, OZE "PB": Polski offshore czuje głód zamówień

Partnerzy portalu

"PB": Polski offshore czuje głód zamówień - ZielonaGospodarka.pl

Stocznia Crist liczyła na miliardowe kontrakty związane z budową krajowych terminali i farm wiatrowych na Bałtyku. Mocno się jednak przeliczyła. Nie ona jedna. Eksperci szacują udział krajowych dostawców i wykonawców w wiatrowym offshore na zaledwie 10 proc. - wskazuje we wtorkowym wydaniu "Puls Biznesu".

Jak przypomniała gazeta, "przedstawiciele poprzedniego rządu zapowiadali lawinę kontraktów dla polskich stoczni". "Po latach przymierzania się do budowy promów samochodowo-pasażerskich w państwowej stoczni w Szczecinie powierzono ich wykonanie prywatnej grupie Remontownia. Krajowe podmioty liczyły na więcej" - czytamy.

W artykule wskazano, że "jednak w ostatnich latach sporo zamówień na statki cumujące przy polskich nabrzeżach trafiło do firm azjatyckich". "Pomorscy przedsiębiorcy obawiają się, że w kolejnych latach będzie podobnie. Apetyt na kontrakty mają ogromny, ale boją się, że obejdą się smakiem" - napisano.

W artykule napisano, że przedstawiciele gdyńskiej stoczni Crist prognozowali np. zamówienia stoczniowe związane z obsługą terminala LNG w Świnoujściu na 2-2,5 mld EUR, ale nie pozyskali kontraktów. "Za pośrednictwem zagranicznych armatorów dostawy gazu do terminala obsługiwane są statkami zbudowanymi w Korei Południowej. Gdyńscy stoczniowcy mieli także nadzieję na zamówienia związane z obsługą pływającego terminala gazowego FSRU, mającego powstać w Gdańsku. Szacowali je na 1,2 mld EUR. Wszystko wskazuje jednak na to, że kontrakty także trafią za granicę" - czytamy.

Gazeta donosi, że Crist wciąż walczy o zamówienia związane z budową i obsługą farm wiatrowych. "Udział różnych podmiotów z polskiego łańcucha dostaw w pierwszym etapie oceniał pierwotnie na 26 mld EUR, a w drugim - na 55 mld EUR. Oprócz kontraktów na statki, liczył na inne zamówienia, np. na stacje transformatorowe" - napisano.

"Niestety wiemy już, że w pierwszym etapie do budowy farm będą wyczarterowane głównie jednostki zagraniczne. Wciąż jednak mamy nadzieję, że statki serwisowe zostaną zamówione w polskich stoczniach. Liczymy także, że w drugim etapie uda się nam pozyskać zamówienia zarówno na jednostki instalacyjne, jak i do obsługi farm offshore" – powiedziała Ewa Kruchelska, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Crista, w rozmowie z "Pulsem Biznesu"

Z artykułu dowiadujemy się, że do budowy pierwszego etapu farm Orlenu statek instalacyjny będzie czarterowany od duńskiej firmy Cadeler, a PGE - od norweskiej Fred. Olsen Wincarrier. "Wiadomo już też, że Cadeler może wynająć statek instalacyjny do stawiania farm PGE w drugim etapie" - dodano.

Gazeta wskazuje także, że "Crist nie wyklucza, że w przyszłości budowane w jego stoczni jednostki mogą trafić na polskie farmy wiatrowe za pośrednictwem zagranicznych firm czarterowych". 

akr/ mow/

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

ase_390x150_2022

Surowce

 Ropa brent 83,76 $ baryłka  1,33% 11:11
 Cyna 23110,00 $ tona 0,64% 29 lis
 Cynk 2507,00 $ tona -0,87% 29 lis
 Aluminium 2177,00 $ tona 0,60% 29 lis
 Pallad 1021,53 $ uncja  -1,54% 11:10
 Platyna 936,30 $ uncja  -0,31% 11:11
 Srebro 25,06 $ uncja  0,08% 11:11
 Złoto 2038,40 $ uncja  -0,33% 11:11

Dziękujemy za wysłane grafiki.